Julekalenderne på TV: Julekos for de voksne

Julekalenderne på TV var egentlig myntet på barna. Mye tyder på at seriene er viktigst for voksne, skriver TV-anmelder Reidar Spigseth.

Dette har TV 2 og TVNorge tatt konsensekvensen av, og byr i år på julekalendere for et atskillig eldre publikum enn NRK Supers målgruppe under advent. De kommersielle kanalene overlater gladelig til NRK å servere førjulsstemning til de yngste seerne. TV Norge har i mange år hatt suksess med sine serier beregnet på et eldre, men like fullt julekalendervant og mer betalingsvillig publikum, og byr på en blodfersk julekrim i «Jul i Blodfjell II» - oppfølgeren til suksessen fra 2017.

Seertallene fra førjula for to år siden – over 600.000 de to første ukene – fortalte kanalen at en julekomikrim med røff humor, drap og uhygge i 24 deler slår an i ukene før julaften.

TVNorge vet å dra veksler på at vi er oppvokst med julekalender på TV i desember siden «Barnas førjulskalender» på NRK i 1970. TVNorge begynte med realityparodien «Nissene på låven» i 2001. Siden har kanalen bygget en respektabel katalog av humorbaserte adventsserier myntet på eldre seere.

I år har TV 2 tatt konsekvensen av at vi som husker «Jul i Skomakergata» første gang serien ble sendt har begynt å dra på årene, og laget den første nye julekalender(-aktige) serien siden Olsenbanden junior-kalenderen i 2001. Første desember er det premiere på «Wenches julekalender», en 24 episoders variant med «God Morgen, Norge»-kokken Wenche Andersen som skal lage julemat fram til julaften på TV-kjøkkenet sitt.

Den skal sendes på TV 2 etter «God Morgen, Norge» og legges ut på TV 2 Sumo. TV 2 sender også kanalens gamle kalenderklassikere fra 1900-tallet, slik kanalen har gjort årlig siden 2011. TV 2 ønsker ikke å erte på seg seerne igjen, slik kanalen gjorde da de ikke sendte «The Julekalender» i 2011. I år går serien fra 1994 på TV 2 Zebra, i selskap med «Julefergå» fra 1998. 

Bærre lækker kalendersuksess: Repriser - det e bærre lækkert

I jula blir voksne TV-seere som barn igjen, og når de ikke se sine gamle favorittjulekalendre på TV-kanalene sine i desember kan reaksjonene bli voldsomme. Spesielt høylydt har folkekravet om å få «Jul i Skomakergata» tilbake på TV-skjermen vært i mange år. I år er det 40 år siden første gang skomaker Andersen og Tøfflus ble vist på NRK for første gang, og en egen julekalendertradisjon ble etablert. Dette ble den mest sette adventsserien i NRK-monopolets historie, og den står høyt i kurs i befolkningen den dag i dag.

Det er fullt mulig å fastslå med sikkerhet at skomaker Andersen-fansen ikke lenger er i barne-TV-alder, uten fare for å erte på seg Faktisk.no-redaksjonen. Det er godt voksne folk som liker å se «Jul i Skomakergata» på nytt i førjulstida, kanskje vise dem til barnebarn som muligens ikke helt skjønner greia. Og gang på gang har NRK ertet på seg fansen ved å konstatere at serien er blitt for gammel, drama-messig antikk og uaktuell for dagens NRK Super-seere til å kunne vises på nytt. Den stammer fra tida da julekalender var for barn, og NRK lager fortsatt julekalenderne sine først og fremst med ungene som målgruppe.

I mange år samlet Tøfflus-fansen seg i store aksjongrupper på Facebook i kravet om at NRK måtte gi etter. «Jul i Skomakergata» er julekalendernes svar på «Grevinnen og Hovmesteren», det blir ikke julestemning uten. Å se julekalender er en av få hardnakkete TV-tradisjoner som er igjen, og nåde den som TV-kanal som ikke gir seerne det de vil ha den 1. desember.

Da skomaker Andersen kom på nett: I år får du se han igjen

For ni år siden krevde en Facebook-gruppe med over 100.000 medlemmer at NRK sendte barne-TV-serien på en kanal i barne-TV-tid, akkurat som i gamle dager. Folkekravet dempet seg noe da NRK sikret seg retten til å legge serien ut på NRKs nett-TV, men fra neste år risikerer vi at Facebook-gruppen våkner til liv igjen. For skulle NRK og rettighetsselskapet Norwaco ikke bli enige om en ny avtale om gamle TV-serier som «Jul i Skomakergata», forsvinner skomaker Andersen og Tøfflus fra NRK.no på nett allerede over nyttår.

Da kan det også bli nytt liv i de mange aksjonsgruppene som krever å få tilbake akkurat deres egen julekalenderfavoritt på NRK - enten det er «Amalies jul», «Julekongen» eller «Jul i Svingen». Forhåpentligvis har gruppa som truet med sultestreik for å få «Jul i Svingen» roet seg siden i fjor, og fått litt julemat i kroppen. En gruppe krever like greit å få både «Jul i Svingen» og «Jul i Blåfjell» tilbake på NRK. Det kan være at noen av disse julekalenderaktivistene bør gå litt stille i dørene. Det er ikke sikkert at NRK setter pris på disse lukkede Facebook-gruppene deres, som viser julekalendrene som NRKs eiendom, for rundt 5.000 medlemmer.

Det er bare NRK som har retten til å formidle NRKs julekalendre. Og yndlingsserien med Linus og de andre kan sees på NRKs nettspiller.Det morsomme med disse standhaftige julekalenderforkjemperne er innstillingen om at det ikke er det samme å se favorittseriene på DVD. De fleste serier NRK har laget finnes i bokssett, frie til gjensyn når man skulle ønske det. Den standhaftige innstillingen er at favorittserien må sendes på kanalen man er vant til, formidla på gamlemåten med en episode per dag, akkurat som i barndommen. Ellers blir det visst ikke det samme.

Les også: Ny sjef i dårlige tider: Hun skal få flere til å se norske filmer (DA+)

Denne førjula byr NRK på den første reprisen av «Snøfall», den største suksessen siden Tøfflus’ storhetstid. Den stemningsfulle og sjarmerende historien om Selma som ønsket seg familie til jul hadde nær en million seere per episode i 2016. Dette er et svært høyt tall for en dramaserie uansett genre, men bare drøyt 200.000 av seerne dem var i NRK Supers målgruppe - barna mellom to og 11 år.

Spørsmålet er hvor mange seere årets reprise av suksssen vil få, med tanke på at statistikken viser at julekalendrene til NRK får høyere seertall for hver gang de går i reprise. «Snøfall» har også vært i salg i butikken siden serien ble vist på NRK i 2016. Det forhindrer altså ikke at NRK kan oppnå høye seertall for serien som skal vises på NRK1, NRK Super, NRK3 og NRK.no de neste 24 dagene. For de som har klart å vente til årets reprise, har uansett en særdeles fin førjulsserie å se fram til. «Snøfall» er jo den aller beste av alle julekalendre som er laget.