«Oslo» fikk søndag den amerikanske Tony-prisen for beste teaterstykke. Skuespiller Michael Aronov (t.v) fikk prisen for beste birolle. I bakgrunnen: Terje Rød-Larsen, spilt av Jefferson Mays, ser på.

Tony-vinner spilles på norsk

Broadway-stykket om Oslo-avtalen vant den store teaterprisen Tony i helga. «Oslo» er allerede klart for Oslo.

 

Av Bernt Erik Pedersen og Gerd Elin Stava Sandve

– Vi er et teater som ønsker debatt, og det venter vi at stykket vil skape. Vi jobber med å få på plass en større internasjonal regissør for vår oppsetning, som får premiere januar 2019, sier teatersjef Erik Ulfsby på Det Norske Teatret.

Natt til mandag gikk Tony-prisen for beste teaterstykke til «Oslo», det dokumentariske dramaet om veien fram mot Oslo-avtalen, med ekteparet Terje Rød-Larsen og Mona Juul som hovedkarakterer.

Stykket hadde premiere juni 2016 på Lincoln Centre til strålende kritikker, og ble flyttet opp til Broadway i vår.

«Oslo» har allerede fått en rekke teaterpriser og kritikerpriser før det nå fikk hele sju nominasjoner til Tony, den største prisen i amerikansk teaterverden. I tillegg til prisen for beste teaterstykke til dramatiker J.T Rogers, fikk skuespilleren Michael Aronov prisen for beste birolle for innsatsen som israelsk diplomat.

«De store spørsmålene»

– Vi hadde spilt stykket uavhengig av Tony-prisene, men det er fint at stykket blir anerkjent med en så stor pris, sier Erik Ulfsby.

Dramatiker J.T Rogers fortalte Dagsavisen i fjor at historien om Oslo-avtalen har alt en dramatiker ønsker seg:

«Det er mye press, det er dramatisk og følelsesladd. Det handler om de store spørsmålene, om krig og fred», sa Rogers.

Han understreket at stykket holder seg til historiske fakta, men tar seg dramatiske friheter i dialog og tidslinje. Rogers fikk ideen til stykket da han ble introdusert for Terje Rød-Larsen i 2012, av regissøren for stykket Rogers da var aktuell med på samme teater. Rød-Larsen fortalte om hvordan han og ektefellen, diplomaten Mona Juul, hadde vært involvert i de hemmelige forhandlingene som førte fram til Oslo-avtalen i 1993.

«Vi var del av en historisk hendelse som vi har ventet 20 år på at noen skal skrive om», sa Rød-Larsen til Rogers, ifølge New York Times.

Dramatikeren hadde aldri hørt om bakromsdiplomatiet som ledet opp til avtalen mellom PLO og Israel. Avtalen, det såkalte veikartet for fred, er siden blitt svært omstridt og ga ingen varig fredsløsning.

«Det er en nedtrykkende situasjon nå. Men å kalle avtalen en fiasko, er for enkelt. Jeg synes det er rørende å observere aktørene i Oslo-prosessen, å se de norske tilretteleggerne, å se på risikoen palestinerne og israelerne tok. De klarte å bryte opp en fastlåst situasjon. Det betyr at de kan klare det igjen», sa Rogers da Dagsavisen møtte ham i New York i høst.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Norsk selvforståelse

– I god amerikansk teatertradisjon er dette et velskrevet og poengtert stykke med særlig god dialog. Jeg har ikke sett oppsetningen i New York selv, men vår oppsetning vil uansett ha en annen innfallsvinkel. Det blir et blikk utenfra på den norske selvforståelsen og Norges plass i verden. Det er særlig interessant når vi i dag vet hvordan dette har gått. Stykket flytter seg inn i ambisjonene og håpet som lå der for bare 25 år siden. Dette skal ikke være noen glansbilde-fremstilling, sier teatersjef Erik Ulfsby.