Kultur

Ungdommens egen teaterscene

Oslo Nye og Tigerstadsteatret satser på framtida med en egen teaterscene for og med ungdommen.

Bilde 1 av 2

– Dette betyr jo kontinuitet. Kontinuitet betyr mye for oss som holder på her.

Det sier kunstnerisk leder i Tigerstadsteatret, Toril Solvang. Hun og Hilde Brinchmann er hun glad for at Oslo Nye Teater og Tigerstadsteatret starter samarbeidet om å etablere en scene for barn og unge. Dette skjer i Trikkestallen på Torshov i Oslo. Denne scenen er den eneste av sin sort.

– Det er ungdommen som er framtida og det er derfor fryktelig viktig å høre på dem og å se dem. Dette er med på å anerkjenne at det kreves egne hus, og egne kunstnerskap for å jobbe med teater for barn og unge. Det skal ikke være noe sideprosjekt, men ta unge på alvor, sier Brinchmann.

Hun har regien på den første forestillingen som settes opp som en del av ungdomssatsingen på Trikkestallen, «Ingenting», basert på ei bok av Janne Teller, og dramatisert av Solvang.

– Litt for ofte glemt

Teatersjefen på Oslo Nye, Kim Bjarke, er veldig fornøyd med at samarbeidet er kommet i gang:

– Vi har fra før vist mye teater for barn på hovedscenen og trikkestallen. Som byens eget teater, er det viktig å nå ut til alle barne- og ungdomsgrupper, sier han og understreker at teatret skal fortsette med figurteater som før, ved siden av å fokusere på ungdomsteater.

– Det er viktig at teatret har noe å tilby dem. Det må være forestillinger som tar opp de utfordringer og problemer som unge står overfor her og nå, og i et formspråk som de kjenner seg igjen i, mener han.

Ga seg selv oppdraget

Både Brinchmann og Solvang har utdanning fra Dramatiska insitutet i Stockholm. De har merka seg at i Sverge har de aller fleste teaterinstitusjoner et eget profesjonelt teater for barn og unge med eget hus og eget ensemble, på statlig oppdrag. Det eksisterer ikke i Oslo.

– Derfor har vi gitt oss selv dette oppdraget her i Oslo, for å få staten til å se at det trengs. Hashtag Trine Skei Grande, sier Brinchmann med et smil.

Tigerstadsteatret ble etablert i 2015 og inngikk allerede da en samarbeidsavtale med Oslo Nye Teater om å produsere teater rettet mot Oslos barn og unge. Samarbeidet resulterte i «Tigerstadskids» på Rådhuset i 2017 og «Tigerbussen kommer!» i fjor, som dessuten ble nominert til Kritikerprisen samme året.

Målgruppearbeid

Teatret jobber med målgruppen spesifikt ved at de gjør mye research før og underveis, men også bruker referansegrupper i prøveprosessen. Blant annet har de samarbeidet med «Opprop Tveten» som er et tiltak i Oslo fra fem ungdomsskoler for ungdom som står i fare for å falle fra på skolen.

Bjarke i Oslo Nye ser verdien i måten Tigerstadsteatret jobber spesifikt med målgruppen:

– Jeg synes det er spesielt viktig med Tigerstadsteatret at de snakker med ungdommen og ikke om dem, sier Bjarke.

– Det er utrolig hva de får til.

«Ingenting» er den første forestillingen som settes opp på Oslo Nye og Tigerstadsteatrets nye ungdomsteaterscene i Trikkestallen på Torshov, og er basert på ei bok av Janne Teller.

"Ingenting" er den første forestillingen som settes opp på Tigerstadsteatrets nye ungdomsscene. Foto: Mimsy Møller

Solvang og Brinchmann mener også selv at de ser at ungdom er engasjerte og «med» i stykkene de setter opp.

– Jeg har tenkt mye på det etter vi starta teatret, at hvordan vi forholder oss til barn og unge handler om ideologi og hvordan man ser på barnet, at barn ofte blir beskrevet ut ifra sitt fremtidige potensial, sier Brinchmann.

– I teater sees unge på som fremtidens publikummere, men jeg mener at de først og fremst er nåtidens publikummere, som trenger og fortjener scenekunst de kan identifisere seg med der de er i sine liv, sier hun.

Oppsøkende teater

Tigerstadsteatret jobber også med målgruppen ved å komme dit den er. I pilotprosjektet «Tigerbussen kommer!» reiste en teaterbuss rundt og oppsøkte ulike plasser i Oslo.

– Vi har sett det som et svært viktig politisk arbeid å oppsøke målgruppen på steder der mange ikke har økonomisk eller kulturell kapital til å gå på teater, på steder der mange ikke vet hva teater er en gang. Det var en ekstrem opplevelse å se at oppsøkende teater kan være så viktig, spesielt på steder der det er lite kulturtilbud for unge, forteller Solvang.

Tigerstadsteatret jobber nå med å få på plass finansiering til å bygge en helt egen Tigerbuss. I Tigerbussen skal de spille teater for barn, mens på Trikkestallen skal de lage teater for ungdom.

– Og det er viktig fordi vi ser at det å jobbe fordypende for ungdom gjennom en lengre periode og fokusere på hvilke historier ungdom trenger å høre, og hvilke historier som tar deres liv på alvor, det ser vi har en effekt, sier Brinchmann.

Målgruppearbeid handler ikke om å gjøre det enklere for ungdom, heller, påpeker Solvang.

– Man kan stille store filosofiske spørsmål som stykket vi setter opp nå. Det er viktig å bli sett i de spørsmålene man står i som ungdom, mener hun.

– Nå som Trikkestallen blir et eget teater for barn og unge fra 2020 til 2022, blir det også mulighet for fordypning i teater som kun er for ungdom. Man må sette opp stykker som snakker til unge på de stadiene der de er i sine liv, avslutter Brinchmann.

Mer fra Dagsavisen