Film

Tapetserer jula med gamle filmer

Romjula er høytida for gamle amerikanske filmer på norsk TV. I løpet av fire romsjuldager sender kanalene nær 230 filmer i en gedigen reprisekarusell, 200 av dem er amerikanske.

Bilde 1 av 2

I romjula snurres det rekordmye film på reklamekanalene, og det er gamle amerikanske filmer som tar opp stadig mer av sendetida. Det viser Dagsavisens uhøytidelige opptelling av programtilbudet på TV i romjula, fra 1. til og med 4. juledag. Romjula er virkelig blitt høysesongen for gamle filmer. I løpet av disse fire dagene sender NRK, TV 2, TVNorge og TV3 nær 230 filmer døgnet rundt.

 

Same procedure

- Film har etablert seg som en del av juletradisjonene. Jula er en veldig fin tid for filmer. Seerne har i større grad tid til å sette seg ned og se film, og familier kan se dem sammen, sier Nina Lorgen Flemmen, innkjøpsdirektør i TV 2.

Dagsavisens titt på TV-jula viser også at filmtilbudet i uke 52 har økt enormt de siste årene. I 2008 viste norske TV-kanaler 128 filmer. I 2006 ble det vist 70 filmer ved romjulstider, og du finner mange av de samme titlene den gang som i år. Det er altså ikke bare på lille julaften at TV-underholdningen er «same procedure». Denne romjula sender TV 2, TVNorge og TV3s kanaler til sammen drøyt 200 amerikanske filmer, og du skal lete lenge etter en som ikke har gått tidligere.

 

Reprisekarusell

Har du ikke sett «Die Hard»-serien eller «Home Alone 2» før jul i år, har du flere muligheter til å se dem om igjen på TV3 i dagene etter julaften. Blant de mange filmene som vises mellom 25. til 28. desember er også «Heldiggrisen Babe», «Beethoven 2», «Rollebyttet», «Arthur 2», «Gremlins», «Braveheart», «Dødelig våpen 2» og «Hjelp, vi flyr!».

Blant de norske er Elling-filmene på NRK og Olsenbanden-filmene og «Flåklypa Grand Prix» på TV 2, sistnevnte på to kanaler. En av de nyeste er «Kon-Tiki» fra 2012, som går 2. juledag på TV 2 - men også denne har kanalen vist før.

Norsk film sendes 16 ganger på NRK og TV 2.

- TV 2 viser faktisk ganske mye norsk film denne jula. Vi skulle gjerne vist mer, men dette er et rettighetsspørsmål, sier Lorgen Flemmen i TV 2.

Kollega og planleggingssjef Anette With i TV 2 påpeker at kanalen også byr på mye norsk ferskvare denne jula.

- I år har vi mye ferskvare gjennom romjula, blant annet «Sporløs», «Helt Vilt», «Smartere enn en 5.-klassing» og «Neste låt» ved siden av juleprogrammene. Det er litt uvanlig denne jula, og henger sammen med at TV 2 ønsker å gi et tilbud til seerne året rundt, sier With.

Norske filmer vises 16 ganger på NRK og TV 2 fra 1. til 4. juledag.

NRK viser 30 filmer i alt, et par nordiske, to franske og en brasiliansk.

Gjensyn med Toy Story på TV i jula.

«Alle» ser NRK

Reklamekanalene sender et sted mellom 65 og 75 amerikanske filmer hver på fire dager. Alle på TV3s kanaler er laget i Hollywood. Hele TVNorges filmmeny er også fra USA, minus en svensk «Wallander»-tittel.

At reprisekarusellen har tatt av skyldes blant annet at TV-selskapene har etablert mange nisjekanaler, dermed er det mer sendetid som må fylles. At det er gammel amerikansk film som går igjen har å gjøre med at de er noe av det billigste reklamekanalene, som altså går med store årlige overskudd, har på lager - og kan fylle opp romjula med.

Filmreprisene skyldes også at jula er tida da det store antallet TV-seere uansett flytter over på NRK1. Å se på NRK er en norsk juletradisjon. Derfor hadde NRK1 en markedsandel på 35,6 i uke 52 i fjor, mens SBS Discovery-eier TVNorges hele kanalgruppes andel var 13 prosent blant seere over 12 år. TV 2s hovedkanal hadde en andel på 16,3 prosent denne uka i 2013.

- TV 2 er allmennkringkaster, men også en kommersiell aktør. I dette ligger det at TV 2 må balansere investeringer i innhold i romjula i forhold til de viktigste kommersielle månedene. Dette er en krevende balanse, sier Anette With i TV 2.

 

Tradisjonen tro

TV 2-planleggeren konstaterer at nordmenns TV-vaner i jula er den mest tradisjonspregede i hele TV-året.

- Jula er den sesongen som er mest tradisjonsbundet også for TV-seeing. Seerne er veldig trofaste mot vaner som hører hjemme som del av høytida, som «Kvelden før kvelden» og «3 nøtter med Askepott». NRK har en viktig rolle her, det er et faktum, sier With.

Det er SBS Discovery og TVNorge-direktør for programplanlegging, Kjersti Kongtorp Skrolsvik, enig i.

- Ettersom seerne er tradisjonsbundne i jula står NRK meget sterkt og de kommersielle kanalene litt svakere enn ellers i året, sier hun.

- Romjula er viktig seermessig. Men den er ikke så viktig for annonsørene, derfor lager vi ikke norske produksjoner spesielt for romjula, sier SBS-direktøren, Samtidig påpeker hun at amerikanske filmer er veldig populær underholdning i romjula.

- I jula er TV-seingen høy, og filmer mer populært enn ellers i året. I denne tida er seerne også mer tradisjonsbundne, og liker å se program de har sett før. Vi forsøker å tilby litt ekstra familievennlige program i jula. De fleste av våre filmer er amerikanske fordi vi har avtaler med amerikanske studioer. Dette er også de mest populære filmene hos oss, siden det er mange som ser TV sammen, sier Kongtorp Skrolsvik.

"Gremlins" kan du se på TV i jula.

Mer fra Dagsavisen