Kultur

– Sosiale medier dreper flørten

– Sosiale medier har endret hele spillet rundt det å flørte og føle at man er tiltrukket av hverandre, sier Timothée Chalamet, Oscar-nominert for den sensasjonelle kjærlighetsfilmen «Call Me By Your Name».

Bilde 1 av 4

BERLIN (Dagsavisen): Ikke bare Oscar-akademiet, men også kritikere og publikum lar seg begeistre av kjærlighetshistorien mellom Elio og Oliver, to unge menn som i løpet av en solfylt sommer i Italia opplever det helt store eventyret. Det som i utgangspunktet er en liten og tematisk smal film, er nå nominert Oscar for beste film og for beste mannlige hovedrolle.

– Det er sjelden når du som en 21 år gammel skuespiller får følelsen av at dette er en rolle som du risikerer alt med, som vil endre livet ditt om alt går som det skal, sier Chalamet da Dagsavisen møter han og motspiller Armie Hammer i Berlin etter Europa-premieren på filmen, som har norsk kinopremiere i dag.

Dagsavisen anmelder - terningkast 5: «Call Me By Your Name»: Sensuelt i sommersol

Mesterverk

Regissør Luca Guadagnino er kjent for «A Bigger Splash» og «I Am Love», filmer som både tematisk og formmessig kan sies å peke fram mot «Call Me By Your Name», som uansett hva som skjer vil bli stående igjen som hans første mesterverk i historiebøkene. Den er basert på André Ecimans roman fra 1983, om 17-åringen Elio som tiltrekkes av Oliver, farens forskerassistent som en sommer besøker dem på den italienske landsbygda for å transkribere notater og delta i arkeologiske utgravinger. Opprinnelig er manuset skrevet av den britiske ringreven James Ivory, men Guadagnino overtok den på sitt sensuelle vis gjennom å ivareta spenningen, erotikken og de jødiske aspektene som klinger gjennom romanen.

– Jeg møtte James Ivory forut for innspillingen og vi gikk gjennom manuset sammen. For meg er han en legende, samtidig som han hadde en fullkommen evne til å sette seg inn i mitt sted og rollefigurens sted. Og for en som er elsker estetikken i filmer er det jo en gave å kunne spørre han ut om hva han tenkte rundt «Howard’s End» og «Et rom med utsikt», sier Chalamet.

– Jeg har en teori om at måten vi spilte inn scenene på var veldig bevisst det fysiske aspektet ved «Call Me By Your Name», med blikk over skulderen, filming bakfra, mange keitete bevegelser og usikkerheten som kommer naturlig med en handling som dette. For min egen del tror jeg det var nyttig at jeg hadde teatererfaring. Jeg kunne spille scenene helt ut i stedet for å stole på at kameraet og klippingen skulle gjøre situasjonene autentiske, sier Chalamet, som mener Guadagninos tidligere filmer ble referansepunkter for hvordan «Call Me By Your Name» ville kunne bli.

– Jeg visste at de organiske elementene, det nære blikket, nærbildene av naturdetaljer, gress, insekter, hud, gjenstander, alt det ville reflektere en sensualitet. Dette tok presset vekk fra skuespillerne, noe som særlig er til stor hjelp når du skal gjøre din første virkelig store rolle, sier Chalamet, som tross alderen har en rekke roller bak seg, blant annet i «Interstellar».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Grunnleggende

Etter «Call Me By Your Name» vil vi se mye mer til han. Etter at dette intervjuet ble gjort har han hatt premiere med nok en Oscar-nominert film, «Lady Bird», før det ble klart at han også har en større rolle i Woody Allens kommende «A Rainy Day In New York». Chalamet er en av flere skuespillere som har uttalt seg om overgrepsbeskyldningene mot Allen, og har sagt at han vurderer å donere honoraret fra filmen til veldedige formål.

