TV-anmeldelse «Fatale familiebånd»: Elegant britisk sommerkrim

Bak en tungvin norsk tittel skjuler det seg et elegant fortalt familiedrama som holder på hemmelighetene til siste stive smil.

5

TV-krim

«Fatale familiebånd»

NRK TV og NRK1

Slippes på NRK TV søndag 19. juli, premiere på NRK1 27. juli

«Flesh and Blood» er originaltittelen på NRKs andre sommerkrim for sesongen, en mer elegant antydning om hva miniserien handler om. For selv i de beste familier kan situasjoner tilspisse seg når livet tar nye vendinger. Nå er ikke dette en psykologisk thriller som tyr til voldsomheter og dramatiske grep, dette er en godt fortalt og underholdende historie som har en hverdagslig tone.

Her er tre voksne barn, Natalie, Helen og Jake, som reagerer med vantro og skepsis når moren Vivien på 70 har møtt en ny mann og akter å starte et nytt liv. Hun har jo bare vært enke i halvannet år, og søsknene så for seg at moren skulle gå inn i alderdommen som mamma og farmor og familiens omsorgsperson.

Vår oversikt over seriene på strømmetjenestene: De beste seriene på Netflix

At de tre reagerer kan ha med å gjøre at deres egne privatliv byr på utfordringer de ikke håndterer, men det ser de ikke selv. Jake er separert, kastet ut av kona etter å ha løyet for henne årevis. Natalie har vært sammen med en gift mann i årevis, og venter stadig på at han skal skille seg.

Helen er karrierevinneren i flokken, en leder i det britiske helsevesenet som ikke er redd for å ta nedskjæringsgrep og sparke folk når det trengs. Hun og mannen har det heller ikke helt på stell. Alle har de sitt å stri med, og hendelser som går innpå dem og tærer på selvfølelse og overskudd.

De trenger ikke å bekymre seg for moren også, som ikke lenger gidder å tilbringe dagene alene i familiens strandhus på den idylliske engelske sørkysten.

Mamma Vivien har møtt Mark, pensjonert lege, en sjarmør og romantiker som overøser sin nye kjæreste med gaver, og som gjerne vil ha henne med på utenlandsturer. Mark spilles med ro og mak av den alltid gode Stephen Rea, her mer av en glad romantiker, og i mindre grad den renkesmed og listig reven han pleier å framstille. Eller er han det? De tre søsknene blir mer skeptisk for hver dag, og Viviens mangeårige nabo Mary er også svært skeptisk til alt dette nye.

Hun har vært nabo til familien i alle år, til og mer reservemamma for Jake, Natalie og Helen i oppveksten, og er blitt en aldrende dame med eierforhold til naboene, med lite annet å fylle dagene med enn en oppsøkende nysgjerrighet. Mary er koselig og støttende, men har også nøkkel til naboens hus som hun gjerne kan finne på å bruke for å finne ut hva som foregår. Mary spilles av en Imelda Staunton som stjeler hele forestillingen til tider. Sammen med Rea er hun det mest kjente ansiktet her, i en gruppe av helt utmerkede skuespillere som vet å gi dramaet en tilforlatelig tone, uavhengig av hva som skjer.

TV-høsten blir tøff for noen: I skyggen av Disney

Hendelsene utfolder seg litt etter litt, at det er skjedd noe dramatisk blir vi fortalt fra første scene. Politiet og ambulanse er på plass utenfor familiens hus ved stranda, men hva som har skjedd, det forblir en hemmelighet helt til det er tid for finale. Det har vært en «hendelse», som en politietterforsker karakteriserer det, foran de involverte som storøyde sitter i avhør og forteller om de siste ukers tildragelser.

Hva det er som faktisk har skjedd, hvordan og med hvem sier historien ingenting om, men karakterenes liv i forkant legger opp til at det kan være mange årsaker til dramatikk, og hvem som har sørget for å få politiet på pletten. – Vi har alle vår hemmeligheter, og alle lyver, konstateres det helt nøkternt kjølig av en involvert her. At disse hemmelighetene og løgnene, personlighetene og intrigene avdekkes nennsomt er det som hever serien over den gjennomsnittlige britiske ITV-krimmen vi serveres ved påsketider.

Det endelige bildet blir ikke klart før det skal, noe som er tegnet på et godt skrevet manus. god innsikt i menneskelig psyke, og en beregnelig regissør. Serien ble også populær da den ble vist på britisk TV tidligere i år, og serieskaperne har møtt spørsmålet om en sesong to med at de har mer å by om ITV går for en fortsettelse på familiedramaet.