TV-anmeldelse «Gangs of London»: Eksplosivt gangsterepos

«Gangs of London» gjør en overbevisende vri på den klassiske gangsterserien. Dette er tøft.

5

TV-DRAMA

«Gangs of London»

TV 2 Sumo, premiere 10. november

«Gangs of London» er et stort anlagt gangsterdrama, og noe så sjeldent som en vellykka dramatisering av et videospill. Bak denne mektige oppvisningen står duoen Gareth Evans og Matt Flannery, og de som har sett kampsportfilmene «The Raid»-filmene fra forrige tiår vil ha en anelse om hva det innebærer: heftige og voldsomme actionsekvenser som gir både bakoversveis og fantomsmerter i hele kroppen. Serien er omtalt som «Gudfaren» møter «The Raid», altså en mafiahistorie mikset med forholdsvis eksplisitte voldsscener. Kombinasjonen er blitt et overbevisende moderne TV-drama på ti episoder, en serie fra TV-produsenten Sky som endelig har laget noe annet enn overprodusert showoff og bling. Det er tydelig at duoen Evans og Flannery har fått det de trenger til å skildre deres nitid koreograferte oppvisninger i brutal framferd, enten kampene foregår på nevene eller med alskens skytevåpen. Her snakker vi en voldsballett som får en til å sitte fjetret tilbake.

Vi har oversiktene over de beste seriene på strømmerne: De beste seriene på Netflix

«Gangs of London» er ikke noe for den som synes Quentin Tarantinos råeste filmer er altfor blodige. Samtidig beveger serien seg i samme univers som Guy Ritchie skapte seg et navn med, forskjellen er at dette gangstermiljøet (heldigvis) ikke kommer utstyrt med kjekkaseriet og de kvikke replikkene som preget Rithcies røverhistorier.

Her er det ikke en eneste sjarmerende røver å se, for her ulmer det så mye under overflaten at det ikke er plass til galgenhumor en gang. I stedet er det gravalvoret som preger stemningen, i det som utvikler seg til en kamp hvor så godt som alle lever farlig. Infernoet i kuler og krutt begynner når kingpinen i byen, Finn Wallace (Colm Meaney) blir drept, noe som rokker den skjøre maktbalansen som har holdt alle krimsyndikatene i byen i sjakk. Til nå har de vært enige om å ikke kverke hverandre for forretningenes skyld, men nå som gamle Wallace er død, og den langt mindre fryktede sønnen Sean begynner å leke boss, ser disse organisasjonene som alle har forskjellig etnisk tilhørighet muligheten til å ta over makten, og helst bli kvitt konkurrentene for godt også. At Sean Wallace setter ned foten for all kriminell forretningsvirksomhet i byen inntil farens morder er funnet, roer heller ikke gemyttene. Unge Sean enerådige stil faller heller ikke helt i god jord hos Ed Dumani, Wallace-familiens nærmeste støttespillere i alle år.

Hva skal du se?: De beste seriene på HBO Nordic

Ed Dumani og Finn Wallace slo seg sammen da de begge kom til London som unge, og møtte rasisme og stengte dører overalt. De bestemte seg for å åpne alle de dørene de ville, og lyktes i den grad at de nå opererer fra toppen av sin egen skyskraper i Londons finansområde. Samtidig er det er i bakgatene nedenfor at handlingen foregår, og det tjener til seriens fordel.

Drapet på gangsterbossen Finn Wallace (Colm Meaney) blir starten på en brutal kamp om makt og penger i «Gangs of London».

Drapet på mafiaboss Finn Wallace (Colm Meaney) starter et brutalt og intenst oppgjør om makt og penger i «Gangs of London». Foto: TV 2 Sumo

Det er mye og mange som må håndteres. Her er kurdiske ekssoldater på hevntokt mot en narkobaron, albanere, irer, pakistanere, tyrkere, vi kan nevne i fleng, samt en uredd familie av reisende som blir dratt inn i infernoet. Som om ikke dette var nok, er det også en undercover politimann inne i bildet, og hvem som egentlig fikk Finn Wallace drept er det visst ingen som vet. Dette er en godt sammenvevd ensembleforestilling, som ikke har noen ambisjoner om å være et karakterdrama hvor skuespillerne skal ha mange strenger å spille på – dette galleriet framstår så sammenbitte og samvittighetsløse som man skal forvente, av det grove kaliberet, handlekraftige og skyteglade som denne sjangeren trenger. Trenger du en spennende og medrivende intrigebasert historie som avkobling i disse tider, og som er et gruvekkende voldsepos i tillegg, er «Gangs of London» et tilbud du bør akseptere i høst.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen