Kultur

Teppet opp for «Jorden rundt»

Tekniske forsinkelser spente bein under åpningsforestillingen i den nye operaen i april for to år siden. Men nå er det

Etter åpningsutsettelsen fulgte en ny premieredato, men den kolliderte med en annen produksjon. Nå skal imidlertid alt være klart og det tekniske ligge til rette for premiere 21. mai.

– Jeg gleder meg, men er også veldig spent. Dette er et stort prosjekt med mange usikkerhetsmomenter. Det var trist at det ikke ble åpningsforestilling, for det er en stor begivenhet å åpne et operahus, en sjanse vi ikke får igjen, sier komponist Gisle Kverndokk.

Kverndokk har skrevet musikken, mens Øystein Wiik har laget librettoen.

– Men når vi ser på det tekniske er det til det beste for forestillingen. Og vi har fått med de aller beste aktørene, et A-lag både når det gjelder sangere, dirigent og regissører, legger han til.

Selv om forestillingen ikke er vist, er det et par operahus som har meldt sin interesse. Begge kommer for å se forestillingen i Operaen.

– Vi har allerede fått positive tilbakemeldinger på partitur og libretto, sier Kverndokk, som har brukt sommeren og høsten til å gjøre endringer, den endelige versjonen var først ferdig i november. Men hele konseptet er det samme.

Prøvestart

Dagsavisen har vært og tyvlyttet og -sett på prøvene. Et panel av regissører, sufflør og inspisienter er på plass og ute på gulvet har det skjedd noe. Noen har nettopp spydd over rekka. Phileas Fogg alias Tom Erik Lie og Fionula alias Hege Høisæter har hatt en drøy tørn på Stillehavet. Når Dagsavisen entrer prøvesalen har den verste sjøgangen gitt seg, og det er straks klart for en lett krangel i London, der «Jorden rundt på 80 dager» starter.

Kverndokks opera er basert på Jules Vernes roman om Phileas Fogg, mannen som inngår et veddemål om at han skal reise jorden rundt på 80 dager. Og det lenge før flytrafikken satte inn.

– I morgen skal vi til Paris og Roma. Vi lander i ulike operaer, «Tosca» blir for eksempel gateteater, litt parodi. Gjennom forestillingen er vi innom forskjellige operaer, sier Stein Winge, som deler regioppgaven med Tzara Tristana. Winge har regissert flere operaer opp gjennom årene.

– Det er stor forskjell på å regissere en opera i forhold til et teaterstykke. Med teater kan du gjøre hva du vil, med opera er du bundet opp i musikken, sier Winge.

Han bryter inn og tar regien når Stuart i Magne Fremmerlids skikkelse synger ut mot Hege Høisæters Fionula i de nyankomne London-kulissene formet som store søyler av tall.

Monty Python-inspirert

– Kulissene er inspirert av Monty Python, litt cartoon-aktige. Tallene er hentet fra librettoen der Phileas Fogg sier at «alt er tall og tall er alt», skyter Wilhelm Sandven inn.

Han er regissør i Operaen og tar over ansvaret for produksjonen når Winge og Tristana er ferdige.

– På hovedscenen tar dette seg annerledes ut, der har vi utrolige muligheter. Nå er teknikken på plass, vi har den beste i verden. Det stilles høye krav til sikkerheten, det var derfor åpningsforestillingen ble utsatt. «Jorden rundt på 80 dager» og «Tannhäuser» skulle hatt premiere etter hverandre, men Operaen var ferdig et halvt år før tidsskjema og da var ikke teknikken på plass. Nå er alt under kontroll, sier Sandven.

– Nykomponert norsk opera er ikke hverdagskost?

– Vi har hatt en del opp gjennom årene. Tidligere operasjef Bjørn Simensen bestilte flere verk, men det er også mange gamle, norske operaer.

Mer fra Dagsavisen