Kultur

Uenige om konsert-regningen

Hvem skal betale for en konsert dersom artisten skal få nok penger? I dag møtes bransjen til debatt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

– I løpet av de 15 årene jeg har befattet meg med livemarkedet, har det ikke vært stor bevegelse i riktig retning når det gjelder konserthonorarer, sier artist Susanna Wallumrød, som i dag er del av panelet som skal diskutere hvem som skal ta regningen for livemusikken.

«Dersom en artist priser seg for høyt i forhold til betalingsviljen til sitt publikum, må noen ta regningen», skriver daglig leder Line Endresen Normann i Norske Konsertarrangører i et innlegg i dagens Dagsavisen, i anledning debatten som arrangeres på Vulkan Arena i dag i forbindelse med By: Larm. Norske Konsertarrangører er helt enige i at musikeryrket skal anerkjennes med skikkelig honorar, men er uenige i at det er arrangørene som skal ta hele regningen.

Minst 4.100 kroner

Det var i høst at Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) la fram det de mener er en anbefalt minstesats en artist bør kunne kreve av en arrangør. I forkant av dette har debatten om at artister forventes å spille gratis, rast blant annet i Dagsavisen, og både MFO og GramArt har oppfordret musikere til ikke å spille gratis.

– Det oppleves som en utfordring at honorarnivået slettes ikke har utviklet seg i takt med resten av samfunnet i forhold til lønnsøkninger, sier Wallumrød.

Selv om hun er blitt en etablert artist, kommer det fortsatt svært lite lukrative tilbud om spillejobber.

– Jeg får like ofte i dag som for ti år siden tilbud om døra-dealer eller svært lave garanterte summer for en konsert. Dette henger nok sammen med fallet i inntekter i platebransjen og at det er flere og flere artister, band og utdannede musikere i det frie feltet. Det aner meg at artistene på toppen av næringskjeden muligens har fått økte konserthonorarer i løpet av denne samme tidsperioden, sier hun.

At det er arrangørene som bærer mest risiko dersom en artist får et anstendig honorar, er ikke Wallumrød enig i.

– Man møter altfor ofte en argumentasjon der arrangøren legger ut om alle utgifter de har forbundet med konserten, mens det like sjelden er noe fokus på hvilke utgifter og hvilken risiko artistene til enhver tid løper, sier hun.

Vil ha minstesats

Fortsatt står MFO fast ved en minstesats på 4.100 kroner per konsert. 

– Dersom du får 4.100 kroner for 100 spillejobber, har du en fakturert bruttoinntekt på 410.000 kroner. Det tilsvarer om lag 300.000 kroner i lønnsinntekt. Gjennomsnittslønnen i Norge var i 2014 cirka 480.000 kroner, sier forbundsleder Hans Ole Rian i MFO. Han understreker at musikere og arrangører står fritt til å forhandle pris, men han mener både musikere og arrangører har et ansvar. 
– Dersom bransjen skal overleve, må alle ledd i kjeden få en lønn som det er mulig å leve av, sier Rian.
– Økonomien i livemarkedet har økt kraftig de siste årene, men det er de store artistene som stikker av med mesteparten av pengene, sier Rian.

Mer fra: Kultur