Kultur

- Ukledelig kompromiss

KORO har inngått kompromiss i konflikten rundt de bestilte verkene fra maler Vanessa Baird til regjeringsbygg R6. - Kompromisser kler kunsten jævlig dårlig, er Bairds reaksjon.

I sommer blusset det opp heftig debatt rundt behandlingen av kunstnere på oppdrag for å utsmykke offentlig rom. Regjeringsbygg R6, som huser Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruksdepartementet, fikk i 2007 innvilget midler til offentlig utsmykning.

Kunst i offentlig rom (KORO), Kulturdepartementets fagorgan, sto ansvarlig for gjennomføringen. Sammen med et utvalg bestående av en representant fra hvert av de to departementene, en fra Statsbygg, en fra BA Arkitekter, kunstnerisk konsulent Ane Hjort Guttu, samt kunstnerisk konsulent og utvalgets leder Hilde Skjeggestad, valgte de maler Vanessa Baird til å lage kunst til innsiden av bygget.

Baird har så langt produsert to av tre planlagte malerier, men i høst ga Helse- og omsorgsdepartementet beskjed om at de ikke ville ta imot det tredje. Faktisk ville de helst bli kvitt de to første også.

- Jeg må innrømme at jeg forventet at Hadia Tajik skulle operere som en slags kunstens hvite ridder, og fortelle dem at det ikke går an å trekke seg så sent i en prosess som har foregått så ryddig og korrekt, sa Baird på pressekonferanse hos KORO i går.

Noen redning fra den daværende kulturministeren kom derimot aldri, og KORO har dermed måttet se seg nødt til å finne en alternativ løsning.

Inngår kompromiss

Helse- og omsorgsdepartementets reaksjon blir av KORO-direktør Svein Bjørkås omtalt som et kontraktsbrudd.

- Verkene hører sammen, og kunstneren ble forespeilet en kontekst der de skulle få henge i nærheten av hverandre. Det får de ikke nå, sier han.

KORO ønsker derfor å jobbe videre med Baird for å få samlet verkene, og presenterte i den sammenheng en todelt løsningsplan i går. Den umiddelbare løsningen er at de to verkene som allerede er hengt opp i R6 blir hengende der inntil videre, mens det tredje verket, som Helse- og omsorgsdepartementet ikke vil ta imot, vil havne hos Kulturrådet inntil KORO finner et passende bygg som kan huse alle tre verker samlet.

- Det er vi i Kulturrådet veldig glade for, selv om vi vet vi bare har verket på lånt tid, sier direktør i Kulturrådet, Anne Aasheim.

Les også:

Ville nå de uinteresserte

Fase to i prosessen vil bli å forsøke å fullføre verkets originale idé: Å henge samlet, i et regjeringsbygg.

- Vi er i dialog med blant andre Statsbygg om å få plassert dem i et bygg i det nye regjeringskvartalet, sier Bjørkås.

Han har ingen garanti for at dette vil kunne la seg gjøre, men hevder det er sannsynlig, i og med at de har opprettet dialog med Statsbygg så tidlig i byggeprosessen.

- Det er i tillegg mange andre store bygg som skal reises i tida framover. Museer, andre institusjonsbygg, og så videre, utdyper han.

For Baird selv er sistnevnte alternativ ikke en fullverdig løsning.

- Poenget med å henge i R6 var jo nettopp at kunsten ville nå ut til mennesker som verken har oppsøkt eller er veldig interessert i kunst. Det er selvsagt vel og bra at Kulturrådet har bedt om å få det siste verket, men premissene for kunsten blir helt annerledes der. Kulturrådet er jo en kunstinstans, sier en tydelig skuffet Baird.

Mer fra Dagsavisen