Kultur

– Slipp filmtalentene fri

Talentene må slippes fri. Konsulentene må ikke blande seg for mye. Det mener Jakob Cedergren, som vekker oppsikt verden over i den danske filmen «Den skyldige».

Bilde 1 av 2

– Gi debutantene frihet til å gjøre det de vil.

Det sier Jakob Cedergren, som spiller hovedrollen i den ferske danske thrilleren «Den skyldige», av regidebutanten Gustav Möller.

«En av de danske filmene som man vil fortsette og se og snakke om over hele verden i mange år framover», skrev avisen Informations anmelder, ved premieren i juni.

«Den skyldige» vakte oppsikt internasjonalt allerede lenge før premieren: Den ble tatt ut til Sundance-festivalen i januar, hvor den også vant publikumsprisen. Den er solgt til 90 land, og Cedergren var i Oslo denne uka ved den norske premieren på filmen.

Det tette dramaet foregår i sin helhet inne på en alarmsentral, der Cedergren spiller hovedrollen som presset politimann.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Den skyldige» her: Dette er førsteklasses håndverk (Dagsavisen+)

Talentutvikling

Filmen er laget med støtte fra det danske filminstituttets talentutviklingsprogram New Danish Screen.

– New Danish Screen har hatt alt å si for talentutviklingen i dansk film, mener Cedergren.

– Det kommer stadig nye danske filmer som settes på verdenskartet og får oppmerksomhet. Og internasjonal oppmerksomhet, det liker politikerne. Så lar de være å røre filmstøtten, humrer han.

Det norske filminstituttets talentstøtteprogram Nye Veier har vært omdiskutert, blant annet på bakgrunn av Rushprint-redaktør Ketil Lismoens bok om norsk filmmiljø tidligere i år. I Dagsavisen kritiserte han Nye Veier-ordningen for å være for lite dristig og for lite innrettet mot stortalenter. «De samme konsulentene vedtar all støtte både til mainstream-filmen og til Nye Veier. Dette er ikke et system som skaper nye ideer», sa Lismoen til Dagsavisen.

– Det talentutvikling skal gjøre er å gi kunstnerisk frihet. Det var slik TV-serie-suksessen startet – kreative folk fikk noen penger og beskjed om å sette i gang og lage en TV-serie. Så kom «The Wire», og nå er det overload av gode TV-serier. Se på «Skam» i Norge – ingen hadde regnet med det konseptet, sier Cedergren, som selv er erfaren film og TV-skuespiller kjent fra blant annet den populære krimserien «Mordene i Sandhamn».

– New Danish Screen gir en regissør støtte til sin første eller andre film. Og konsulentene blander seg ikke for mye inn. De får lage den filmen de har lyst til å lage. De kommer tidsnok dit at de må gjøre kompromisser, humrer han.

– Noen filmer vil bomme. Sånn er det alltid. Man må ta sjansen. Ellers får man ikke de filmene som er skikkelig gode.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Total panikk

Cedergren er i praksis den eneste skuespilleren på skjermen i «Den skyldige». Handlingen foregår i sanntid, og kamera er tett på Cedergrens ansikt gjennom hele filmen, mens en henvendelse til 112-telefonen eskalerer til en stadig mer dramatisk situasjon.

– Gustav hadde brukt et år på å lage manuset sammen med sin kamerat fra filmskolen. Han forklarte konseptet på forhånd, og jeg var helt med. Men først og fremst på grunn av manuset, som jeg likte umiddelbart, lenge før jeg hadde fått hørt hvordan han ville gjøre filmen. Som et karakterportrett er det rørende, med et sterkt krim-plott som driver historien fram, sier Cedergren.

– Noe av appellen er at man som publikum er til stede i sanntid sammen med hovedpersonen. Du vet like mye og like lite som ham. Dermed blir opplevelsen veldig her og nå, det blir en annerledes filmopplevelse, sier Cedergren.

Som del av forberedelsene var Cedergren til stede og fulgte arbeidet på alarmsentralen i København.

– Det er en underlig kontrast der, med folk som sitter på jobben med en kopp kaffe og snakker i telefonen, og i andre enden er det total panikk.

– Manuset bygger på autentiske hendelser. Det er også en historie om en mann som er under stort press og sliter med stressdiagnose, noe som fortsatt er tabubelagt. Man undres jo hvordan det påvirker folk å jobbe med liv og død i det daglige. En politimann ser mye mørke. Og det er fortsatt en machokultur i politiet. Takler man ikke presset, er man svak. Det forbindes med skam.

Spiller NS-bonde i ny film

Jakob Cedergren har en av rollene i en internasjonal film om krigen i Norge, som ble spilt inn i Trøndelag i fjor, og som ventes å få premiere i 2018/2019. «The Bird Catcher» har norsk manus og britisk produsent og regissør. Den handler om en jødisk tenåringsjente som flykter fra Trondheim i 1942 for å unngå jødedeportasjonene og komme seg over til Sverige.

– Jeg spiller en norsk bonde, som opplever at en jødisk flyktning kommer til gården. Han prøver å holde gården i familien, og har gått over på nasjonalsosialistenes side. Ikke så mye av politiske grunner som for å beskytte gården.

– Det er en spennende historie, og innspillingen var en god opplevelse. Vi spilte den inn i fjor, i Trondheim og Trøndelag. Det er et europeisk prosjekt med internasjonalt cast, sier Cedergren. Anders Baasmo Christensen og Jon Øigarden har også roller i filmen.

Mer fra Dagsavisen