Film

Svake tall for «Beatles»

17.141 løste kinobillett til «Beatles» i helgen. Dette er langt under forventet.

Lars Saabye Christensens roman «Beatles» er en folkekjær oppvekstroman og det var knyttet store forventninger til filmen da den endelig var klar. Med kun 17.000 besøkende åpningshelgen gjør filmen det dårligere en forventet.

Skuffet

Hos produsenten Storm Rosenberg AS er de ikke sikre på hva som har gått galt.

- Vi er selvfølgelig skuffet. Vi mener dette er en film som skulle nådd høyere. Vi har testet filmen grundig underveis, og den har skåret meget høyt. Vi forstår egentlig ikke hva som har skjedd, sier produsent Jørgen Storm Rosenberg i en e-post til Dagsavisen.

Etter blandede kritikker er det andre filmer som trekker flere til kinosalene. I helgen trakk både «Fly 2: Brann og Redning» og «Børning» 27.000 besøkende, mens «Beatles» havnet på tredje plass med sine vel 17.000.

600.000

Målet for en film som «Beatles», med et budsjett på 50 millioner kroner, er 600.000 besøkende totalt, noe som ble slått fast på produsentens hjemmeside. Dette tallet kan det bli vrient å nå.

- Tilbakemeldingene vi får fra publikum er stikk i strid med kritikkene, skriver han videre.

Før innspillingen var det knyttet stor spenning til musikken i filmen. Ville de få lov til å spille Beatles-sanger i en film om Frogner på 60-tallet? Selv dokumentarer om det legendariske bandet har måttet klare seg uten musikken. Til slutt ble det klarert sanger til filmen, blant andre «Let It be», «Yesterday» og «She Loves You». Hva kostnaden for en slik klarering er på, er ikke kjent.

Filmen er foreløpig satt opp i seks saler i Oslo, samt babykino og seniorkino, altså åtte totalt. I Oslo Kino gjør de nå noen grep.

- Vi justerer ned filmen til riktigere saler, men den får fortsette på en av forestillingene i den store salen på Colosseum, der sitter den bra. Den fyller også Gimle kino, så den fortsetter der. Ganske gøy fordi den kinoen spiller en relativt stor rolle i filmen. Vi tar den ned i mindre saler både på Ringen, Saga og Symra. Vi heier på «Beatles», og tror den vil oppnå et habilt besøk, i hvert fall her i Oslo. Men, dessverre langt lavere enn vi trodde, sier programdirektør Christin Berg i Oslo Kino.

Hun tror samtidig at filmen kan gå godt i hovedstaden.

- «Beatles» åpnet dessverre langt svakere enn vi forventet. Dette er imidlertid en typisk Oslo-film, som antakeligvis vil få ca. 40 prosent av totalbesøket sitt i Oslo når alt kommer til alt. Vi tror også at filmen vil få et langt liv på kino, all den tid skoler og organisasjoner skal se filmen, samt de voksne som bruker litt lengre tid med å komme seg opp av godstolen. Kritikkene var dessverre lunkne, og dette ødela muligheten for en god åpningshelg. De fleste som ser filmen liker den riktignok, og vi tror også at filmen kan få et bra word of mouth etter hvert, og dette genererer besøk, sier Berg.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen