Kultur

Teatersjefen på Marienlyst

Ivar Køhn begynner som sjef i NRK Drama mens norske TV-serier er mer i vinden enn noen gang. Han er forberedt på tøffe krav fra godt vante seere.

- Jeg skal ha to fokus. På publikum og på de kreative folkene som lager TV-drama, sier Ivar Køhn.

- Det høres litt corny ut, men jeg er opptatt av at TV-drama skal gjenspeile publikums behov for refleksjon over eget liv. Jeg håper vi skal klare å lage bredt TV-drama med høy kvalitet, som veldig mange mennesker vil like å se på og som mange vil føle er relevant, sier Køhn.

Udramatisk

Han er for lengst kåret til riktig mann på rett plass av bransjefolk og presse. I dag er han offisielt på plass i sin nye jobb, som sjef i avdelingen som en stor del av film- og TV-bransjen i fjor krevde nedlagt og fjernet. 48-åringen fra Kristiansand er den nye kosten, brubyggeren og bindeleddet mellom NRK og bransjen utenfor, mannen som skal sørge for at TV-seerne får et bra norsk dramatilbud på skjermen i årene framover.

Et spørsmål er om han vil gå inn for at NRK lager mer drama som «Lilyhammer», bredt anlagt drama med publikumsappell og internasjonalt potensial. Eller vil han satse på drama med mer innadvendt, norsk fokus?

- Vi skal lage dramaserier av høy kvalitet. Vi må prøve å ha et mangfold, i forhold til hva vi skal lage og hva de eksterne skaper. Det vi lager skal dekke publikums behov for dramatikk. «Lilyhammer» har åpnet mange dører for norsk drama, men jeg synes ikke vi har overdrevet det utadvendte fokuset heller. Husk at «Lilyhammer» i utgangspunktet var ment for et norsk publikum, det var ikke tenkt som en internasjonal satsing, sier Køhn.

Selv har han jobbet med TV- og filmproduksjon siden slutten av 80-tallet. Nå blir han sjef for landets største dramaprodusent, i ei tid da norsk drama vekker mer oppsikt i verden enn noen gang.

- Det kan være at norsk TV-drama er på vei inn i en gullalder nå. At norske seere er vant til kvalitet på grunn av amerikanske serier som «The Wire» og «Mad Men» er inspirerende. Det lages veldig mye drama i verden, som finner veien hit. Det er veldig inspirerende og skjerpende for oss når vi må konkurrere med de beste. Å lage TV-drama er som konstant å være med i en VM-kamp i fotball. Jeg synes vi gjør en hederlig innsats, men siden vi ikke kan lage den samme kvantiteten som store nasjoner må vi fokusere på kvaliteten, sier Køhn.

Støttet konkurrenten

I Norsk filminstitutt var han ansvarlig for bevilgninger til norske TV-serier. Dermed møter han seg selv raskt i døra på vei inn i det nye kontoret. Både NRK og TV 2 er i gang med TV-produksjoner som er medfinansiert av NFI-tilskudd. Det betyr også at Køhn har vært med på å gi NRKs største konkurrent drahjelp. Etter noen rolige år er TV 2 klar med en ny dramaoffensiv neste år, med flere tunge produksjoner i 60-millionersklassen. At TV 2 også overtar NRKs rolle i Nesbø-serien «Okkupert» betyr at NRK får tøffere dramakonkurranse, etter å ha eid dramafansen med «Lilyhammer» og «Halvbroren» i lang tid.

- Dette er konkurranse publikum vinner på. Jo mer drama som lages i Norge, jo høyere nivå får vi på det vi gjør. Forfatterne som skriver for TV 2 denne gangen kommer kanskje til NRK med sitt neste prosjekt og gjør ting enda bedre. Dette fører til konkurranse som er skjerpende for oss alle, sier Køhn.

- Er du like blid hvis TV 2s «Det tredje øyet» tar seere fra NRKs «Mammon» etter jul?

- Det kan jo skje, men det kan også hende «Mammon» utkonkurrerer TV 2-serien. Jeg vil selvfølgelig at folk skal se på NRK. Det betyr ikke at man ikke skal ha konkurranse. NRK kan ikke lage alt drama i landet heller. Det er bra at andre kanaler velger å konkurrere med dramatikk, sier Køhn.

TV-karriere

Han har jobbet med TV-produksjon i NRK flere omganger, første gang da statskanalen fortsatt laget fjernsynsteater.

- Jeg har jobbet med TV-drama siden før det var stuereint. Jeg begynte i NRK i 1987. Jeg var som den lille fugleungen som stikker hodet ut av egget, og det første jeg så var TV. Jeg kommer fra fjernsynsteaterkulturen, som var veldig opptatt av manusforfatterens, regissørens og skuespillernes rolle. Utviklingen i bransjen har gjort at sirkelen er sluttet, nå er det manusforfatterens rolle som er blitt viktig igjen. Men den gang hadde man ikke fokus på publikum i det hele tatt. Og «TV-drama» var filmet teater, sier Køhn.

Han har jobbet i Sveriges Television, skrevet manus for NRK-serien «Størst av alt» og miniserien «Ran» for TV 2.

Nå skal Køhn forsikre vår hjemlige TV-bransje utenfor Marienlyst om at NRK Drama er svært innstilt på samarbeid. Og siden TV-serier er tidkrevende prosjekter, kan det godt ta to år før en Ivar Køhn-satsing kommer på skjermen. Først skal NRK få ferdig serier som «Kampen for tilværelsen», «Kampen om tungtvannet» og «Mammon 2».

- Prosjektene som er i gang skal jeg være med og støtte så de blir best mulig. Så håper jeg vi kan komme raskt i gang med utvikling av nye prosjekter. En av tingene jeg vil se på er samarbeidet mellom det interne og eksterne miljøet. NRK er del av et drama- og mediemiljø, og som den største aktøren er det viktig at NRK tar ansvar, sier Køhn.

- Hvilke serier ser du selv på TV?

- Det som alle andre sitter og ser på. En serie som ikke har gått i Norge, og som virkelig gjorde inntrykk på meg, var den franske «Les Revenants». Den var et virkelig kick. Jeg ser på «Broen 2», og på «Lilyhammer», som jeg synes er blitt veldig kult.

- Hva med en guilty pleasure?

- Jeg har sett alle episoder av «Party Down», en amerikansk sitcom på Netflix. Og «Klovn», den synes jeg er kjempegøy.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen