Kulturministerens nullmoms-nyhet skapte god stemning under Nordiske Mediedagers debatt om mediepolitikken i framtida. Fra venstre: Thor Gjermund Eriksen, Thorhild Widvey og Didrik Munch. FOTO: NORDISKE MEDIEDAGER

Spekulerer ikke i moms-avslag

Bransjen jubler for nullmoms på nyheter, også på betal-TV. Men hvem som skal nyte godt av fritaket blir opp til skattemyndighetene, forteller kulturministeren.

 

BERGEN (Dagsavisen): Nyheten om at regjeringen ønsker momsfritak for alle nyhetsmedier som tar seg betalt av publikum er blitt mottatt med godt humør under Nordiske Mediedager i Bergen. Med et Medie-Norge i krise vil et momsfritak, som vil koste staten om lag halvannen milliard kroner, bety mye, bekrefter Schibsted-direktør Didrik Munch.

– Jeg mener det er svært viktig at nullmomsen også omfatter levende bilder, sier Munch. Han vil ikke si hvor mye Schibsted betaler i moms i dag, men bekrefter at det vil ha mye å si for konsernet som blant annet eier VG og Aftenposten.

– I kroner og øre vil det ha mye å si på sikt. Jeg opplever at regjeringen har vilje til å jobbe med dette spørsmålet, og jeg føler meg trygg på at kriteriene er i tråd med det bransjen har foreslått, sier han.

– Hva skjer dersom ESA avviser nullmomsen?

– Da har vi en utfordring.

Les også: Nullmoms på nyheter kan bli stoppet av ESA

Møter før sommeren

For det er nemlig ingen som har fått gjennom en plattformnøytral nullmoms i EUs konkurranseorgan ESA før. Dermed kan det bli vanskelig, hevder eksperter.

– Jeg spekulerer ikke i at forslaget skal bli stoppet av ESA, sier kulturminiser Thorhild Widvey (H).

– Nå skal vi ha møter før sommeren, og Kulturdepartementets ansvar er å finne klare kriterier, og så er det opp til skattemyndighetene å ta beslutningene om hvem som skal kunne få momsfritak, sier Widvey. Hvor lang tid det vil ta før ESA får behandlet Norges søknad er usikkert.

– Jeg mener vi har en god sak da vi allerede har momsfritak på papir, og vi har også gjort en klar avgrensning. Jeg spekulerer ikke i at dette blir avvist, understreker Widvey.

Les også: Åpner for nullmoms på TV

TV 2 Sumo

Et kriterium for at medier med levende bilde skal kunne få momsfritak er at de har hovedvekten på nyhets- og aktualitetsstoff, og at det er en betalingstjeneste. For TV 2 Nyhetskanalen kan det dermed være aktuelt å søke, med tanke på at de har en betalingstjeneste i form av TV 2 Sumo. Om andre aktører vil kaste seg på denne typen konsepter tar ikke kulturministeren hensyn til nå.

– Vi kan ikke begrense dette nå. Nå lager vi noen kriterier, får det godkjent, og så blir det opp til skattemyndighetene å vurdere hvem som er omfattet av dette, sier Widvey.

Lave VG-TV-inntekter

Didrik Munch er usikker på om vi vil se flere aktører som starter med betalingstjenester på nett, som TV 2 Nyhetskanalen på TV 2 Sumo.

– Det blir i så fall en balansegang hvor mange brukere man klarer å tiltrekke seg med betaling. Når man innfører betaling får man normalt færre seere, sier Munch.

Under TV-toppmøtet i går, der VG-redaktør Torry Pedersen, NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, TV 2-sjef Olav Sandnes, TVNorge-sjef Harald Strømme og MTG-sjef Morten Michalsen møttes for å snakke om TV-framtida, var seertallene til VG-TV blant temaene.

– Vi vokste med 55 prosent første kvartal med TV-seingen, men inntektsveksten er kraftig under forventningene, sa Pedersen. Han forteller at VG-TV neppe vil ekspandere, med mindre de klarer å skape en større inntektsvekst.

Les også: Mobiliserer mot mediemoms

 

Planlegger ny Eurosport

Discovery-topp Dee Forbes slapp katta ut av sekken under en sesjon om Discoverys strategi videre: Discovery (som eier TV-Norge) planlegger en norsk Eurosport-kanal. TV-sport blir stadig viktigere, påpekte Forbes, og en norsk Eurosport-kanal skaper hardere kamp om sportsrettigheter framover.

– Ingen kommentar, sa NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen til påstanden om at NRK nok en gang har sikret seg vintersport-rettigheter, men han understreket under TV-toppmøtet i går at vintersport er førsteprioritet for kanalen framover.

Men dersom Eurosport Norge vil vise de samme idrettsarrangementene som Eurosport har gjort før, nemlig vintersport og Tour de France, så vil rettighetsspørsmålet se ganske annerledes ut for kanalene som kniver mot hverandre.

TV 2 har de siste årene hatt rettighetene til Tour de France, og TV 2-sjef Olav Sandnes ser ikke fram til en situasjon der seerne kan se Tour de France både på TV 2 og en norsk Eurosport-kanal.

– Det er en situasjon som ikke kan vedvare, sier han.

 

Ap inn i debatten

Det er ikke bare regjeringen som innledet Mediedagene med en forundringspakke av nye forslag. I går la Arbeiderpartiet fram en rekke forslag til endringer: Blant annet å skattlegge Google og Facebook og å binde NRK-lisensen i flere år. Kulturministeren har ikke satt seg ordentlig inn i forslagene.

– Jeg registrerer at Arbeiderpartiet nå er blitt svært ivrige i mediepolitikken etter at de har kommet i opposisjon. Til det vil jeg si at skuffene var fulle av saker da jeg tok over. Blant dem er momsspørsmålet, som de tydelig sa det var umulig å løse, sier hun.