Scene

Stjernestykke får hvit kritikk

Å sette Hollywood-stjernen Bill Pullman til å spille Othello, bidrar til at vi går baklengs inn i framtida, mener litteraturviter.

Den Nationale Scene (DNS) forstår ikke samfunnet den produserer kunst for, mener litteraturviter Lixian Cheng i et debattinnlegg i dagens Dagsavisen.

Cheng, tidligere masterstudent ved Senter for Ibsenstudier, kritiserer Den Nationale Scenes bruk av Hollywood-stjernen Bill Pullman i hovedrollen som Othello i forestillingen med samme navn:

«Samtidig som Den Nationale Scene reklamerer for sin nye oppsetning av Shakespeares Othello med å hevde at teaterstykkets 'stadig aktuelle temaer som rasisme' skylder sin tidløshet, velger de den hvite Hollywood-stjernen Bill Pullman til hovedrollen», skriver hun. Cheng mener dessuten mediedekningen har handlet for mye om hvor stort det er at en Hollywood-stjerne kommer til Norge.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Othello»: Potent vågestykke

Nord-Afrika

I «Othello» er hovedrollen beskrevet som en maurer, altså en muslim fra Nord-Afrika. Rollen har vært spilt av skuespillere med afrikansk-, arabisk- og vesteuropeisk utseende.

DNS skriver dette på sine nettsider, og denne teksten står også på Wikipedia:

«På grunn av stykkets mangfoldige og stadig aktuelle temaer som rasisme, kjærlighet, sjalusi, og forræderi, er 'Othello' fortsatt hyppig satt opp på teatre både i Storbritannia og i andre land.»

I et intervju på Skavlan i januar sa Bill Pullman selv at han ikke kunne ha spilt Othello i USA.

– Å være politisk korrekt betyr ulike ting i ulike land. I Skandinavia og Tyskland har hvite menn ofte spilt Othello, sa han.

Kunstnerisk leder Cliff Moustache ved Nordic Black Theatre har reagert på valget av Pullmann.

– Hvis det er sånn at DNS mener at det fortsatt ikke finnes gode nok skuespillere med mørk hud, får de være ærlige og si det. Jeg trodde at det ville komme endringer når flere kvinner ble teatersjefer, men dessverre er det få som tør å ta sjanser. Teatersjefene må tenke over hvilke signaler de sender. Det er ikke lett å få mennesker med mørk hud til å velge skuespillerutdanning når de vet at de ikke vil få drømmerollen, sier han.

Debatt i 2011

Lederen for Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, minner om at debatten rundt hovedrollen i «Othello» også dukket opp da Nationaltheatret i 2011 hyret svenske Magnus Roosman til å spille hovedrollen.

– Jeg synes det er et stort problem at man bruker så få skuespillere med annen hudfarge enn hvit på scenen. Jeg vil ikke gå inn i de kunstneriske valgene til Den Nationale Scene, for egentlig synes jeg bruken av Bill Pullman er en god idé. Likevel ser jeg problemet med at det er en veldig homogen skuespillermasse på nesten samtlige institusjonsteatre her til lands. Det er få skuespillere med bakgrunn utenfor Europa, sier Heyerdahl.

Dette er en bekymring som også deles av teatersjefer, påpeker Heyerdahl.

– Det Norske Teatret har til og med satt i gang egen utdanning for å rekruttere flere ikke-etnisk norske skuespillere. I det tilfellet helliger målet middelet, mener jeg, sier han.

– Vi bør heller tenke, i stedet for at mørke skuespillere skal få de få rollene som i dramahistorien er ment for mørke, at vi caster mer fargeblindt. Det er ikke noe problem at Peer Gynt spilles av en mørk skuespiller. Det hadde vært synd hvis skuespillere med mørk hud kun fikk roller som var skrevet spesielt for dem, sier Heyerdahl.

Fargeblind

Teatersjef Agnethe Haaland ved DNS forteller at Den Nationale Scene er fargeblind.

– Det handler ikke om hudfarge, men annerledeshet i vår «Othello». Othello er en fremmed som kommer inn i et samfunn der han ikke kjenner roller og koder, sier Haaland.

– Hva tenker du om Pullmanns utsagn om at han aldri kunne spilt Othello i USA?

– Det er godt mulig at de har et annet forhold til rasetematikken, sier hun.

Haaland mener man egentlig burde tenke omvendt.

– Jeg mener det er viktig at man ikke tenker hudfarge når man skal caste et stykke. I USA finnes det mange utdannede skuespillere med mørk hud. Og med tanke på forhistorien i USA er det kanskje mer naturlig å ha en mørkhudet i Othello-rollen, sier hun og minner om at Den Nationale Scene satte opp Maria Parrs «Vaffelhjerte» med en hovedrolle som har mørk hud.

Cliff Moustache mener Haalands argumentasjon blir for enkel.

– Hvorfor bruker hun da ikke flere skuespillere med mørk hud i de andre rollene, spør han.

Mer fra Dagsavisen