Kultur

Sør-Afrikas horn har stilnet

MINNEORD: Den sørafrikanske trompetisten Hugh Masekela er død, 78 år gammel. Han brukte instrumentet som våpen i kampen mot apartheid.

«Hans trompetspill er like sikkert som Bothas framtidige fall», sto det i Nye Takter etter en konsert med Hugh Masekela i Oslo i 1985. En musiker som spilte mot apartheidregimets ideologi i mange år.

Hugh Masekela vokste opp utenfor Johannesburg, og ble fanget av tonene fra Louis Armstrong, Louis Jordan og Cab Calloway. Masekela var langt fra en eksemplarisk ung mann. En dag skulket han skolen for å se filmen «Young Man With A Horn», basert på livet til Bix Beiderbecke. – Det var da jeg bestemte meg. Gi meg en trompet, og jeg skal aldri være noen til bry mer, fortalte Masekela da vi møtte ham under hans første norgesbesøk, i 1985.

Hugh Masekela startet gruppa The Jazz Epistles sammen med Dollar Brand (senere kjent som Abdullah Ibrahim), og de ga ut den første LPen med et svart sørafrikansk band i 1959. Men i 1960 ble det forbudt for mer enn ti personer å samles på ett sted, etter massakrene i Sharpeville. Masekela bestemte seg for at tida var inne for å dra. – Min hudfarge medførte at jeg ikke kunne utvikle meg musikalsk, fortalte han oss. Han kom til London og New York, og traff musikere som Dizzy Gillespie og Harry Belafonte. Disse overtalte ham til å forbli i eksil, for å fortsette motstandskampen der.

I 1968 var Hugh Masekelas «Grazin in The Grass» nr. 1 på singellista i USA. En sånn låt som mange drar kjensel på, uten å vite hva eller hvem de hører på. – Da jeg kom til USA var jeg opphengt i bop-jazz. Men Dizzy sa til meg: «Det er allerede 5.000 bop-trompetister her, du vil bare bli nr. 5001. Ta heller bop’en og bruk den i musikken du kjenner best. På den måten kan du gi noe til oss.» Det var herfra min musikk utviklet seg, forklarte han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Hugh Masekela lagde sin egen blanding av jazz, pop og sørafrikansk mbaqanga, eller «Techno-bush», som han kalte et album I 1987. Slik ble han en av de mest profilerte musikerne fra Afrika i mange år. En slags eksilambassadør for Sør-Afrika, sammen med Miriam Makeba, som han også var gift med en stund. Masekela bodde lenge i Botswana, rett over grensen, der han drev studio og musikkskole.

Masekela deltok på Paul Simons «Graceland»-konserter på 80-tallet, der han fikk framføre sin egen «Bring Him Home», om den fortsatt fengslede Nelson Mandela. Etter apartheid flyttet han omsider hjem, og fikk Sør-Afrikas høyeste utmerkelse, Ikhamanga-ordenen. Hjemme i Johannesburg drev han House Of Masekela, et studio og plateselskap. Han fortsatte å reise rundt i verden med trompeten sin, som på Paul Simons «Graceland»-konsert i Oslo Spektrum i 2012, på Oslo Jazzfestival i 2013 og Oslo World i 2014. Hugh Masekela var en ekte verdensmann.

Mer fra Dagsavisen