Kultur

Spår tøffere festivaltider

Konkurser og store underskudd. Flere norske festivaler sliter, og de stadig høyere artisthonorarene får mye av skylda.

– Artisthonorarene har begynt å gå over alle støvelskaft, og det begynner å bli et konkret problem.

Det sier festival-ringreven Svein Bjørge. Han har over 30 års erfaring fra norsk konsertbransje og er sjef for festivalen Tons of Rock, som går av stabelen denne uka i Oslo, og er daglig leder i Steinkjerfestivalen. Han mener det helt klart er artisthonorarene som er utfordringen til festivalene, og som gjør at etablerte festivaler slår seg konkurs.

– Jeg skal ikke påstå at det er hovedgrunnen til alle festivaler som går konkurs, men det er helt åpenbart at priser på artister er en stor utfordring. Det er rett og slett fordi prisene har økt veldig de siste fire-fem åra.

Les også: Disse festivalene er verdt et besøk i sommer. Se oversikt for hele Norge

Avgjørende utgiftspost

Forrige uke ble det klart at den nye Hovefestivalen slo seg konkurs, bare ni dager før festivalstart.

I fjor ble samtlige av artistene som skulle spille på Slottsfjellfestivalen spurt om de kunne gå med på reduserte honorar, slik at festivalen skulle kunne komme i mål. I år ble det ikke noen Slottsfjellfestival. Også Steinkjerfestivalen, som har gått bra i flere år, gikk på en smell i fjor, forteller Svein Bjørge.

– Vi gikk med stort underskudd i fjor, og den ene posten som gikk dårlig var artisthonorar. Det er ikke slik at jeg eller andre arrangører ikke unner artister å få bra betalt, men det er på smertegrensa for hva det koster å drive festival, mener han.

– Det er bare å se på regnskapene til festivalene. Der ser du at det er artisthonorar som er den avgjørende utgiftsposten, og den som øker desidert mest. Og da snakker vi om både norske og utenlandske artister.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Merker presset

Bjørges uttalelser samsvarer med Tone Østerdal i Norske Konsertarrangørers generelle betraktninger av festivalfeltet:

– Min oppfatning når jeg snakker med folk som booker, er at de stadig merker presset ved at honoraret går oppover. Så tenker man at «nå må det vel nå et tak snart». Men nei, det gjør jo ikke det. Alle som arrangerer en festival i dag tar mye risiko, forteller hun.

– Det er klart at eksempler som Hovefestivalen og Slottsfjell viser hvor små marginer det er i bransjen. Det er verken rom for feilsteg eller særlig uflaks, mener hun.

– Jeg tror man skal ta realismen innover seg: Det er kjempesmå marginer i bransjen og man har ikke mye råd til motgang. Og du skal ikke gå så mye i minus før det er over og ut.

Karsten Baugstø i Live Nation Norge, firmaet som blant annet eier festivalene Tons of Rock, Trondheim Rocks og Findings Festivalen, og booker artister til mesteparten av norske festivaler med utenlandske artister på plakaten, mener det handler om flere faktorer enn honorarer alene:

– I tilfellet Slottsfjell skyldtes store deler av problemet konkurransen som ble større de siste årene. Det kom stadig nye festivaler som booket mange av de samme norske artistene, men hovedproblemet var nok Stavernfestivalen som kunne skilte med større budsjett til å skaffe mer spennende headlinere.

Les også: Hovefestivalen er konkurs. Uvisst om billettpengene returneres

– Vanna ut

Baugstø mener imidlertid at honoraret på utenlandske artister ofte kan være utfordrende.

– Det har økt en del, samtidig som at krona er svak. Det har mye å si.

Samtidig kan en utenlandsk headliner være eksklusiv hos én festival, mens flere norske artister gjerne kan spille på flere festivaler med korte mellomrom, og da blir deres verdi for den enkelte festival på en måte vanna ut påpeker Baugstø.

– Det er flere festivaler som hele tiden lever på grensa mellom å kunne fortsette festivalen, eller å måtte stenge døra. Det er veldig små marginer for mange. Situasjonen gjør at flere booking-agenter blir påpasselige med å motta honoraret i forkant av spillejobbene.

Se bildene fra siste dag på OverOslo

– Opp til oss å si nei

Bjørge på sin side vil presisere at honorarpresset ikke er noe som ene og alene er artistenes skyld.

– Men det er en dialog man kanskje bør ta. For vi arrangører blir også litt svar skyldig om vi gir etter og bare betaler.

Bjørge var også daglig leder for Norwegian Wood i et forsøk på å redde festivalen i 2017, men den endte også konkurs.

– Det er opp til oss å si «nei, den artisten blir for dyr». Men vi kan heller ikke snakke sammen om honorarer. Det er en del av kontrakten, at vi ikke har lov å oppgi hva vi betaler. Og snakker vi sammen om hva vi betaler, da blir det kartellvirksomhet. Samtidig: skal du ha den konkrete headlineren til festivalen din, så må du jo betale, sier Bjørge.

– Men det er helt klart at artisthonorarene har begynt å gå over alle støvelskaft. Den trenden her kan ikke fortsette, for da vil flere festivaler havne på ryggen.

Les også: Avlyser Norwegian Wood for andre år på rad

Mer fra Dagsavisen