Kultur

– Sør-Korea tok over Hollywood

Den sørkoreanske snakkisen «Parasitt» har gått så bra på kino, at da den vant fire Oscar-priser fikk den umiddelbart flytte visning til de gjeveste kinosalene: – Aldri har en film hos oss tatt av på denne måten, sier Svend B. Jensen i Arthaus.

– Det er helt vanvittig. Vi må bare suge på den karamellen dette er. Arthaus har holdt på i snart 30 år, og aldri har en film tatt av på denne måten. Det er ny rekord for Arthaus å selge over hundre tusen billetter på én film.

Det sier Svend B. Jensen, daglig leder i Arthaus, som er glad distributør av Bong Joon-hos Oscarprisvinnende publikumssuksess «Parasitt». Filmen var allerede blitt en populær kinofilm i forkant av Oscarutdelingen for to uker siden. Siden premieren 31. januar i år har filmen hatt et totalbesøk på over 108.800.

Les også: «Parasite» tok storeslem – skrev Oscar-historie

– Tok over Hollywood

Arthaus er en distributør som har spesialisert seg på filmer som gjerne betegnes som kunstneriske filmer et stykke unna de store amerikanske actionfilmene og «blockbusterne», eller de norske familiefilmene, som gjerne forbindes med publikumstall i den størrelsesordenen som Arthaus nå opplever. Så langt er «Parasitt» den femte mest sette filmen i Norge i 2020.

Det var først da den sørkoreanske filmen sanket inn fire av seks nominerte Oscarpriser, inkludert de gjeveste prisene for beste regi, beste originalskrevne manus og beste film, at filmen virkelig ble oppdaget av publikum på norske kinoer:

– Det tok helt av etter Oscarnatta med fire priser og den gjeveste av de alle. Det var da Sør-Korea tok over Hollywood. Så skjedde det ingen ville tro: At Nordisk Film Kino byttet ut «Parasitt» i de andre mindre salene som gikk i Colosseum, med filmen «Birds of prey» som gikk i hovedsalen. Det var et tegn på at det her er en spesiell film, sier Jensen.

Saken fortsetter under bildet.

Bong Joon-ho med sine fire Oscarstatuetter 10. februar, for årets beste fremmedspråklige film, beste film, beste originalskrevne manus, og beste regi. Foto: NTB scanpix

Bong Joon-ho med sine fire Oscarstatuetter 10. februar, for årets beste fremmedspråklige film, beste film, beste originalskrevne manus, og beste regi. Foto: NTB scanpix

Oscar ble døråpneren

– Allerede mandagen etter Oscar-natta skjedde det mye. Kinoene ga filmen den plassen den viste seg å fortjene. Det er ikke noe man kan ta for gitt i dag at kinoene vil gjøre, forteller Jensen.

– Det var en Oscar-pris som var døråpneren. Samtidig, satt ikke kinoene på gjerdet og venta på et større publikum, men de reagerte umiddelbart. Det var veldig flott å se. Det er ikke helt opplagt at selv om det ble høythengende priser på den filmen, så ville også publikum strømme til for å se den. Den sjansen ville kinoene være med på å ta.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Kastet oss rundt

– Vi så det potensialet filmen hadde, og da måtte vi gjøre filmen så tilgjengelig som mulig. Vi kastet oss rundt. Folk ville se denne filmen, og da skulle de jammen få se den, sier forteller Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino.

– Noen ganger ser man en perle som vekker oppsikt. Denne filmen ga en veldig god følelse. Så viste det seg at filmen levde videre etter at den ble vist i Cannes og vant Gullpalmen i fjor vår, forteller hun.

Effekten så Berg i Norge allerede i fjor høst, da den ble satt opp på Film fra Sør, og billettene solgte svært godt.

– Vi satte opp en egen visning i storsalen på Colosseum – som ble utsolgt. Og det var før Oscar-utdelinga. Så buzzen har fulgt filmen siden Cannes, og spredd seg rundt fram til premieren. Vi så også de gode tallene filmen fikk i Danmark og Sverige før den kom opp i Norge, og vi skjønte at vi hadde gull, bokstavelig talt, mellom hendene. Da den fikk Oscar, ble den plutselig allemannseie. Uansett hvor jeg beveger meg i Oslo, så snakker alle om den. Det er helt eksepsjonelt noen ganger at det dukker opp sånne filmer, sier Berg, som synes det er fantastisk at en film av denne typen blir så populær:

– Det sier noe om at filmer som skilter med stor originalitet vinner publikum. Og det åpner opp det norske publikum for filmer fra andre kulturer. Vi har så godt av å se denne filmen, og at den blir så allmenn. Men man kan ikke alltid forutse at det kan se.

Les Dagsavisens anmeldelse: «Parasitt»: En av årets beste filmer (Dagsavisen+)

– Slår hull på forestillinger

Jensen på sin side håper også at «Parasitt» kan være en liten «icebreaker», for å si det på godt engelsk:

– Jeg håper den kan være en film som slår hull på forestillingen om at det ukjente kan være noe sært og rart. Det ukjente kan også være underholdende og spennende. Jeg håper den kan være en øyeåpner for publikum, slik at de tør ta litt sjanser i sine valg. Det er samtidig et signal også til distributører og kinoer om å ta litt sjanser, at slike filmer ikke bør settes til mindre saler og tidspunkter som er ugunstige, avslutter han.

Kommentar: «Parasite» varsler starten på en ny verdensorden innen filmbransjen

Mer fra Dagsavisen