Carlos Capelán er en av gjesteutstillerne i tegneutstillingen i Museet for samtidskunst. Foto: Arne Ove Bergo

Tegning på mange flater

Det begynner ofte med en tegning, men tegning er mye mer enn et forarbeid. I morgen åpner en stor utstilling som skal vise hva som har skjedd innen tegning de siste årene.

 

Kransekake, melis og flagg krøller seg rundt på gulvet i ett av rommene i Museet for samtidskunst. Pierre Leonel Matte er kunstneren bak verket «Another Direction/Another Horizon» som gir begrepet tegning nytt innhold. Utstillingen byr på mange overraskelser for den som tenker seg tegning på gamlemåten.

- Vi har invitert 37 kunstnere, blant andre internasjonale gjestekunstnere, til å delta for å vise utviklingen innen tegning. Det er første gang vi arrangerer en stor presentasjon av samtidstegning i Nasjonalmuseet, sier Gavin Jantjes, kurator for utstillingen «Prisme - Tegning fra 1990 til 2012».

- Hensikten er å vise hva tegning er i dag, og presentere tegning som et uavhengig uttrykk innen samtidskunsten, sier Jantjes, og legger til at det er stort mangfold av stiler. Området rundt Museet for samtidskunst skal preges av utstillingen med en rekke aktiviteter i de fem månedene utstillingen blir å se. Her får voksne og barn sjansen til å delta i workshops og tegnekurs. En egen vegg settes opp for publikums tegninger.

 

Lang prosess

Utstillingen omfatter arbeider fra museets egen samling og lån fra internasjonale og private samlinger. Tidligere har skulptur og installasjon stått på museets program, og etter tegningene skal video, malerier og fotografier presenteres.

Lotte Konow Lund, maler, tegner og videokunstner, er blant deltakerne på utstillingen. Hun har tidligere stilt ut blant annet i Berlin, Stockholm og New York. Med seg til Museet for samtidskunst har hun hovedverket «Solitude for many» som ble vist på Henie Onstad Kunstsenter i 2001.

- I verket har jeg samlet opp forskjellige stadier jeg hadde vært gjennom. Tegningene kan leses fra alle kanter, den som ser på bildene skal dras inn fra alle retninger. Det tok utrolig lang tid å lage dette, sier Lotte Konow Lund. Hun arbeider ellers med store utsmykningsoppgaver og er tegnelærer på Bredtvedt.

- Hva betyr en utstilling som dette for tegning?

- Det er ikke viktig for å definere tegning, men mer for å vise hva som er interessant i kunsten i denne perioden. Tegning blir ofte regnet som forarbeider til maleri eller andre prosjekter og oppnår ikke samme status. Det er heller ikke så mye penger i det for dem som investerer. Kunstområdet er på mange måter i oppløsning. Vi kan ikke følge de gamle definisjonene. Kunst skal vippe deg ut fra ditt eget ståsted, sier Lotte Konow Lund.

 

Gjest fra Uruguay

Kunstneren Carlos Capelán fra Montevideo gjester utstillingen med verket «Untitled». Tusj på papir, og rett på veggen. Capelán fyller et eget, mørkt litt mystisk rom med heftige tegninger med og uten ramme. Og en flokk stoler plassert oppå bunker med nakne tegneark.

- Her kan publikum trekke ut et ark og tegne selv. Ja, om de får lov av vaktene da, sier Capelán muntert. Han er kunster med base flere steder, blant annet i Lund i Sverige, Costa Rica og Montevideo. Han har gjestet Norge ved flere anledninger.

- Jeg hadde soloutstilling på Henie Onstad Kunstsenter i 2000, og jeg har vært gjesteprofessor i Bergen, forteller Carlos Capelán som tar Dagsavisen med til sitt eget rom. De heftige tegningene er laget spesielt for denne utstillingen. Han var i Oslo én dag i november for å ta rommet i øyesyn. Her er tegning på toppen av tegning, noe som gir inntrykk av fart og bevegelse.

- Jeg tenkte nok litt på animasjon da jeg arbeidet med dette. Og så ville jeg at de innrammede bildene skulle henge uformelt. Tegning har alltid vært der, men jeg arbeider også med maleri og skulptur. Når jeg arbeider tenker jeg rytme og komposisjon, det er viktig i kunsten, sier Capelán. Siden midten av 1980-årene har han høstet internasjonal anerkjennelse for arbeidene sine.

Utstillingen åpner i morgen og varer til 5. august.

mona.larsen@dagsavisen.no