Kultur

Lekkert spiondrama

Hans navn er Pine, Jonathan Pine, agenten med hovedrollen i «The Night Manager», et spiondrama i seks deler forært oss av TV 2.

5

PÅSKEKRIM

«The Night Manager»

TV 2, premiere i kveld

Det er ikke fritt for at dramaet kan gi assosiasjoner til James Bond, helt fra det øyeblikket intromusikken lyder. Når det er sagt må det understrekes at denne åtte delers TV-serien ikke er et spektakulært actioneventyr, men et spiondrama av den mer nedpå, realistiske og intense sjangeren. Samtidig inkluderer denne historie en hemmelig agents kamp mot en skikkelig bad guy, hysj-hysj-tjenester, storpolitikk og action på flere kontinent. Det er heller ikke mange dagene siden hovedrolleinnehaver Tom Hiddleston sa han godt kunne tenke seg rollen som Bond (såklart). Etter å ha sett ham i de to første episodene i påskens store krimaktige spiondrama, er ikke jeg sikker på om han er den rette mann i jobben som hennes majestet Dronningens neste superagent. Til sammenligning hadde Idris Elba tilført James Bond en barskere dimensjon.

Det er ikke det at Tom Hiddleston ikke er en tøffing, en atlet som viser mannsmot og handlekraft i jakten på en våpenhandler og ekkel fisk ved navn Richard Roper. Spørsmålet er om ikke Hiddleston rett og slett ser for snill og sympatisk ut. Han er britisk korrekt til mansjettknappene, men framtoningen hans også for liketil og hyggelig for rollen som kaldblodig agent med rett til å drepe. I «The Night Manager» tilfører derimot britens sindige (og slu) framtoning både realisme og nerve, den slags ingredienser som de spektakulære James Bond-eventyrene aldri har bydd på. At Hiddlestons framtoning er mer nedpå, kontrollert og sammenbitt, forsterker også den dempede, illevarslende stille før stormen-stemningen som serieskaperne ønsker å male fram i dette overskuddspregede dramaet.

Les mer og se påskekrim-snakkis: En klassisk og kriminell god påske

«The Night Manager» er den rake motsetning til de gustengrå, nokså forutsigbare politiseriene den britiske TV-bransjen er storprodusent av, og som NRK og TV 2 har servert norske påskekrimpublikum hundrevis av ved påsketider i årenes løp. Den er en modernisert utgave av en John le Carré-roman fra 1993, en luksuriøs TV-opplevelse som nyter godt av budsjettet på 240 millioner kroner. Serien er et samarbeid mellom BBC og amerikanske AMC, og nettgiganten Amazon har også investert i storverket. Produksjonen preges av at regissør Susanne Bier har fått tid og ressurser til å brette ut en skikkelig historie. I overføringen til fjernsynsdrama kan det ikke være kuttet mange boksider fra historien. Her får vi anledning til å bli kjent med karakterene, nyte det gnistrende skuespillet til Hugh Laurie (våpenhandler Richard Roper) og Olivia Colman i rollen som energisk, uredd spionsjef. Denne historien har noe av den samme beroligende selvtilliten som britiske Hugo Blicks altfor lite omtalte «The Honourable Woman». Fortellingens bedagelige tempo forsterker seernes opplevelse av dette er luksus-TV. I likhet med nevnte «The Honourable Woman» (som ligger på diverse nettstrømmere) benytter «The Night Manager» også verdenshendelser og internasjonal storpolitikk som bakteppe. Det gir historien snev av aktualitet og livaktighet realisme.

Vår hemmelige agent in spe jobber altså på et hotell i Kairo under den arabiske våren, da han får erfare konsekvensen av vestlige myndigheters taktiske spill i Midtøsten. Han får med andre ord lide for britiske myndigheters vakling overfor korrupte, etablerte regimer og religiøse ekstremister i frammarsj. Pine forlater dermed Egypt, til fordel for et tilbaketrukket liv og hotelljobb i Alpene. Her dukker med ett våpenhandleren Richard Roper opp.

– Jeg er Dickie Roper, kompisene mine og jeg har leid noen rom her. Ganske mange, faktisk, sier våpenhandleren gutteaktig eplekjekt i det første møtet med Pine.

Les også: Lot seg forføre av «verdens ondeste»

Ropers iskalde øyne forteller at dette er en livsfarlig mann, vant til å ta og gjøre det han vil. Møtet får Pine til å bestemme seg for å hjelpe britiske myndigheter med å stoppe denne grossisten i død og fordervelse, og samtidig få sin personlige hevn over mannen. De to første episodene antyder at «The Night Manager» er en verdig markering av at det denne påsken er 40 år siden første gang det ble sendt påskekrim på norsk TV. Denne serien er også påskens må-se-drama.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen