Kultur

Trollmannen fra Os

Marius Neset er årets travleste musiker på Kongsberg Jazzfestival. Med fire konserter, tre av dem helt forskjellige, etter at han vant festivalens store jazzpris i fjor.

Prisvinnerne på Kongsberg blir alltid invitert tilbake for en kvitteringskonsert året etter. I fjor ble prosjektet utvidet med tre forskjellige konserter med Susanna Wallumrød, og i år følger Marius Neset etter. Åpningskonserten til Marius Neset med ensemblet London Sinfonietta var det timelange, nærmest altomfattende verket «Viaduct», som ikke bare framhevet Nesets kvalifikasjoner på saksofon, men som også viste han talent som komponist.

Stor og sterk

Marius Neset kommer fra Os utenfor Bergen. Vi innser altså at overskriften til denne saken kan ha vært brukt før. Han er 33 år, fra et sjikt i norsk jazz som har vokst fram i det nye århundret. Som ikke rakk den store omveltningen mot slutten av forrige århundre, men har vokst seg store og sterke på 2000-tallet. Vi ble minnet om «generasjonsmotsetningene» da Marius Neset introduserte sitt ekstranummer, «Math Of Mars», som «en ganske gammel låt». Fem-seks år gammel, nærmere bestemt.

Mest lovende

I 2016 presenterte det amerikanske jazzmagasinet DownBeat artikkelen «25 for the future», med de 25 mest lovende jazzmusikerne i verden akkurat da. Med Kamasi Washington på omslaget, og Marius Neset som eneste ikke-amerikanske musiker på lista.

Tidligere i sommer var han nominert til prisen for årets norske internasjonale suksess, en utmerkelse som Spellemannprisen, Music Norway og Kulturdepartementet står bak. De andre var Kvelertak, Caroline Ailin, Stargate og Ina Wroldsen. Sistnevnte vant. Jazzmusikere når sjelden helt opp i slike sånne kåringer, men det sier likevel litt om Marius Nesets posisjon utenfor landets grenser.

– Jeg skvatt litt selv. Det er hyggelig å bli nominert til sånt, selv om jeg ikke har produsert noe som er spilt en milliard ganger på Spotify. Sånt er viktig i popmusikken. I jazz og klassisk har det mindre betydning. Denne musikken har et mindre, men dedikert publikum.

Ut i det ekstreme

Marius Neset beskriver tittelen «Viaduct» som en metafor, med mange broer.

– Jeg har skrevet mange forskjellige tonerekker som forandrer seg hele tida, og som går over i hverandre. Med et atonalt tema i én ende, og et veldig romantisk tema i den andre. Jeg vil trekke det ut i det ekstreme, og får det til å møtes, forklarer han.

Neset nevner referanser tilbake til Mahler, Stravinskij og Messiaen, via George Gershwin til Joe Zawinul og Frank Zappa. Og alltid Django Bates, hans mentor fra årene på musikkonservatoriet i København: – Han er utrolig åpen når det kommer til å integrere alle stilarter.

Jeg har vokst opp med all slags musikk. Jeg hørte på pop da jeg var liten. Jazzen oppdaget jeg i 12-årsalderen. Den klassiske musikken begynte jeg å dyrke senere.

Som bestilt

Marius Neset er ingen nykommer når det kommer til bestillingsverk. Hans seneste album, fjorårets Spellemann-nominerte «Circle Of Chimes» er også et slikt, til en nyttårskonsert i Köln domkirke i 2016.

I 2012 gjorde han et bestillingsverk i Molde som Dagsavisens anmelder Roald Helgheim like godt utnevnte til tidens konsert i den andre jazzbyen – en han nevner i samme åndedrag som midnattskonserten til Miles Davis i 1984, og Chick Coreas konsert med Trondheim Jazzorkester.

Nå er jo nesten alt jeg gjør bestillingsverk. Det neste er et verk for Danmark Radios Big Band. Men jeg klarer ikke å skrive på kommando, så jeg må begynne tidlig, forteller Neset. «Viaduct» begynte han på for et år siden, da han visste han skulle til Kongsberg med prisvinnerkonsert, men før han fikk midler til å hente over hele London Sinfonietta.

– Jeg er glad for at vi har festivaler tør å satse så mye på musikk som ikke er mainstream, for dette er utfordrende musikk for lytterne, sier komponisten. Han skal i studio sammen med orkesteret i desember for å spille inn «Viaduct».

– Skal man få mest mulig ut av denne musikken må den høres flere ganger. Det er mange detaljer her, forklarer han.

Med KORK

Hva som kommer først ut som platealbum av alle disse prosjektene vet han ikke foreløpig: – Det er så mange prosjekter som alle er forskjellige, sier Neset. I oktober skal han gjøre en egen NRK-konsert med Kringkastingsorkesteret, med nye arrangementer på egne gamle låter. Følg med på TV til høsten.

Noe av det siste vi så på Kongsberg i fjor var Nesets kvintett med Stian Carstensen på trekkspill. Mildt sagt et stykke fra formatet han åpnet festivalen med i år.

– Jeg elsker fortsatt å stå i en mindre posisjon, med den friheten det medfører, sier Marius Neset. I kveld spiller han som gjest på konserten til Chick Corea på Kongsberg. Da vi snakket sammen visste han lite og ingenting om hva som skulle skje. Sikkert en god følelse etter hans egen konsert som har vært planlagt i ett år. Sånn er også jazzmusikken.

Mer fra Dagsavisen