Kultur

Suksess med og mot strømmen

Jansen Plateproduksjon har gitt ut to av de tre norske nominerte til Bylarms Nordic Music Prize. Erik Jansen tror de små plateselskapene fortsatt kommer til å spille en viktig rolle i norsk musikk.

Lørdag deles prisene for fjorårets beste nordiske album ut, under stor festivitas på Bylarm. To av tre nominerte norske utgivelser er gitt ut av Erik Jansen, på hans eget lille selskap: «Vidde» med gruppa Atlanter og «My Sun» med Mona & Maria. Også den tredje norske nominerte, Jenny Hvals «Innocence Is Kinky», kommer ut på et mindre uavhengig selskap, Rune Grammofon.

Kulturformidling

- Musikkbransjen virker mer glamorøs enn den egentlig er. De fleste har andre jobber ved siden av. Jeg driver med kulturformidling. Jeg vil hjelpe artister som jeg synes er bra. Men jeg må treffe på alle prosjekter for at det skal gå bra, sier Jansen. Som tror han godt kan fortsette å gi ut gode plater i framtida, selv om bransjetallene kan se dystre ut for små selskaper.

I morgen domineres seminardelen av Bylarm av en lang diskusjon om strømming av musikk er bra for lokale artister. Den offisielle bransjestatistikken for 2013 viste at de totale inntektene fra salg av innspilt musikk økte betraktelig i fjor. Men de store, multinasjonale selskapene får en stadig større del av kaka. Sentrale aktører i mindre norske selskap har karakterisert utviklingen som katastrofal. Jansen mener at tallene ikke gir et riktig bilde av utviklingen for de små:

- Jeg gir ikke ut kommersiell musikk, men musikk for de musikkinteresserte. Og de har kjøpt musikk hele tida.

Ikke bare bedre før

De økte inntektene fra digital strømming av musikk omfatter all musikk som er gitt ut gjennom alle tider, mens CD-salget for det meste kommer fra salg av nye utgivelser. De største inntektene kommer gjerne fra det vi her i avisen har karakterisert som «plater for folk som ikke er interessert i musikk». Kunder som gjerne tar med seg plater i forbifarten i kjøpesentrene. Når det snakkes om de store inntektene fra platesalg i gamle dager, skal man også huske at det var de samme gamle dagene man måtte selge nærmere 100.000 av de mest populære platene før inntektene veide opp for utgiftene til markedsføring. Alt var kanskje ikke så mye bedre før?

- Jeg bruker ikke så mye penger som de store selskapene, men prøver å gjøre de riktige tingene. Det er lettere å stikke seg fram nå hvis man er kreativ. Å få musikken på radio, på nettet, og få den til å bli snakket om. Det krever ikke så store reklamebudsjetter. Det er alltid muligheter, selv om det ikke er så mye penger i dette som man skulle ønske, mener Erik Jansen.

En liten økonomi

Jansen mener altså at salget av musikk til de musikkinteresserte er mer stabilt enn man kunne tro. Likevel, Atlanter og Mona & Maria, to av de mest anerkjente utgivelsene i Norge det siste året, har solgt 3-4.000 fysiske eksemplar til sammen. Da snakker man ikke om kulturformidlingen som gullgruve?

- Ingen av disse har gått i pluss foreløpig. Det er en liten økonomi, sier Jansen. Men han forteller også at den første plata til Jonas Alaska solgte så godt at artisten fikk et sekssifret beløp i honorar. - Og da var ikke 1 i det første tallet heller, legger han til.

Erik Jansen tror ikke strømmetjenestene ødelegger for platesalget, og gjør platene sine tilgjengelige der med en gang de kommer ut. Noen velger andre modeller.

- De er ingenting som er riktig eller galt. Når Kirkelig Kulturverksted og Rune Grammofon føler at det er riktig å holde plater unna strømming den første tida etter utgivelsen, er det riktig for dem.

Nå melder Rune Grammofon at den nye plata til Motorpsycho strømmes fra første stund i neste uke, som en forsøksordning. Dette handler likevel først og fremst om ordentlige plater. Med musikk som godt kan strømmes, men som også kan selges som kunstgjenstander. Jansens neste utgivelse kommer fra gruppa Kråkesølv. Ei plate der ti kjente illustratører setter sitt preg på hver av de ti tekstene på plateomslaget.

Fond for gode plateselskap?

Til å være omtalt som utrydningstruet er ikke den offentlige støtten til plateproduksjon så godt utviklet som bransjen skulle ønske. Publiseringsstøtten til musikkinnspillinger, som ikke på langt nær tilsvarer litteraturens innkjøpsordning, gir 70.000 kroner hver til et begrenset utvalg av utgivelser.

- Lite i forhold til hvor mange plater som kommer ut i forskjellige sjangere, sier Erik Jansen. Han jobber også i Musikkoperatørene, som distribuerer utgivelser for hundrevis av mindre norske plateselskap.

- Staten burde støtte gode kulturprodukter, med en ordning tilsvarende Innovasjon Norge. For bedrifter som gjør en god innsats for kulturen. Det hadde blitt et fond Norge hadde vært tjent med.

geir.rakvaag@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen