Kultur

Stjerneregissør lager norsk juleromantikk for Netflix

– Nå skal vi bare holde kjeft og jobbe så mye vi kan, sier Per-Olav Sørensen, som nyter godt av den nordiske Netflix-satsingen. Nå er han i gang med innspillingen av en ny norsk serie, «Hjem til jul».

Bilde 1 av 3

– For oss som er i bransjen er det bare fantastisk, sier Per-Olav Sørensen om strømmeselskapenes offensive satsing på lokalt TV-innhold rettet mot også internasjonale seere.

Denne uka startet han innspillingen av serien «Hjem til jul» på Røros, som for anledningen ble kledd i juleskrud i mars og invadert av noen av Norges fremste skuespillere.

– Det er en romantisk komedie med Ida Elise Broch i hovedrollen som en ung kvinne i fella mellom sosiale forventninger til partner og barn, og egne ambisjoner. Serien starter med at hun prøver å finne kjæreste, så det blir mye ekstensiv dating. Men historien blir mye mer kompleks enn som så, sier Sørensen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Ida Elise Broch jakter kjæreste til jul i ny norsk dramakomedie. Foto: Netflix

Les også: Heimebane 2: Fotballeventyret fortsetter

– Fryktelig fort

Per-Olav Sørensen spiller inn serien på seks halvtimelange episoder samtidig med oppkjøringen til premieren på den svenske storserien «Quicksand – Størst av alt» i begynnelsen av april. Det er en serie bygget på krimsuksessen «Størst av alt» av Malin Persson Giolito, også den for Netflix. Fra før er Sørensen velkjent for det helt store publikummet gjennom det politiske krigsdramaet «Nobel» og TV-serier som «Kampen om tungvannet» og «Halvbroren».

– «Hjem til jul» er noe helt annet, og det har kommet i stand fryktelig fort, slik bare Netflix kan gjøre når de bestemmer seg for noe, sier Sørensen om den åpenbart sesongbestemte juleserien.

Manuset er skrevet av Miriam Larsen, Julie Skaufel, Fredrik Høyer og Mattis Herman Nyquist, og Sørensen betegner serien som en «dramedy».

– Det er kanskje litt i «Kalde føtter»-landskapet for den som husker den serien fra en 10–12 år tilbake. «Seks som oss» som vi gjorde for TV 2 for noen år siden, er litt i samme sjanger, men tidene endrer seg og dette kom i stand veldig fort, så vi får angripe utfordringen på andre måter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Per-Olav Sørensen, mars 2019

Per-Olav Sørensen. Foto: Mode Steinkjer

Les også: Tiden er inne for norsk drama

Stjernepotensial

Ida Elise Broch slo gjennom i filmen «Mannen som elsket Yngve», og har siden endt utdannelse på Statens teaterhøgskole blant annet vært med i serien «Det tredje øye». Nå får hun sin første hovedrolle i rollen som Johanne, som gir seg selv 24 dager til å finne kjæresten som hun så kan ta med seg hjem til jul.

– Ida Elise er jeg kjempeglad for å kunne jobbe med, for vi mener hun er god på denne typen komedie, og det har hun ikke fått gjøre så mye før. Men det får hun nå, hun er med i hver eneste scene. Vi synes hun har stjernepotensial, sier Sørensen om Broch, som også er med på å utvikle ideene underveis.

Mennene Johanne prøver ut underveis spilles av blant andre Kingsford Siayor («Innesperret»), Mads Sjøgård Pettersen («Nobel», «Lykkeland» og kommende «Wisting») og svenske Felix Sandman, som for øvrig spiller en stor rolle i Sørensens aktuelle «Quicksand». Et stort galleri biroller teller noen av Norges fremste skuespillere, komikere og artister, som Dennis Storhøi, Anette Hoff, Hkeem, Herbert Nordrum, Stian Blipp, Iselin Shumba og Nader Khademi.

Les også: En kraftfull debut

Liker ikke kø

Ved å ha regien på to av de aller første lokale Netflix-produksjonene i Norden, svenske «Quicksand – Størst av alt» og norske «Hjem til jul» (som lanseres internasjonalt som «Home for Christmas»), står Sørensen i forreste rekke for strømmerevolusjonen i et marked som fra før har vært dominert av lokale statskanaler.

– Her tror jeg DR og SVT og NRK vil kjenne konkurransen, også fordi Netflix bestemmer seg fort. Er det noe vi som driver med film og TV-drama ikke liker, så er det å stå i kø. Lange prosesser er utmattende og det å knuge på manus i to år er såpass krevende at man nesten heller kan droppe det. Med Netflix og andre ser vi at det går kort tid mellom et prosjekt presenteres til avgjørelsen tas, eller man får en tydelig retning. Det er veldig arbeidsbesparende og motiverende, og vi kan bruke energien på å produsere og ikke på å vente, sier han.

Les også: Netflix på offensiven i Norden

Tungt inne

– Hva har det å si for det nordiske dramamiljøet at Netflix og andre kommer så tungt på banen?

– Jeg kan ikke se noe som er negativt. Både HBO, Viaplay og Netflix er ganske tungt inne, men Netflix har større turtall og høyere produksjon for øyeblikket. Akkurat nå har Netflix fem produksjoner i Skandinavia, og jeg vil flagge for SVT og DR og NRK at det kommer ikke til å bli mindre. Jeg syns de utfordrer både miljøene og oss som serieskapere og ikke minst statskanalene som har hatt monopol i mange år i måten de jobber på.

– Du er ikke redd for at de største strømmetjenestene i stedet får monopol?

– Jeg snakker veldig sjelden om de som betaler for det vi gjør, men jeg kan si at Netflix er ytterst profesjonelle, raske, de bestemmer seg fort og de sier ja eller nei, de sier aldri kanskje. Ja, det er ting som må gå seg til når Hollywood møter Skandinavia, men nå når det gjelder «Quicksand» har de faglige samtalene både underveis og i klipp vært på et veldig høyt nivå. Du kjenner som regissør at du kan signere serien med ditt navn, og det føler jeg at er viktig å si. Det er god prosess, utfordrende, ikke basert på synsing men på fag, og det kan jeg forholde meg til. Akkurat nå i 2019 skal vi ikke klage vi som driver med TV-produksjon i Skandinavia. Viaplay øker også innsatsen, og snart kommer YouTube, Facebook, Amazon, Hulu. Nå skal vi bare holde kjeft og jobbe så mye vi kan. Men vi kan kanskje jobbe på andre måter. Etterspørselen etter innhold er så stor at i stedet for å gjøre en serie annethvert år så skal vi kanskje gjøre tre i året, sier Sørensen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen