Kultur

– TikTok er et viktig redskap for å promotere musikken

Når de ikke kan holde konserter, sverger artister som Marcus og Martinus, og Sandra Lyng til TikTok for å nå ut til fans. Men ikke alle er like begeistret for den populære appen fra Kina.

Innøvd koreografi og miming til ulike musikksnutter er det siste store – og dessuten noe som bringer folk sammen på tvers av verdensdeler og korona-pandemi. Vi snakker selvfølgelig om den populære appen TikTok, hvor det er lav terskel for å delta med hjemmelagde videoer, og kjendisene står gjerne selv for underholdningen. Her hjemme er det akkurat det stjerneduoen Marcus og Martinus gjør. De har en av de mest populære TikTok-kontoene i Norge om dagen.

– TikTok er et viktig redskap for å promotere musikken, noe andre sosiale plattformer også er. Men akkurat nå er det TikTok som er i størst vekst, også er jo dette den plattformen som har vært mest relatert til musikk, forteller de til Dagsavisen.

– TikTok er så mye, du kan gjøre alt der. Det gjelder å være kreativ. Få med alle i familien til å lage morsomme TikToks. Gjerne til en av våre låter, og tagg oss, så kan vi se det, oppfordrer duoen.

###

Marcus & Martinus på TikTok. Foto: Skjermdump

Brødrene mener TikTok kan være til hjelp for artister under koronakrisa som ikke får dratt på turne eller holdt konserter:

– Nå når vi ikke kan reise, så blir det enda mer fokus på de sosiale plattformene. Men ingenting kan erstatte det å møte fans, spille konserter og dra på turné, presiserer duoen.

Større enn Instagram

TikTok ble lansert av det kinesiske selskapet ByteDance i september 2018, etter å ha kjøpt opp tjenesten som tidligere het Musical.ly. I dag har det blitt en av de mest populære sosiale nettverkene i verden. Tjenesten har 1,5 milliarder registrerte brukere, og har vokst seg større enn Instagram.

Den økte oppmerksomheten har også artist Sandra Lyng merket seg. Hun opprettet en profil noen år tilbake da det het Musical.ly, og brukte den først og fremst i privat sammenheng.

Sandra Lyng Haugen - bruker TikTok for å nå fram til fansen.

Sandra Lyng bruker TikTok for å nå fram til fansen. Foto: NTB scanpix

– En markant forskjell på TikTok og for eksempel Instagram, er at innholdet er sentrert rundt musikk, men også humor. Tonen er mer lettbeint, sier Lyng til Dagsavisen.

– Jeg er fortsatt i en fase hvor jeg utforsker appen og hvilket innhold som treffer, men jeg ser at responsen på innholdet jeg har lagt ut til nå er over all forventning. Den ene videoen har mer enn 500.000 «views», og jeg har fått 7000 nye følgere på bare et par uker, forteller hun.

Markedsmessige fordeler

Lyng tror TikTok vil kunne gi norske artister drahjelp i et globalt og konkurransetungt musikkmarked.

– Det er klart det vil være en stor fordel om en låt trender på TikTok, rent markedsmessig. Det er en unik synlighet som kan bidra til internasjonal oppmerksomhet, samtidig som at det selvfølgelig hjelper på strømmetallene til artisten, så det vil utelukkende være positivt, mener Lyng.

– Mye av musikken min er dessverre ikke å få tak i på TikTok enda, men her jobbes det med saken. Det at noen har laget kopier av blant annet «Play My Drum» og lager dansevideoer til den, er gøy å se, forteller artisten.

Sammenligner med Uber

Men ikke alle er like begeistret for medieplattformen som først og fremst henvender seg til unge brukere. Arnt Maasø, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, forsker på musikk og mediestrømming, og er blant annet kritisk til tjenestens manglende transparens. Han peker på at det er lite kjent hva som er avtalene mellom musikkbransjen og TikTok.

– Det er ikke sånn at jeg er mer skeptisk til TikTok enn jeg er til Facebook, men det er et generelt problem med alle nye store plattformer som ikke er transparente. Jeg er redd det kan være som når taxiselskapet Uber vil inn i en ny by: De betaler litt mer til sjåfører, og så dumper de prisene når de har fått fotfeste, sier strømmeforsker Arnt Maasø.

– Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk blir begeistra. Det er en utmerka app. Jeg har hørt mange folk snakke om den i positive ordelag. Men jeg har ikke hørt om noen som vet noe konkret om hva slags avtaler det innebærer for artistene. Det er viktig at artister eller musikkorganisasjoner har et kritisk blikk, og ikke bare hiver seg på alt som synes å virke å gi spredning akkurat nå, sier Maasø.

– Jeg mener man generelt skal være kritisk til store globale plattformer hvor det ikke er ordentlig info eller åpenhet omkring algoritmer og forretningsmodeller. Dette problemet ser vi eksempler på med alle typer plattformer, som Twitter og Facebook. Det er aktører som er lite tillitvekkende i håndtering av personopplysninger, og hvor det har vært misbruk av data for å tjene penger på brukere. Og jeg er grunnleggende skeptisk til å gi så mye personlige opplysninger til selskaper som er styrt fra Kina, sier Maasø.

Hoppet av

Maasø begynte selv å bruke TikTok da det het Musical.ly i 2014, før det ble kjøpt opp av ByteDance og økte i popularitet verden over.

– Jeg hoppet av da jeg begynte å se stadig flere rapporter om misbruk av data. Noe som har kommet fram nå, er at det har forekommet mer direkte diskriminering, blant annet i form av å nedprioritere innlegg fra mennesker som moderatorer eller brukere vurderer som lite pene, og som er fysisk utviklingshemmede, for å gjøre appen mer tilpassa en viss type mennesker, som såkalte «influencere», forteller Maasø.

Mer fra Dagsavisen