Fra filmen «Dugma – The Button»: Her har den norske krigsreporteren Pål Refsdal fulgt dagliglivet til selvmordsbombere i al-Qaida. FOTO: FRA FILMEN «DUGMA»/MEDIEOPERATØRENE

Tett på ekstremister

Filmfestival i Oslo diskuterer dokumentaristens dilemma i kveld. – Jeg har tillit til Pål Refsdal, sier festivalsjef.

Den norske krigsreporteren og dokumentarfilmskaperen Pål Refsdal har fulgt al-Qaida-selvmordsbombere i sin kommende film «Dugma – knappen», skrev Dagsavisen i går.

I dag starter filmfestivalen Human Rights Human Wrongs på Cinemateket i Oslo, med visning av en ny amerikansk dokumentar om muslimske fundamentalister, og debatt om «dokumentaristens dilemma» – om balansen mellom nærhet til kilder og kritisk distanse.

– I internasjonale medier går debatten om hvorvidt Refsdal humaniserer fienden. Det er det ingen grunn til ikke å gjøre, sier Ketil Magnussen, leder for Human Rights Human Wrongs-festivalen.

– Det er bra at vi får innsikt til å forstå hvem disse menneskene er, og hvorfor de gjør som de gjør. At Refsdal viser al-Qaidas selvmordsbombere som komplekse mennesker må være til vår fordel. Selv om vi fordømmer deres handlinger, understreker Magnussen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Røde moské

Åpningsfilmen på den årlige dokumentarfestivalen er «Among The Believers», om den fundamentalistiske Røde Moské i Pakistan. Moskeen er blitt knyttet til flere selvmordsangrep, og har uttrykt støtte til IS.

– «Among The Believers» er en av de sterkeste og viktigste filmene på årets festivalprogram. Der kommer vi på innsiden av en omstridt moske og ser hvordan barn ned i fem-seks-års alderen blir lært opp i en ekstremt voldelig ideologi. Filmen skaper forståelse, men ikke empati. Det er en kritisk skildring av et ekstremt miljø, og viser hva som kan gi grobunn for ekstremisme både i Pakistan og i vårt eget samfunn, mener Magnussen.

Under arbeidet med «Dugma» levde Refsdal tett på al-Qaida-krigere i en syrisk landsby. «Hadde de sendt lastebiler med eksplosiver inn i en landsby med sivile, ville jeg ikke kunne deltatt som filmskaper. Men dette er krigføring», uttalte Refsdal til Dagsavisen.

– Også Pål Refsdal ønsker å komme på innsiden, og skape innsikt, uten at man må være enig med personene han møter. Jeg er spent på Refsdals film, og jeg har tillit til at han har sin integritet i behold.

«Dugma – The Button» har premiere 10. mars på en annen filmfestival, Eurodok i Oslo. En kortere versjon skal vises på den tyske TV-kanalen WDR 9. mars. NRK planlegger å vise Refsdals film på NRK Urix.

– Human Rights Human Wrongs er en filmfestival om menneskerettigheter, «Among The Believers» viser hvordan mangel på fungerende statsapparat legger til rette for ekstremisme. Det er lettere å knytte til vår festival enn en film om al-Qaida. Men vi ville gjerne vurdert Refsdals film for visning, understreker Magnussen.

LES OGSÅ: Kjent britisk jihadist i norsk dokumentarfilm

Fryktstrategi

Festivalen avsluttes søndag med debatt om religiøs ekstremisme. Magnussen påpeker at det nå kommer stadig flere filmer som prøver å vise nyanserte bilder av radikale islamister.

– Vi har levd lenge med «krigen mot terror»-retorikken, og vi har sett at denne fryktstrategien ikke har vært vellykket. Vi trenger mer kunnskap og bedre strategier for å bekjempe ekstremisme. Når vi ser at disse ekstreme fundamentalistene er mennesker, får vi bedre mulighet til å forholde oss til dem, sier Magnussen.

LES OGSÅ: Borri kritiserer analysen av IS

Leder panelet

Sverre Pedersen, leder i Norsk Filmforbund, skal leder debatten om dokumentaristens dilemma på Human Rights Human Wrongs-festivalen i kveld.

– Dilemmaet for en dokumentarist er i hvilken grad du greier å holde en distanse når du har bygd en relasjon til de du filmer, slik at filmen du lager blir opplysende, ikke propaganda. Refsdals film reiser samme type problemstilling som Ulrik Rolfsens film om Profetens Ummah: Når blir vi som filmskapere mikrofonstativer? Nyttige idioter for ekstremister? Det er alltid en risiko når du går inn i en krigssituasjon, eller i dette skismaet mellom muslimske fundamentalister og den vestlige verden. Dette dilemmaet har ikke noe standardsvar. Det viktige er å holde den kritiske refleksjonen åpen rundt dette, mener Pedersen.

– Men handlingen i seg selv, å filme i slike lukkede miljøer, kan verken fordømmes eller forbys. En filmskaper som har mot nok til å gå inn i et krigsområde for å opplyse allmennheten, har jeg stor respekt for.

LES OGSÅ: Eksporterer ekstremister