Kultur

TV-program til salgs

TVNorges nye serie om ting som kjøpes og selges på Finn.no, er delfinansiert av Finn.no. Sånt blir det snart mer av på norsk fjernsyn.

Programmet heter «Alt til salgs» og kommer til høsten. Det skal handle om alle slags ting som omsettes av nordmenn på Finn, og er laget for TVNorge med produksjonsstøtte av Finn. Markedsplassen vil ha en sentral rolle i serien.

Merkevare-TV

Denne formen for underholdning vil vi se mer til på norsk TV, mener PR-og markedsføringsekspert Lars Erling Olsen ved Markedshøyskolen i Oslo.

- TV-programmer som er finansiert og fullstendig dominert av en merkevareleverandør virker å være en ny trend. Jeg har sett en del programmer som dette i USA. Trenden er en form for produktsponsing, snarere enn produktplassering - som fortsatt er ulovlig for norskbaserte TV-kanaler, sier Olsen.

Han har studert produktplassering i film og TV i mange år, og sett traileren til TVNorges høstaktuelle nysatsing «Alt til salgs».

- Programmet drar dette veldig langt, det er så ekstremt og veldig åpenbart at det er Finn som står bak. Det kan kanskje slå negativt ut, man risikerer jo at seerne vil synes det blir for mye Finn-reklame og slå av, sier Olsen.

Samtidig kan åpenheten om at Finn står bak slå positivt ut for serien, mener han.

- Fra et kommunikasjonsmessig ståsted er vi usikre på effekten. Vi vet at produktplassering fungerer best når den er skjult for seerne. Men vi vil se mer av dette på TV, underholdning som framstår som åpenbart finansiert av én aktør, sier Olsen.

Markedsleder

At Finn har den sentrale rollen i «Alt til salgs» skyldes at det Media Norge-eide selskapet er dominerende på dette markedet her i landet. Det sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

- «Alt til salgs» er laget på vanlig måte, og innenfor gjeldende regelverk. Det er vi som har presentert dette for Finn, ikke omvendt. Det er basert på et program sendt i Sverige, som følger ting som omsettes på nettet. Siden kjøp og salg av varer på nett er synonymt med Finn her i landet, hadde det vært rart å lage et program om temaet uten å nevne Finn, sier Bergestuen.

Ifølge TVNorge-direktøren er «Alt til salgs» innenfor kringkastingsloven hva angår TV-reklame, sponsing og redaksjonell integritet.

- Vi valgte konseptet, og etter å ha utviklet programmet spurte vi Finn om de var interessert i å støtte det med regulær produksjonsstøtte. Det var ikke Finn som kom til oss, sier Bergestuen.

Han ser ikke «Alt til salgs» som uttrykk for en mer kommersiell omdreining av norsk TV-produksjon. Men den vil komme når kringkastingsloven tillater åpen produktplassering i fjernsynsprogrammer. I dag er produktplassering ikke tillatt i Norge, men reglene blir myket opp når den norske kringkastingsloven tilpasses EUs såkalte AMT-direktiv.

Mer reklame

Norsk kommersiell TV-bransje venter på regelendringene, som antakeligvis kommer før 2013.

- Per i dag er det vel omtrent bare TVNorge og TV 2 i Europa som ikke har lov til å finansiere TV-produksjon via produktplassering. Dette er regjeringen enig i skal innføres, så det er helt ukontroversielt, sier Bergestuen.

- «Alt til salgs» er ikke produktplassering. Det er smart laget, innenfor dagens regelverk. Dette er en vanlig form for finansiering, på samme måte som at vi får produksjonsstøtte fra en kommune når vi lager TV derfra, sier Bergestuen i TVNorge.

Medietilsynet er ikke umiddelbart enig i TVNorges vurdering av eget program.

- Vi har selvsagt ikke sett det ennå, men dette er et relevant tilsynstema for oss. I de aller fleste tilfeller vil programmer som dette falle inn under definisjonen sponsing av kringkastingsprogram. Hvis Finn gir et pengebidrag, og dette ikke er helt ubetydelig, kan dette være å anse som sponsing, sier rådgiver Erik Langebeck i Medietilsynet.

- I følge kringkastingslovens paragraf skal sponsede programmer ikke ha salgsfremmende innhold i forhold til sponsors varer og tjenester. Sponsede programmer skal ikke oppmuntre til kjøp eller leie av en sponsors varer eller tjenester, i dette tilfelle annonseplassene på Finn. Et sponset program blir vurdert etter denne bestemmelsen, sier Langebeck.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen