Siri Gjære (t.v.) og Kirsti Huke er Tullkattesnutene, på toppen av Tøyenparken under Miniøya i går.

Tull med litt alvor

Trondheimsduoen Tullkattesnutene vant Spellemannprisen for beste barneplate i fjor. I går var de på Miniøya for å synge sangene i en sammenheng der de hører naturlig hjemme.

- Det er kult å spille på Miniøya. Rammene er litt annerledes enn vi er vant til, løsere, med barna som henger rundt, spiser og drikker, og kanskje legger seg litt ned, sier Siri Gjære og Kirsti Huke. Også kjent som Tullkattesnutene etter at de vant Spellemannprisen for albumet «Vi vil ut på byen».

 

Mye bra

Festivalsesongen starter for alvor med Miniøya, med rundt 13.000 store og små i Tøyenparken fredag og lørdag. Tullkattesnutene var blant de siste på scenen. Med Siri Gjære og Kirsti Huke, to erfarne sangere fra Trondheim som i det siste har begynt å synge spesielt for barn. Men ikke bare for barn.

- Det er viktig å ta barna på alvor. Barn fortjener bra musikk. Det er også fint å framføre dette i sammenhenger der det er både voksne og barn, mener de to.

De karakteriserer derfor Miniøya som et «vesentlig» arrangement.

- Men barna har så mye musikk fra før? «Idol» og Justin Bieber og Miley Cyrus og ...

- Vi synes det er mye bra barnemusikk, også som barn lager selv. Men tradisjonelt har dette vært noe det ikke er så nøye med, som ikke skal være så vanskelig. Men musikken vår skal være så fin som den kan få blitt, sånn er det ingen forskjell på innfallsvinkelen for barn eller voksne, mener de.

 

Famlet seg fram

Siri Gjære og Kirsti Huke er godt etablerte sangere i «voksne» kretser, med en rekke plater bak seg hver for seg. Huke er fylkeskunstner i Sør-Trøndelag, og spiller for tida inn et nytt album med fiolinisten Ola Kvernberg. Gjære er kunstnerisk leder i Trondheim Voices, et eksperimentelt kor som nettopp ble nominert til Hedda-prisen for musikk- og lyddesign til «Hundre hemmeligheter» på Trøndelag Teater. De to sang også sammen i koret til rockebandet The Moving Ooos. Det var under en pause i studioarbeidet med sistnevnte at Tullskattesnutene ble til.

- Vi har vært frilansmusikere i ti år, holder på med hvert vårt, men alltid vært gode venninner. Så famlet vi oss fram, og fant ut at her har vi faktisk mye fint. Gjennom en felles intern humor, forteller de.

De har også tatt med seg hele sine brede erfaring inn i barnesangene sine.

 

Fri musikk

Sangene til Tullkattesnutene er altså ikke helt typisk barnemusikk. Med andre tekster kunne musikken hørt helt voksen ut?

- Vi startet ikke med å tenke alder. Dette har bare blitt som det har blitt. Tullkattesnutene er blitt et eget rom der vi kan gjøre akkurat hva vi har lyst til. Det blir så mange konsesjoner ellers.

- Så barnemusikken er den eneste som er fri?

- For oss har det vært sånn, sier de.

Kirsti Huke og Siri Gjære kommer fra Trondheim. Det gjorde også kongene av moderne norske barnesanger.

- Vi er begge fra generasjonen som vokste opp med Knutsen og Ludvigsen. De skapte et univers der de ikke ga bort alt, ikke alle forklaringer og all logikk. De tok unger på alvor, og var modige på tematikk. Med mange kule låter, og et kult sound. De er en tydelig inspirasjon for oss. Ofte flirer foreldrene av andre ting enn barna i sangene våre.

 

Mange små og store

Miniøya så ut som nok en suksess i år, spesielt i solskinnet lørdag, men også søndagen var det mange av både store og små i Tøyenparken. Med et så bredt program at Bergens fremste hipsters Fjorden Baby ble etterfulgt på hovedscenen av Prøysen-viser med Jørn Simen Øverli og Sølvguttene. Noen av de store plakatnavnene interesserer nok foreldre mer enn barn. De minste virker mest interessert i alle aktivitetene, med alt fra drageløype til lesetelt, miljøkonkurranser og svømmeopplæring. Likevel var det mange som mot slutten samlet seg rundt scenen for å høre Tullkattesnutenes presentere sitt eget, lille univers.

geir.rakvaag@dagsavisen.no