Undervurderte metoo – måtte gå

Norske Eirik Stubø undervurderte styrken i metoo-bevegelsen, mener svensk kommentator. Det endte med at Stubø måtte gå fra en av de viktigste stillingene i svensk kulturliv.

Av Bernt Erik Pedersen og Kjetil Bjærke

– Personalpolitikken felte Stubø. Stemmene som nå kommer fram intern i Dramaten de siste ukene, peker på at Stubø var for passiv i håndteringen av overtredelser som kom fram under metoo-høsten 2017. Så har det også vært en rekke tilfeller etter dette som viser at Dramaten-ledelsen nok ikke har lært, sier Johan Hilton, kommentator og teaterredaktør i Dagens Nyheter.

Avisen har de siste ukene fremført hard kritikk mot teatersjef Eirik Stubø på Dramaten, både gjennom saker der ansatte har stått fram, og på kommentarplass.

Mandag erklærte Stubø at han går av som sjef for det svenske nasjonalteatret Dramaten etter å ha latt en mishandlingsdømt skuespiller arbeide ved teatret. Han hadde ikke nok tillit til å fortsette, erklærte han mandag i forbindelse med avgangen.

«Eirik Stubøs store feil var at han undervurderte kraften i den bølgen som startet høsten 2017. Han trodde det var nok å høre på vitnemålene i #tystnadtaging og #metoo (...) og si at han så alvorlig på det som ble fortalt, men stemmene krevde handling», skrev Hilton i Dagens Nyheter mandag, da Eirik Stubø kunngjorde sin avgang. #Tystnadtaging-oppropet samlet fortellinger fra 456 svenske skuespillere om trakassering og overgrep i svensk teater- og filmbransje.

Rogaland Teater

Eirik Stubø har tidligere vært teatersjef ved Rogaland Teater og Nationaltheatret, og tiltrådte ved Dramaten i et seks-års åremål i 2015.

– Stillingen som sjef ved Dramaten er en av de tyngste maktposisjonene i svensk teaterliv, og har en enorm betydning, sier Hilton.

De siste ukene har Stubø har de siste ukene fått kraftig kritikk fordi han lot en skuespiller arbeide på teatret selv om han på 1990-tallet ble dømt for mishandling av og trusler mot den nå avdøde artisten Josefin Nilsson. Først etter at SVT 29. mars viste dokumentaren «Josefin Nilsson – älska mig för den jag är», besluttet teatersjef Stubø at den mishandlingsdømte skuespilleren ikke lenger skulle få delta i oppsetninger ved teatret. Stubø har senere beklaget beslutningen om å ansette mannen igjen til tross for den betingede dommen i svensk lagmannsrett.

Kommentator Johan Hilton peker på dokumentaren som den utløsende årsak bak Stubøs avgang.

– Den avgjørende hendelsen var publiseringen av Josefin Nilsson-dokumentaren, som aktualiserte en problematikk som har vært på Dramaten lenge. Det var som å trekke ut proppen, sier Johan Hilton.

Josefin Nilsson døde i 2016 etter lang tids helseproblemer. Dokumentaren peker på mishandling fra Dramaten-skuespilleren som en av årsakene bak Nilssons fysiske og psykiske problemer. Dokumentaren er nå tilgjengelig i NRKs nettspiller.

Les også: Ny dokumentar antyder at Josefin Nilsson ble mishandlet til døde (+) 

– Det var en dramatisk feil å forlenge kontrakten til skuespilleren som er omtalt i dokumentaren. Men problemet var langt større og handler om Dramatens hierarki, selvbilde og taushetskultur. Til sammen en floke av uløselige problemer som havnet i Stubøs fang, og som til sammen var uholdbar, sier Hilton.

Nilsson-dokumentaren

Nyheten om Stubøs avgang ble kjent under et møte som teatret holdt for de ansatte mandag formiddag.

– De siste ukenes massive oppmerksomhet rundt Dramaten og arbeidsmiljøspørsmål har påvirket mange og vært utfordrende for hele virksomheten. Og jeg har i løpet av de siste dagene forstått at jeg ikke har stor nok tillit hos tilstrekkelig mange i personalet, sier Stubø i en kommentar til NTB.

Dramaten-skuespiller Julia Dufvenius sto fram i Dagens Nyheter forrige uke og fortalte at hun måtte ha beskyttelse til og fra arbeidsplassen på teatret mot en mannlig skuespiller i samme forestilling, og at ledelsen ved teatret avlyste en planlagt turne da de ikke kunne garantere hennes sikkerhet. Hun karakteriserte ledelsens håndtering av truslene fra kollegaen som «vanvittig». «Eirik Stubø har ikke tatt sitt ansvar som sjef» uttalte hun til Dagens Nyheter. .

Les også: Ukene som endret Sverige

– Tausheten begynner nå å brytes, det ser vi nå de siste ukene. De første tegnene fikk vi høsten 2017 da metoo raste som heftigst. Lenge har man valgt å ikke snakke. Nå har man gjort det. Det er den store forskjellen. Flere har begynt å vitne om overtredelser i Dramaten, sier Hilton.

Trakassering og vold

I en pressemelding fra teatrets styre får Stubø ros for den kunstneriske ledelsen av teatret og for å ha skaffet teatret et større publikum.

«Vi håper å få se Eirik som regissør på teatret igjen. Men styret anser at Dramaten trenger en omstart på de områdene som dreier seg om arbeidsmiljø. Og vi tror det er best at det skjer med en ny administrerende direktør, skriver styreleder Ulrika Arehed Kågström.

Ansatte reagerte både med sinne og lettelse da de fikk beskjed om Stubøs avgang mandag, melder Aftonbladet.

Både det svenske Teaterförbundet og flere ansatte har rettet kraftig kritikk mot teaterets ledelse etter at dokumentaren om Josefin Nilsson ble vist. De mener at det ikke er gjort nok for å følge handlingsplanen der det står at teatret har nulltoleranse for trakassering og vold.

Sinne og lettelse

Etter at Stubø tok over på Dramaten, har stått bak flere forestillinger som har vært både publikums- og kritikersuksesser, og fått ros for å revitalisere den svenske nasjonalscenene.

– Hans kunstneriske suksess har vært stor. Han har laget et godt og vitalt repertoar. Det kunstneriske omdømmet er det få som stiller spørsmål ved, sier Johan Hilton.

– Men kritikken mot Stubøs personalhåndtering har vart der like lenge som han har vært sjef. Han ble kritisert for sin personalpolitikk også i Norge. Det har vært den reneste strøm av mellomledere som har sluttet. Det har vært dårlige relasjoner til flere grupper på teateret.

(Dagsavisen/NTB)