Jonas Corell Petersens versjon av «Cosi fan tutte» vil trolig se ut omtrent sånn her. ILLUSTRASJON: CHRISTIAN FRIEDLÄNDER/DEN NORSKE OPERA & BALLETT

Utfordrer kjærligheten

Når operasjef Per Boye Hansen legger fram sitt siste program for Den Norske Opera & ballett i dag er det med nok en fremadstormende teaterregissør på laget.

Alexander Mørk-Eidem satt opp «Tryllefløyten» og Sigrid Strøm Reibo fikk gyve løs på «Peer Gynt». Det har sannelig vært liv i Operaen i Bjørvika de siste sesongene når avtroppende operasjef Per Boye Hansen har satt sin lit til unge teaterregissører som er spådd stor suksess.

Neste regissør som skal få prøve seg på tradisjonell opera til høsten er Jonas Corell Petersen. Han er husregissør ved Nationaltheatret, og har de siste sesongene bidratt med stykkene «Vi tygger på tidens knokler» og «Øy» (les Dagsavisens anmeldelse her: Størst av alt er ensomheten).

Petersens oppsetning av «Cosi fan tutte» er del av programmet som Operaen presenterer på en lansering i dag.

Les også: Operaen varsler om krisebudsjett

Noe nytt

For Petersen, som i stor grad er blitt beskrevet som ganske så løssluppen i stilen, blir det en ny utfordring å sette opp den klassiske komiske Mozart-operaen «Cosi fan tutte», med libretto av Lorenzo Da Ponte.

– Det er spennende fordi det er noe jeg ikke har gjort før. Opera er ikke noe jeg har vokst opp med, men jeg arbeider med det nå, og jeg må si at det vokser på meg, sier Petersen.

Han er usikker på om det gir noen mening å skille mellom operaregissører og teaterregissører.

– Men vi ser tydelig en tendens i operaverden at en del gode teaterregissører setter opp operaer. Så er det noen som får det til, og noen som ikke får det til, ler Petersen.

Han har ikke sett «Cosi fan tutte» live, og har heller ingen musikalsk bakgrunn.

– Jeg forholder meg til musikken i dialog med dirigenten og de andre flinke folkene i Operaen. Så får jeg vite mye jeg ikke visste fra før, sier han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Komisk alvor

Både «Øy» og «Vi tygger på tidens knokler» tok for seg store eksistensielle spørsmål. I «Cosi fan tutte» møter vi Guglielmo og Ferrando som i møte med den kyniske Don Alfonso bestemmer seg for å teste sine kjæresters trofasthet. Det fører til utkledning og forviklinger i kjent komisk operastil.

– Den er noe komisk, men det ligger også et alvor her: Hvorfor vil de utfordre kjærligheten? Er det noe som gjør at kjærligheten ikke føles sterk nok? Man kan spørre om de lever med en redsel for å forplikte seg, eller gifte seg, sier Petersen.

Han kommer ikke til å skrive om librettoen, men han vil sette sitt preg på den.

– Dette blir annerledes for meg, for denne operaen har en mye mer strukturert handling enn det jeg er vant med. Jeg kommer til å gjøre min egen tolkning av den, der det jeg synes er mest interessant kommer fram. Jeg vil at handlingen skal stille spørsmål som publikum kan forholde seg til, sier Petersen.

Les også: En overdose Kylián