Ketil Bjørnstad har fått med seg Kari Bremnes som solist på «Sunrise», der han tonesetter Edvard Munchs tekster. FOTO: AUDUN BRAASTAD/NTB SCANPIX

Tonesetter Munch

Ketil Bjørnstad tar Edvard Munch ned fra veggen og bringer ham til scener og høyttalere. - Munch er undervurdert, sier Bjørnstad.

Kultur

Ketil Bjørnstad er en meget aktiv kunstner som lenge har jobbet med Munch, som forfatter der han har skrevet «Historien om Edvard Munch», men ikke minst har Bjørnstad benyttet Munch i sitt arbeid som komponist og musiker. Nå er han ute med ny plate, «Sunrise».

- Jeg synes det er kjempespennende å komponere til Munchs tekster. Det har jeg sett at også Lars Lillo har begynt å gjøre, og det gleder meg. Jo flere som henter Munchs forfatterskap fram i lyset, jo bedre vil jeg si. Dette er en kantate, har jeg tenkt. Jeg hadde et samarbeid med Oslo Kammerkor i 1991 med «Messe for en såret jord» og tenkte at her skulle det være en solist og et kor. For noen av tekstene er veldig intime, blant annet om da hans mor døde og Munch var bare fem år gammel, helt til tekster om de eksistensielle tingene her i verden som at Gud er i alt og naturopplevelsen, forklarer Bjørnstad.

 

Undervurdert

Munch jobbet nemlig også med tekster, og nå har Ketil Bjørnstad igjen fått med seg Kari Bremnes på platen «Sunrise». Sist gang duoen jobbet sammen med Munchs tekster, på albumet «Løsrivelse» (1993), solgte de hele 50.000 og gjorde stor suksess.

Tekstene på «Sunrise» er fra forskjellige perioder av Munchs liv og virke. For Munch skrev tekster, ikke bare om sin egne verk, men også dagbøker og skjønnlitterære tekster, skuespill og ikke minst skapelsesberetningen.

- Jeg har holdt på med tekstene til Munch i mer enn 40 år. Helt siden jeg skrev «Leve Patagonia» som kom ut i 1978, forklarer Bjørnstad til Dagsavisen.

Bjørnstad mener dessuten at Munch går storheter som Strindberg en høy gang og ikke har fått den anerkjennelsen han fortjener som forfatter. Munch skrev blant annet en rekke tekster om sine motiver i malerkunsten, før han malte dem. Dette ligger nå ute på nettet i regi av Munch-museet.

- Munch er undervurdert. Det er på høy tid å se at Munch også var forfatter. Han ønsket å være forfatter, sier Bjørnstad.

 

Rikt materiale

Det var tidligere direktør ved Munch-museet, Paal Hougen, som mente Bjørnstad skulle fordype seg i Munchs tekster og at det skjulte seg et hemmelig skattkammer der.

- Og det har det vært for meg. Det er et overveldende rikt materiale, sier Bjørnstad.

«Sunrise» er utgitt på den meget anerkjente etiketten ECM og vil derfor slippes over hele verden i januar og Bjørnstad håper på suksess, i engelsk oversettelse.

- ECM åpner jo mange dører. Kantaten er utgitt på noter nå, så den er tilgjengelig for alle som vil prøve seg. Jeg håper jo at det er en del kor som vil gripe muligheten, sier Bjørnstad.

 

Prosessen

Kantaten ble uroppført av Nordstrand Musikkselskaps kor i Universitetets aula i november i fjor. På albumet er det Oslo Kammerkor som bidrar, i tillegg til cellist Aage Kvalbein, bassist Bjørn Kjellemyr, saksofonist Matias Bjørnstad og perkusjonist Hans-Kristian Kjos Sørensen. Dessuten er Kari Bremnes med som solist.

- Det er alltid en begivenhet for meg. Nå har vi i årenes løp jobbet med dette stoffet fra «Løsrivelse» av og til, med konserter, ja med års mellomrom. Kari er en av de fremste ambassadørene vi har av Munchs tekster, sier Bjørnstad.

Om selve prosessen forteller Bjørnstad at Munchs tekster ikke finnes forutsigbare og gir således god grobunn for spennende musikk. Men det er utfordrende.

- Man lager en struktur og henter ut enkelte setninger, som kanskje kan få mer betydning, dette er jo ikke metriske tekster, men ofte flammende prosa. Dette blir jo mer spennende og man presser seg selv litt som komponist. Når man går inn i Munchs verden blir man trollbundet av dette dypt personlige som han klarer å løfte opp og bli allment uten å bli for privat, forteller Bjørnstad som kan røpe at det blir jobbing i både London og Berlin i nær framtid.

- Med den interessen som er om Munch internasjonalt, så håper jeg dette kan anspore de som hører platen til å se nærmere på tekstene hans, avslutter Bjørnstad.

espen.rusdal@dagsavisen.no