«Call Me By Your Name» dyrker den rene oppvåknende kjærligheten mellom to mennesker, og med handlingen lagt tilbake til 1983 også i filmen var premissene for en affære mellom en 17-åring og en rundt ti år eldre mann annerledes enn i dag, også på det helt grunnleggende planet.

– Jeg tror det ville vært veldig annerledes om handlingen hadde funnet sted i dag. Den gangen omgikk vi hverandre og ikke minst kommuniserte på helt andre måter enn i dag. Teknologien har endret hele spillet når det gjelder flørting og det å sirkle rundt og føle tiltrekningen, sier Timothée Chalamet skråsikkert, selv om han ble født i 1995.

Men han får følge av motspiller Armie Hammer, før dette mest kjent som «The Man From U. N. C. L. E»:

– Sosiale medier dreper flørten. I dag ville vi avtalt på Tinder, møtt hverandre, ligget sammen og gått hver vår vei, sier Hammer.

– Alvorlig talt, jeg mener sosiale medier har sine fordeler, men også sine ulemper. Sosiale medier har snudd hele tankegangen til de yngste generasjonene. Det har dempet spenningene mellom mennesker og nesten overflødiggjort forspill og oppbyggingen av gjensidige seksuelle tiltrekninger. Før møtte mennesker hverandre, snakket sammen, følte at de ville møtes igjen og en erotisk tiltrekning, mens nå kommuniserer man utelukkende via sosiale medier. Det gjør at man ikke har noen felles historikk eller personlige referansepunkter, kun tomme fraser levert over telefonen. Den undringen og yrheten over om man får blikkontakt eller ikke, er en vesentlig menneskelig refleks, og derfor håper jeg denne filmen har et allment budskap, sier Hammer, som innrømmer at han følte seg mer utilpass over å måtte gå rundt i filmen i korte shortser og bar overkropp, enn han gjorde over de relativt avslørende sexscenene mellom han og Chalamet.

Naken

– Jeg var nervøs. Nakenheten virket invaderende, men samtidig var det en del av 1980-tallet. Shortsene var kortere på den tida enn noen shorts vi ville gått med i dag, og var du i Italia på varmeste sommeren så gikk du ikke med skjorte, så enkelt var det. I dag ville det vært annerledes. Samtidig fikk Luca fram en utrolig trygghetsfølelse. Han behandler alle scener likt, uansett om det er en middagsscene, en sensuell scene, en sexscene eller ute i gatebildet. Alle scenene skal tjene filmen, sier han.

Chalamet forteller at de eneste scenene som fikk spesialbehandling var de mest intime øyeblikkene. Ikke nødvendigvis under innspillingen, men i forkant.

– Vi øvde dem inn i et teater i byen Crema, der også resten av innspillingen foregikk. Det ga oss en mulighet til å trene på filmens mest intime scener uten at vi behøvde å ha hele filmcrewet og alle andre som publikum. Vi kunne stenge alt annet ute, slik at når vi kom til den dagen vi faktisk skyte scenene på ordentlig så visste vi hva vi skulle gjøre uten å måtte terpe på det, sier Chalamet.

Han mener at det å lage en kjærlighetsfilm mellom to menn ikke var annerledes enn å spille inn en klassisk «gutt møter jente»-film i Hollywood. Hammer synes det var interessant å utforske handlingens underliggende mekanismer i tillegg.

– Jeg kan ikke snakke ut fra noe annet enn manus og filmen, men min rollefigur har kanskje hatt opplevelser med en annen mann en gang tidligere i livet. Likevel er det som om han forsøker å unngå at det skal skje igjen, men så blir han overmannet av sensualitet og begjær. I romanen er det Oliver som forsøker å fornekte det som skjer, uten hell. Men jeg ble ærlig talt blåst av banen av den ferdige filmen. Timothee og jeg så den sammen for første gang og vi visste den ville være nydelig, men for min del hadde det vært vanskelig og se for seg Lucas fulle visjon da vi spilte inn scenene. Den overgikk det meste av det vi hadde håpet på, sier han.

Les også: Slik blir kinovåren 2018

Mer fra Dagsavisen