Kultur

TV-selskapene jubler for møkkavær

En kald og våt sommer har gjort at både NRK og TV 2 har vesentlig flere seere på sine sommersatsinger i år enn i fjor.

Bilde 1 av 4

– Det er en kjensgjerning at det er en klar sammenheng mellom temperatur i lufta og nedbør, og mengde TV-seing. At en dårlig værsommer gir en bedre TV-sommer en jeg rimelig sikker på, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Dagsavisen har fått oversendt seertallene til NRK og TV 2s egenproduserte sommerprogrammer så langt (se fakta). Selv om begge kanaler er opptatt av å framheve at innholdet i programmene er blitt bedre, vedgår begge at mye av grunnen til de høye seertallene er at været så langt i sommer har vært både våtere og kaldere enn i fjor.

– Sommerværet er alltid en faktor. Vi sitter mindre inne og ser på TV om det er strålende vær og varme på grillen ute, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2.

LES OGSÅ: NRK og TV 2 feid av banen

Samler folk

Av årets sommerprogrammer er det NRKs «Sommeråpent» som trekker desidert flest tv-seere, med et snitt på 571.000 hittil. I tillegg viser de spin-off-varianter, som «Mysteriet på sommerbåten», «På vei til ...» og «Sommerbåten minutt for minutt», og har radiosendinger fra båten. I fjor hadde «Sommeråpent» i snitt 494.000 seere.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Fornøyde kanaler

Tolonen sier at NRK har vært fornøyd med TV-tallene til «Sommeråpent» i flere år.

– Grunnen til at programmet kommer på nytt og på nytt er at det er et populært tilbud i en tid på året det vanligvis er mindre TV-titting. Folk ser mindre på TV om sommeren, men det er likevel viktig å ha noe som samler folk. Det gjør «Sommeråpent» i høy grad, sier han.

Samtidig opplyser han om at noe av årsaken til den sterke seerveksten er metodeendring i måten man teller seere på, selv om hovedårsaken er innholdet på TV.

– Jeg tror «Sommeråpent» og sommerbåten nå inneholder de aller viktigste ingrediensene for god TV: Norsk natur, lokale forhold, og at man besøker store og små steder i hele landet. Det er noe som både er en del av NRKs oppdrag og som publikum liker, sier Tolonen.

LES OGSÅ: Vil gjøre det på TV 2-måten

Sykkelsuksess

Også i TV 2 er de svært fornøyd med sommeren seertall. «God sommer Norge» trekker vesentlig flere seere enn «Sommertid» gjorde i fjor. «Allsang på grensen» har omtrent like mange seere som i fjor, mens Tour de France-sendingene har fått flere seere til tross for svake norske sykkelprestasjoner.

– Vi har hatt en litt treig vår, så det er veldig hyggelig å komme tilbake nå i sommer. Vi har klart å øke alle satsingene våre sett mot fjorårets tall. «Allsang på grensen» har hatt litt status quo, men hadde nedadgående kurve i mange år før det fikk et kraftig løft i fjor. Vi er veldig glade for at de klarer å holde nivået, sier Dahl i TV 2, og legger til:

– Det er spesielt hyggelig å se at den kommersielle andelen seere i gruppen 20–49 år har økt med nesten fem prosent fra i fjor.

I fjor sommer fikk satsingen «Sommeråpent» mye refs både for innholdet og programlederne, noe som kan ha vært en medvirkende faktor til svake seertall. I år ser tallene vesentlig bedre ut.

– Vi har jobbet mye med å utvikle programmet, og tror innholdet treffer godt. Vi er opptatt av å ha gjester som forteller gode historier, og har med programledere på tvers av kanalen, med folk fra nyhetene, sporten og programavdelingen. Det gir en spesiell dynamikk, forklarer Dahl.

LES OGSÅ: Kampen mot NRK-tilværelsen

Godt fornøyd

TV-sjef i Mediacom, Marianne Massaiu, sier at både NRK og TV 2 har gode grunner til å være fornøyde med seertallene så langt i sommer.

– TV 2 hadde fotball-VM i fjor å støtte seg på, som ga en god inngang til andre programmer. Likevel har de klart å øke seertallene. NRK har også hatt en fin vekst, og har etablert båtkonseptet godt. De har også en promoflate som er få forunt, særlig i samarbeid med P1 radio som gjør at flere snakker om programmet, og blir dratt over på andre flater, sier Massaiu.

Selv om kanalene alltids ville ønsket seg høyere seertall, forteller hun at det ikke er like viktig om sommeren som resten av året, da etterspørselen blant annonsører er lavere nå.

– Det er dessuten viktigere for TV 2 at sykkelsesongen har gode tall. Det er en produksjon og rettigheter som koster penger, og som de har gjort en formidabel jobb med over flere år, sier TV-sjefen.

Mer fra Dagsavisen