To generasjoner om livets store temaer

– Det er ikke gitt at vi to er enige om noe som helst. Men det er når vi snakker om de større spørsmålene, at det blir spennende. Vi ser verden ulikt, sier Dagsavisen-kommentatorene Lars West Johnsen og Selma Moren.

Dagsavisens debattansvarlige, Selma Moren (23), snakker om den nye podcastserien «Lars og Selma». Her møter hun Dagsavisens politiske redaktør Lars West Johnsen (47) til samtaler om de store temaene i livet. Som kjærlighet – og hvorvidt Tinder er del av det, for eksempel.

– Først og fremst handler dette om generasjonsgapet. Lars er dobbelt så gammel som meg, forteller Moren.

– Og dobbelt så klok, skyter Lars West Johnsen inn, som er litt furten over at Selma er «aldersrasistisk» mot ham. Han nærmer seg tross alt femti, påpeker han:

– Jeg er veteran og har jobba her i avisa i 18 år. Mens Selma, hun er i anførsel 18 år, «the rookie».

Her kan du høre podcasten «Lars og Selma» på Spotify.

Selma Moren og Lars West Johnsen.

«Radio og Tv»

West Johnsen mener det også er mer typisk for hans generasjon å være skeptisk til å starte en podcast.

– Jeg er av en sånn generasjon som ikke liker oppmerksomhet. Det hender jeg er på radio og TV, men jeg hører aldri på meg selv, sier Johnsen – som likevel gjerne deler fra sitt privatliv på kommentarplass. Det siste er noe begge kommentatorene har til felles, og dette er utgangspunktet for podcasten som vil lanseres 30. mars.

– Vi lever veldig forskjellige liv. Ulikhetene blir veldig tydelige når vi snakker om store temaer. Det vil kanskje et bredt publikum kjenne seg igjen i, mener Moren.

– Dette er ikke en journalistisk podcast, men heller en som handler om hva som oppstår når to mennesker møtes på tvers av ulike generasjoner. Det handler mer om hva man kan lære av hverandre, forteller hun.

– Men dette blir ikke en «pappa og datter»-aktig samtale. Vi er likestilte, bedyrer Johnsen, som mener han har mindre til felles med generasjonen Moren representerer, enn det han selv følte han delte med sin egen far og onkel da han selv vokste opp.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

For mange nye medier

– Det som definerer og adskiller nye generasjoner i dag, er teknologi og nye medier i stor vekst. Det er noe som gjør at skillelinjene blir mer tydelige mellom dem, sier Johnsen.

Han mener det er så mange nye medier å forholde seg til i dag, at han ikke gidder følge med på alt. Nyvinningen Vipps er hans foretrukne sosiale medium.

– Nå er det slik at hver kultur settes i bås og har sin identitet, via produkter og apper tilpasset hver generasjon. De artistene som de som går i 4. klasse digger nå, har de som går i 1. klasse aldri hørt om. Det er forskjell på hvordan vi ser på verden og liker oppmerksomhet.

– Hvorfor podcast i en tid der dere møter stor konkurranse fra andre podcaster som ofte baserer seg på samme formel, der to personer som snakker om tingenes tilstand, og gjerne er kjente fra før?

– Dagsavisen bør være på podcast-plattformen. Vi ser at flere aviser har kommet lengre enn oss på det feltet, som eksempelvis Aftenposten. Jeg tenkte det rett og slett var på tide å gjøre noe på den fronten selv. Så da gjorde vi det. Dette er også en måte å vise hvem vi er nå, forteller Moren.

– Det kan hende vi blir oppfatta som seriøse og kjedelige. Dette er en annen side av oss. Men jeg håper også dette kan inspirere andre til å lage en annen podcast. Vi kunne sikkert også trengt en podcast om kultur og politikk. Men nå ville jeg lage dette. Vi vil være der for å tilby en ny side ved Dagsavisen, avslutter hun.