Kultur

TV-anmeldelse: Rusk i maskineriet

Hva er skjedd med Olle? Hvem er det som ute etter ham, og hvorfor husker han ingenting? Det er når forklaringene kommer at «Maskineriet» begynner å fuske.

Dagsavisen anmelder

3

TV-DRAMA

«Maskineriet»

Viaplay, premiere med to episoder søndag 24. mai

Hovedpersonen i denne nye storsatsingen fra Viaplay er ikke den eneste som blir forvirra av hendelsene i Strømstad og Sandefjord, her risikerer man å bli sittende igjen og lure på om det er noe vesentlig man har gått glipp av underveis.

For det er ikke noe galt med tempoet i «Maskineriet», her skjer det dramatiske ting i ett sett, overraskelser og voldsomheter som hovedperson Olle må takle på strak arm - og raske bein.

Olle spilles av Kristoffer Joner, en nordmann som bor med sin nydelige familie i den søvnige idyllen Strømstad, noen kilometer unna hordene av nordmenn på harrytur. Tross fornavnet er han altså norsk, og forklaringa hans svorske liv skal komme for en dag med tid og stunder. Olle jobber i et maskinfirma eid av det som tydeligvis er en av Strømstads rike overklasse, svensk elite selv den med hytte eller torp i Västra Götaland nok egentlig aldri har sett. Olle er godt gift med sin Josefin i denne familien, han er elsket av svigers og godt likt av kollegaene, har det meste på stell.

Se vår oversikt over serier på strømmetjenestene her: De beste seriene på Netflix

Problemet er at Olle er blitt dratt inn i et eller annet mystisk, og når vi treffer ham har han akkurat våkna på bildekket til ferja over fra Sandefjord, blodig, bevæpnet og med en bag full av pengesedler. Han husker ingenting, men kommer seg opp på dekk og skjønner at politiet er på vei, høyst sannsynlig på jakt etter nettopp ham.

Det er starten på en av de mest actionfylte intense episodene TV-drama som er laget på våre breddegrader. Olles inferno er virkelig til å bli grepet av, og mye av det skyldes Kristoffer Joner selv, perfekt i rollen som en vanlig fyr, og desperat fanget i et drama som verken han eller vi skjønner særlig mye av. Men han takler utfordringene på imponerende vis. «Maskineriet» minner i så måte om Harrison Ford-filmen «Jaget».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Olle må holde politiet og flere andre som er ute etter ham. samtidig som han ikke har annet valg enn å forsøke å finne ut hva som faktisk har skjedd. Han må rett og slett kjempe for livet, og ettersom vi ikke får vite hvorfor en gang, er opplevelsene hans overbevisende og oppslukende.

Her foregår det kamper for livet, koreografert på måter som gjør at man kan kjenne det i egne kroppsdeler.

Det ser nesten ut som Joner får vondt selv også, for Olle får minst like mye juling som Tom Cruises agent Ethan Hunt på Prekestolen i den siste «Mission Impossible»-filmen, den Joner selv hadde en birolle i.

Tempoet i første del av «Maskineriet» er også som i en Hollywood-action, men med en hovedkarakter som ikke oppleves som en tegneseriefigur. Vi lider med ham.

Dette går så bra unna at man tilgir den store fartsdumpa historien gjennom, en blek og livløs, lite overbevisende klisjé av en Kripos-etterforsker. Vi blir fortalt at hun har bagasje i form av virkelighetens NOKAs-ran, underforstått at hun har noe å bevise i etterforskningen av Olles kupp-drama.

Det er et litt lettvint, respektløst grep, men rollen er forsøkvis håndtert av Julia Schacht.

Dramaet byr heldigvis på karakterer som tilfører puls og ektefølt skjebne som man også kan forvente i en thriller-action i denne genren, på norsk side representert ved Rune Temtes formidable politikjempe, svensknorske Emilia Roosman som Monica, den purunge Gabriel Fevang i rollen som sønnen hennes Jimmy, og veteraner som Anne Marie Ottersen og Bjørn Sundquist. Men det er ikke alle replikker og situasjoner som er lett å akseptere.

Les også: De beste seriene på Netflix

Det største problemet ved «Maskineriet» er at historien halvveis fra mål endrer seg fra gåtefull action til skjebnedrama med tilbakeblikk og oppklaringer. Da kommer bråstoppen, og det er ikke bare Olle som mister piffen.

Her synes det som om manusforfatterne har gått tom for gode ideer, etter faktisk å ha klart å sannsynliggjøre et par temmelig søkte aspekter ved dramaet på begge sider av Ytre Oslofjord.

Alt skal ryddes opp og forklares i en hektisk finale som nesten forårsaker totalt motorhavari i en ferd som gikk så bra så lenge.