Produsentene skal ha reklamert med at forestillingen «Skjønnheten og udyret» gikk for fulle hus, men slet i realiteten med billettsalget. Nå er de konkurs. FOTO: GISLE BJØRNEBY

Tror ikke på mer teater for Christiania

Eierne av Christiania Teater tror ikke det er mulig å drive teater videre i det tradisjonsrike bygget som tidligere i år ble kjøpt av Petter Stordalen. - Trist at antall scener reduseres, mener Produsentforeningen for privatteatre.

- Dizzie Showteater ble lagt ned i år, Christiania Teater er konkurs og nå skal Edderkoppen Teater stenges for oppussing i ett år. Det gjør at tilbudet blir redusert, og det er trist for publikum, sier leder i Produsentforeningen for privatteatre, Bjørn Heiseldal.

Det har vært mye bråk rundt Christiania Teater de siste årene, og i november ble det kjent at eierne av teatret, og produsentene for forestillingen «Skjønnheten og Udyret» er konkurs.

- Vi har ingen planer videre i det bygget. Jeg tror ikke lenger det er mulig å lage større teaterproduksjoner i privat regi i det bygget med dagens konkurransesituasjon opp mot institusjonsteatrene, sier Espen Seim Parmann, daglig leder og medeier i Christiania Teater til Dagsavisen.

 

Kjøpt av Stordalen

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte at Christiania Teater, og produksjonsselskapet Eufemia Teater, er konkurs på grunn av svikt i billettsalget til «Skjønnheten og Udyret» samt regnskapsrot. Skuespillere og musikere står uten lønn, da de er blitt hyret inn som selvstendig næringsdrivende.

Men konkursen omfatter ikke eieren av bygget. Bygget i Stortingsgata 16, som også inneholder et hotell, ble tidligere i år kjøpt av hotelleier og investor Petter Stordalen, som da uttalte til Aftenposten at han var spent på å finne synergieffekter mellom hotellet og teatret.

- Et hotell skal være en levende møteplass. Hva er vel da bedre enn et teater i lobbyen, sa Stordalen.

Nå vil ikke investoren gå inn på hvilke planer han har for teaterlokalet.

- Vi har akkurat startet prosessen med å se på ulike alternativer for lokalene. Det er dessverre for tidlig å bli mer konkret, sier Christine Viland, informasjonssjef i Stordalens Home Invest til Dagsavisen. Viland vil heller ikke kommentere om det i det hele tatt er planlagt publikumsrelatert aktivitet i lokalet.

 

I kø for produksjon

Teaterbygget har en lang historie. Fra 1918 huset det Opera Comique, Norges første profesjonelle operakompani, før Det Norske Teatret tok over bygget fram til 1985. Etter det tok kinoen Filmteateret over, før Christiania Teater tok over i 2006.

Bjørn Heiseldal fra Produsentforeningen for privatteatre håper at Stordalen vil forsøke å drive teater i bygget videre. Hvis ikke vil det påvirke teatermiljøet i Oslo, mener han.

- For de gjenværende teaterscenene blir det et trykk av produksjoner, og det blir færre steder å velge i for produsentene. Teaterdriverne har kanskje en fordel av at miljøet blir mindre på kort sikt, men for alle frilansere er dette negativt, sier han. Det kan også påvirke mengden produksjoner, mener Heiseldal.

- Hvis man må stå i kø i flere år for å komme til med en produksjon kan det bli vanskelig å holde hjulene i gang, sier han.

 

Millioner på PR

Karianne Jæger er produsent i Scenekvelder, som blant annet har stått bak «Billy Elliot» ved Folketeatret i høst. De var også involvert i «Pippi Langstrømpe» ved Christiania Teater, men trakk seg ut av prosjektet. Jæger mener det ville vært veldig synd dersom bygget i Stortingsgata ikke skal fortsette å være et teater.

- Det er et vakkert og ærverdig teater, og det er trist hvis det blir til en konferansesal, sier hun.

Jæger mener imidlertid det bør være mulig å drive Christiania Teater videre.

- Vi fyller en sal som er langt større på Folketeatret, selv om det er ingen tvil om at konkurransen er beinhard. Vi bruker millioner på PR og markedsføring, og det er tøft å konkurrere mot institusjonsteatrene. Men jeg tror ikke det er vanskeligere å få publikum til Christiania Teater, sier hun.

Det blir holdt skiftesamling konkursboet til Christiania Teater i morgen.