Finansdepartementet blir viktig for neste sesong av Mammon, kan politisk kommentator i Dagsavisen, og nå også serieforfatter, Hege Ulstein avsløre.

Ulstein inntar Mammon

Etter å ha mottatt mye kritikk for troverdigheten i TV-serien Mammon, har seriens hovedmanusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen styrket laget med Dags­avisens politiske kommentator Hege Ulstein. Hun er i disse dager med på å utvikle seriens andre sesong.

Kultur

- Du kan ikke lære en dramatiker samfunnsinteresse, men du kan lære en samfunnsinteressert god dramatikk, sier Mammon-forfatter Gjermund Stenberg Eriksen. Med det i mente ga han nylig Hege Ulstein forfatteransvar på en egen episode, samt medforfatteransvar på Mammon sin neste sesong.

Fra og med neste uke tar den profilerte Dagsavisen-kommentatoren seks ukers permisjon for å konsentrere seg om TV-drama.

- Egentlig skulle jeg bare hjelpe til med å gå gjennom detaljer i den nye historien, passe på at det politiske spillet ble troverdig, at de ikke satte inn fem kommandobiler rundt statsministeren sin bil og sånn, forteller Ulstein selv. Men det ble etter hvert ikke nok for Eriksen.

For troverdighet ned på minste detaljnivå har vist seg å være svært viktig for Mammon-publikummet. Første sesong av serien måtte i den forbindelse tåle mye pepper fra Twitter-politiet og ikke minst Ulsteins egne journalistkolleger, for logiske brister i serieforfatternes framstilling av hverdagen i et mediehus. Når serien i neste sesong skal innta maktens korridorer blir Ulsteins erfaring som politisk journalist derfor viktig.

- Men for å være ærlig syns jeg folk faktisk bommet litt da det kom til kritikken rundt Økokrims inntreden i Aftenavisen i serien. Det har faktisk skjedd fire ganger at Økokrim har gått inn i avisredaksjoner og krevd tilgang til materiale, sier Ulstein.

 

Synes han fra presselosjen?

Nå jobber hun systematisk for at alle detaljene i neste sesong skal stemme. I disse dager er det vinklene på Stortingets presselosje som opptar henne mest. I en av de nye episodene skal en journalist observere at to statssekretærer ryker i tottene på hverandre, en krangel de andre Mammon-forfatterne tilforlatelig plasserte i Stortingssalen.

- Men det går jo ikke! De får jo ikke være der! Statssekretærene sitter i diplomatlosjen, mens journalistene sitter i presselosjen, som i utgangspunktet ikke ser hva som foregår i diplomatlosjen. Så hvordan skal journalisten overhodet få med seg krangelen da? undret Ulstein.

Forrige onsdag kom heldigvis gjennombruddet, da Ulstein smådesperat hang over kanten på presselosjen.

- Jeg har aldri i mitt liv blitt så glad for å kunne øyne Sigbjørn Aanes (statssekretær på Statsministerens kontor, journ.anm.)! Det betyr at scenen kanskje kan bli troverdig allikevel, sier hun storfornøyd.

 

Dramatikk i kronikk

At Stenberg Eriksen hentet inn Ulstein til Mammon handlet ikke bare om hennes politiske kunnskaper. Som troverdig leser av hennes lørdagskommentarer i Dagsavisen, var han for lengst overbevist om at Ulsteins tilnærming til tekst kunne la seg overføre til TV-formatet.

- Hun skriver kommentarene sine med nærmest dramaturgisk oppbygning. De har en klar introduksjon, et godt utviklet hovedparti og en spennende oppsummering mot slutten. Å lære Ulstein å bli en god dramatiker virket ikke som en veldig vanskelig oppgave, sier han.

Dermed sendte han Ulstein på forfatterkurs til den anerkjente manusutvikleren Robert McKee i London, med beskjed om at hun skulle få skrive sin en egen episode.

- Det var helt fantastisk, sier Ulstein.

- Hos McKee lærte jeg meg hovedsakelig betydningen av å bygge en historie innenfra, sier hun.

Det er en kunst som vil komme godt med for Ulstein, da den kommende sesongen vil by på intrikat historieutvikling. Plottet er politisk spill på høyeste plan, både foran og bak lukkede dører.

- I sesong 1 har det kun vært fokus på én minister. I sesong to vil det bli langt fler, avslører Eriksen.

 

Vil si noe om virkeligheten

Ulstein tror at mye av suksessen bak Mammon og andre gode politiske thrillere er at de evner å si noe om samtiden.

- De har som oftest et underliggende budskap, og handler dermed om noe mer enn bare underholdning. Hvor mye er du villig til å ofre for penger? Hvor langt er du villig til å gå for å få makt? Man kan legge mye samfunnskritikk i slike serier, og jeg håper at vi klarer å flette inn elementer av det i andre sesong også, sier Ulstein.

- Mammon representerer derfor en slags folkelig måte å formidle politiske prosesser på. Hovedønsket mitt er å klare reise noen politiske problemstillinger som folk ikke tenker så mye på til vanlig, sier hun.

Akkurat hvordan hun har tenkt å gjøre det vil Ulstein derimot ikke si noe om.

- Jeg kan si så mye som at vi jobber ut ifra uttrykket «Veien til helvete er brulagt med gode intensjoner», avslutter hun lurt.

oda.faremo.lindholm@dagsavisen.no

 

Mammon

Norsk politisk thrillerserie, med blant andre Jon Øigarden, Lena Kristin Ellingsen og Sten Ove Oftebro i hovedrollene.

Siste episode av første sesong vises på NRK 1 kommende mandag kveld.

Bak serien står produsent Vegard Stenberg Eriksen og manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen.

Regissert av Cecilie Mosli.

Første episode ble sett av nærmere en million seere.

Første sesong fikk terningkast fem i Dagsavisen, VG, og Aftenposten, men ble også kritisert av publikum for dårlig lydmiks og logiske brister.

Sesong to er for tiden under utvikling og vises trolig på norske skjermer i 2016.