Til Norge for første og siste gang

Han har lagd musikken til «Den gode, den onde og den grusomme» og andre legendariske filmer. Nå kommer Ennio Morricone til Norge for å holde konsert.

 

Verdens kanskje mest kjente filmmusikkomponist kommer til Norge og Telenor Arena som et ledd i den verdensomspennende «60 Years Of Music»-turneen.

Med seg har den snart 90 år gamle legenden, som insisterer på å bli tiltalt som maestro, over 200 personer på scenen med utgangspunkt i 20 håndplukkede musikere og solister samt det tjekkiske symfoniorkesteret, fadolegenden Dolce Puntes og ventelig et kor som utvides med lokale krefter, slik det hele tiden er blitt gjort under turneen som har høstet strålende kritikker og så langt solgt over en halv million billetter.

Les også anmeldelsen av Ennio Morricones konsert i Stockholm: En maestro og hans magi

Selv dirigerer han den enorme produksjonen som vektlegger musikken uten annen staffasje enn helt nødvendige opplysninger om tittel på de ulike kuttene, nær 30 i tallet, og hvilke filmer de er hentet fra.

28. januar står han på scenen i Norge for første og siste gang i et slikt format, med musikk fra klassiske filmer som «Den gode, den onde og den grusomme», «The Mission» og «Once Upon A Time In America», mange av dem nesten like kjent for musikken og Morricones signaturmelodier som for det øvrige innholdet.

Les også: Hatefullt inferno i hvitt

Dagsavisen og undertegnede anmeldte konserten Ennio Morricone holdt i Stockholm i desember 2016, da han hoppet over Norge på en nordeuropeisk sveip i en turné som har pågått i lengre tid.

Publikum innhylles i «cinematiske drømmer og musikken til en komponist som bedre enn noen annen kombinerer det eksperimentelle med det iørefallende, det melankolske med det rytmiske og det søte og lokkende med det underliggende beske, ondskapsfulle og sinnssyke. Morricone er geniet som forsto at han måtte lure filmpublikum uten å gå på akkord med sin kunstneriske integritet. Konserten bygges kompromissløst opp på samme vi», het det i anmeldelsen, som ble belønnet med karakteren 6.

Les også: Priset den europeiske filmen

Når han nå endelig har funnet plass til Norge, har også norske musikk- og filmfans en «sjelden mulighet til å oppleve et unikum i sitt rette element, hvor han leder sitt orkester til fullkommenhet», som det het i anmeldelsen.

Blant publikum vil man finne smokingkledde og ponchocowboyer side om side, avhengig av hvilken del av Ennio Morricones univers man trives best i, italiensk mafia eller Clint Eastwood anno Sergio Leone.

Uansett har italieneren som skrev sin første komposisjon seks år gammel sitt eget kapittel når filmmusikkens historie skrives, og få kan bestride hans framskutte posisjon blant andre giganter innen kunsten, det være seg John Williams, John Barry, Nino Rota eller Norgesaktuelle Hans Zimmer. Morricone har sterkere enn noen andre satt sitt stempel og preg på de filmene han skaper musikken til, og selv de av stykkene hans som er tydeligst produkter av sin tid, av massive film- og TV-produksjoner, er tidløse.

Les også: – Festivalene er under press

Morricones mest kjente og ikoniske komposisjoner er musikken til Sergio Leones såkalte «spaghettiwestern»-filmer, og da særlig dollartrilogien med blant annet «Den gode, den onde og den grusomme», men han har også bidratt til at filmer som «Once Upon A Time In America», «Cinema Paradiso», «The Mission» og «1900».

For musikken til Quentin Tarantinos siste film «The Hateful Eight» vant han utrolig nok sin første Oscar, etter at Oscar-akademiet i 2007 ga han æres-Oscar som plaster på såret for at han aldri hadde fått prisen for beste filmmusikk.

Komposisjonen «Stage Coach To Red Rock» i Tarantinos blodige western er selvsagt en av de sentrale stykkene i konserten, like selvfølgelig som den bossaaktige «Chi Mai», «The Falls» og «Gabriels obo» fra «The Mission», og «Deborahs theme» fra Leones mesterverk «Once Upon A Time In America».

Men også en rekke av hans mindre kjente verker fra en totalproduksjon på langt over 600 komposisjoner har under tidligere konserter blitt inkludert av mastroen selv, deriblant musikkstykker fra italienske klassikere som «H2O» og «Metti, una sera a cena». 

Les også anmeldelse av Motorpsychos nye liveutgivelser: Den gylne omvei

Selv sier han i pressemeldingen som sendes ut av arrangøren Scorpio:

«På denne turneen blir det et helt nytt repertoar med nye høydepunkter. Selvfølgelig kommer man ikke utenom de klassiske stykkene fra den fantastiske Sergio Leones westernfilmer, og The Mission. Men samlet sett vil opplevelsen være annerledes denne gang. Jeg skal inkludere musikk fra mitt samarbeid med Quentin Tarantino, så vel som noen stykker fra Leones westernfilmer jeg ikke har vært innom på tidligere turneer.»