Kultur

Snart slutt for Kulturhuset

Ved utløpet av neste år forsvinner Kulturhuset, som har fungert som samlingspunkt i Oslos kulturliv det siste året. Bygget Kulturhuset holder til i skal rives, og erstattes etter alt å dømme av et hotell.

Kulturhuset er 800 kvadratmeter stort og ligger midt i hjertet av Oslo. På kort tid har det rukket å bli et naturlig samlingspunkt for kulturinteresserte i alle former, men det blir det slutt på når Youngstorget 3 rives neste år.

Erstattes av Thon-hotell

Initiativtakerne til Kulturhuset var klare over at Youngstorget 3 skulle rives da de satte i gang prosjektet.

- Oslo-politikerne forsøkte allerede i 1996 å rive Youngstorget 3, sier Runar Skjerven Eggesvik, en av Kulturhusets eiere.

I forslaget som eier av bygget har sendt bystyret heter det at «OBOS Forretningsbygg/Olav Thon Gruppen v/Thongård AS ønsker å bygge hotell på sin eiendom Youngstorget 3. Dette vil både kunne erstatte uhensiktsmessig bebyggelse i dårlig stand, og det vil kunne bidra til å aktivisere området mot Youngstorget».

Plan- og bygningsetaten har vurdert forslaget slik at et bygg av den typen OBOS og Olav Thon Gruppen beskriver bidrar til å øke torgets attraktivitet:

«Planområdet grenser til Youngstorget, som er et av byens viktigste torg, og en oppgradering av planområdet vil bidra til å øke torgets attraktivitet».

- Når man først har fått igjennom et sånt vedtak, så er det forståelig at man ønsker å gjennomføre det. Intensjonen til bystyret var visst å bygge et hotell, men kanskje har vi vært en bevisstgjøring for dem på den måten at vi viser at lokalene kan brukes på denne måten. Vi har vist at denne førsteetasjen kan være verdifull for hele bygget.

- Vår holdning er at vi har fått en mulighet, og vi håper dette var en fin måte å bruke et temporært byrom på. Det skal OBOS ha kred for, utdyper Eggesvik.

Rammer klubbfestivaler

André Ishak, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Oslo Jazzfestival (OJF), som arrangeres i august, mener det er synd å miste et lokale som dette.

- Det vil uten tvil etterlate et tomrom. Ikke bare for vår del, men også klubbfestivaler som by:Larm og Oslo World Music Festival har også hatt godt utbytte av å benytte seg av lokalet. I år har vi planer om å etablere Kulturhuset som et slags sentrum for Oslo Jazzfestival, sier Ishak.

Han beskriver Kulturhuset som en felles møtearena, og mener at det er unikt at det føles selvfølgelig å ha så mange forskjellige arrangementer der.

- Vi arrangerer konserter, åpner en utstilling, arrangerer platemarked, det kommer til å være debatt der, og alt dette føles helt naturlig å arrangere der, forklarer han.

OJF er nødt til å finne en erstatning, mener Ishak.

- Det er vanskelig å komme på steder som innehar de samme kvalitetene, og det vil bli en utfordring for oss, forklarer han.

Forandret på 15 år

På nittitallet var det nesten utenkelig å ferdes på Youngstorget på kveldstid, det var så ille at folk vegret seg mot å gå selv i Operaen. Runar Skjerven Eggesvik beskriver tilstanden slik den var da han var med på å åpne Café Mono i 2000.

- Vi ville ikke engang ha skilt utenfor. Pløens gate var en av de viktigste gjennomfartsårene for narkomane, og vi ville slippe drop-in-kunder, av hensyn til dem vi allerede hadde. Det var andre mekanismer som styrte den gangen, men jungeltelegrafen fungerte like bra for oss da som sosiale medier gjør i dag.

Ishak, som flyttet til Oslo for tolv år siden, har fulgt utviklingen siden da.

- Youngstorget er blitt det området som best speiler Oslo som by, og siden jeg flyttet hit har utviklingen virkelig gått i riktig retning. Da jeg kom, mente jeg at området burde ha blitt utnyttet bedre, sier han.

At flere har valgt å etablere seg på Youngstorget de siste 10-15 årene kan ha sin naturlige forklaring.

- Det er en sammenheng mellom utleiepriser på lokaler og hvem som går inn i et område. De eneste som har råd til å etablere seg i de dyreste nabolagene er store kjeder, og hva er de? Kjeder er kjedelig, sier Eggesvik.

De seriøse overlever

Eggesvik mener at Vestkanten er i ferd med å dø, mens byen i større grad vokser østover. I tillegg går Oslo for å være en kulturby, og Runar Skjerven Eggesvik mener han har forklaringen på dette. Flere bydeler i Oslo har gjennomgått en slags fornyelse de siste årene, og det er flere endringer i vente, skal vi tro Eggesvik.

- Grønland kommer jo. Det bor mye folk der, og de mangler på mange måter et tilbud, men det kommer stadig nye steder. I utelivet er det de seriøse som overlever, heldigvis. Det tar imidlertid tidvis litt for lang tid å luke ut de useriøse aktørene.

petter.bronstad@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen