Kultur

TV 2 vokser med Sumo

TV 2 omsetter for nesten fire milliarder kroner, og forklarer suksessen blant annet med strømmetilbudet TV 2 Sumo. Skal du ha tilgang til sport, film, nyheter og underholdning der koster det deg nå 449 kroner i måneden.

Mediehuset TV 2 hadde i 2015 en omsetning på 3,9 milliarder og driftsresultatet var på 328 millioner kroner.

Det kunne TV 2 fortelle i en pressemelding i går, da tallene for hele Egmont-konsernet ble kjent. Ifølge pressemeldingen har TV 2 opplevd en inntektsvekst på 118 millioner kroner fra 2014 til 2015.

«Inntektene utviklet seg positivt som en følge av oppkjøpet av C Mores norske virksomhet og som følge av positiv utvikling i digitale satsinger (TV 2 Sumo og TV2.no)», skriver mediehuset.

Fornøyd

TV 2-sjef Olav T. Sandnes uttalte i gårsdagens pressemelding at han var fornøyd med resultatet, men at TV 2 går tøffere tider i møte, med blant annet mindre lønnsomhet fra sportsrettigheter og hardere global konkurranse.

– Vi har en flott abonnements- og omsetningsvekst i TV 2 Sumo i 2015. Vi forventer fortsatt vekst i 2016 da dette er tjenester med mye godt innhold som publikum etterspør, skriver direktør for betal-TV og teknologi i TV 2, Kjetil Nilsen, i en uttalelse til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Økte priser

Prisutviklingen på TV 2 Sumo viser imidlertid at TV 2 tar seg mer betalt for strømmetjenesten enn for noen år siden:

  • Mens maksprisen for Sumo var på 229 kroner i måneden i 2012, er den nå på hele 449 kroner.
  • Riktig nok er tilbudet også blitt endret, da nye sportsrettigheter har dukket opp gjennom årene, samt at oppkjøpet av C More Norge har gitt et større utvalg serier og filmer.
  • Nå har TV 2 delt opp Sumo-tjenesten i fire ulike pakker: For kun nyhetssendinger koster det 99 kroner, for underholdning, film og nyheter koster det 129 kroner, mens sportspakke uten film koster 399 kroner hver måned. Skal du ha tilgang på alt innhold Sumo kan tilby er prisen oppe i 449 kroner per måned.

Kan stille spørsmål

Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener TV 2 nærmer seg et punkt der mange vil revurdere sin betalingsvilje.

– Særlig med tanke på at man nå forholder seg til mange betal-TV-muligheter. TV 2 har hatt en vekst på dette feltet, men det har også vært en del kommentarer rundt prisstigningen, sier han.

– De har fylt Sumo med mer innhold, men at det skal koste over hundre prosent mer enn før, kan man stille spørsmål ved, legger han til.

Betalingsvilje

– Generelt ser vi en økende vilje til å betale for strømmetjenester, sier Salve Jortveit i TNS Gallup. De siste tallene som viser hvor mye nordmenn bruker på TV-kanalenes egne strømmetjenester, som TV 2 Sumo og D-play (ikke Netflix, HBO etc.), viser et forbruk på 600 millioner kroner årlig, fordelt på 2,3 millioner husholdninger. Nye tall vil komme i løpet av året, forteller Jortveit.

– Sport er nok noe av det mest attraktive innholdet på disse tjenestene, i tillegg til TV-serier, sier han.

Samler fotballen

1. mars ble det kjent at TV 2 samler den norske Tippeligaen og engelske Premier League i én sportspakke til TV. Denne koster 499 fra 1. april hos Canal Digital og 449 hos Get. Med denne endringen får ikke kundene lenger velge om de vil ha tilgang til kun en av fotballigaene. Det samme gjelder for TV 2 Sumo.

Kommentarer på TV 2 Sumos Facebook-side og tweets markert med emneknaggen #TV2Sumo viser at en del forbrukere er misfornøyde med å miste valgfriheten, og de er samtidig kritiske til den tekniske kvaliteten på strømmetjenesten.

Hva TV 2 vil gjøre med prisene når de neste år mister rettighetene til Tippeligaen er også et spørsmål forbrukerne reiser, men det har ikke TV 2 tatt stilling til ennå.

– Jeg tror ikke noe på at de vil sette ned prisen igjen. Det er sikkert noen som vil trekke seg ut når de mister Tippeligaen, men jeg tror de aller fleste ønsker tilgang til Premier League. Det vil helt sikkert vekke reaksjoner hvis de ikke setter ned prisen, sier Morten Wiberg.

Mer fra Dagsavisen