Scene

Slik skal han redde Oslo Nye Teater

Centralteatret kan bli lagt ned når den nye administrerende direktøren ved Oslo Nye Teater, Dag B. Sørsdal, skal redde teatrets slunkne økonomi. Nå skal hovedscenen fylles, og teatret kommer ikke til å ta noen risiko i 2014.

Han er utdannet siviløkonom, har videreutdannelse innen strategi og lederutvikling, kommer fra investeringsselskapet Borea Opportunity Management og har ledererfaring fra Aftenposten og Schibsted, og fra Christen Sveaas‘ Kistefos-systemet.

Det er lite som minner om teater når man leser CV-en til den nye administrerende direktøren ved et av Norges største teatre, Dag B. Sørsdal. Men han har faktisk jobbet med kultur før, blant annet med film og TV.

- Jeg var med på å få «Big Brother» til Norge, forteller han.

I tillegg er han opptatt av norsk samtidskunst.

- Jeg kjøpte mitt første bilde som 13-åring og har kjøpt og solgt mange bilder siden. Det viser egentlig godt den tosidigheten jeg har. Jeg har en interesse for kunsten, men kunst er også business, sier han.

Trenger penger

I kjelleren på Oslo Nye Teater står scenemester Bjørn Bergseth og viser Sørsdal det som skal bli scenografien til «Guys and dolls», den første satsingen fra den nye teatersjefen Kim Bjarke. Med Hilde Louise Asbjørnsen, Kåre Conradi, Andrea Bræin Hovig og Marius Hoff Mittet er det duket for suksess, håper teateret. Og penger i kassa er det sårt behov for.

2013 har vært et år preget av usikkerhet for teateret, som eies av Oslo kommune. I mars vedtok Oslo bystyre at Oslo Nye Teater gradvis skal legges om fra et institusjonsteater med fast ensemble til et prosjektteater. Tre til fem år er det Sørsdal og Bjarke har til å omdanne teateret. Det viktigste nå er å få opp inntektene, forteller Sørsdal.

- Vi må ha et repertoar som fyller hovedscenen. Jeg skal ikke blande meg inn i repertoaret, men vi må ha diskusjoner om totaliteten. Her har det ikke gått spesielt bra i en periode. Det gjør at vi har mindre å gå på og må bevege oss i landskapet deretter. At Oslo Nye tar risikoer i 2014, er kanskje ikke det klokeste vi gjør, sier Sørsdal.

Oslo Nye Teater har flere scener enn hovedscenen, blant annet Centralteatret, som har vært teaterscene siden 1897 og har blitt brukt av Oslo Nye siden 1971. I dag er det Olav Thon som eier bygget.

- Kan Centralteatret bli nedlagt?

- Det er et alternativ vi vurderer, ja.

Sørsdal utelukker imidlertid at Trikkestallen skal legges ned, og om stillinger blir kuttet, har de ikke tatt stilling til.

Oslo kommune har bevilget 80 millioner kroner til teatret neste år. Teatret søkte om mer penger, men fikk det ikke.

- Jeg synes 80 millioner er veldig mye penger, jeg. Vi har dette huset og får 80 millioner rett inn vinduet. Vi må da kunne lage noe morsomt med det, sier han.

- Mistillit

Etter at Kim Bjarke ble tilbudt jobben som teatersjef og takket ja til den før sommeren, bestemte styret ved Oslo Nye Teater seg for å dele lederstillingen i to. Dette førte til at 55 teaterledere fra hele Norge, med Det Norske Teatrets sjef Erik Ulfsby i spissen, signerte et opprop mot modellen.

- Grunnen til at vi reagerer på dette er at det ikke er to ledere ved et teater. Det er én som er ansvarlig, og i dette tilfellet blir det en siviløkonom. Ved en potensiell konflikt er det ikke teatersjefen, men administrerende direktør som vil vinne fram, sier Erik Ulfsby.

Han reagerer på at Sørsdal uttaler at teatret ikke vil ta noen risiko i 2014.

- Da uttaler han seg allerede som en teatersjef. Hva som gjør at Kim Bjarke ikke kan betros det samme ansvaret som andre teatersjefer, forstår jeg ikke. Jeg hadde aldri akseptert det, sier han.

Sjef Agnete Haaland ved Den Nationale Scene i Bergen gratulerer Sørsdal med jobben, men stiller seg undrende til ledelsesmodellen.

- Jeg hadde opplevd det som en mistillit til teatersjefen. Det er betenkelig og trist, sier hun.

Nationaltheatrets sjef, Hanne Tømta, mener det er for tidlig å si noe om hvordan ledelsesmodellen ved Oslo Nye Teater vil fungere i praksis.

- Grunnlaget for oppropet vi lagde, var formuleringen i stillingsannonsen der det framsto som at administrerende direktør skulle være overordnet teatersjefen. For meg virker det som om de nå formulerer seg slik at de skal være mer likestilt. Da kan det være at modellen kan fungere. Men et teater må ledes, forklares og forsvares av en kunstnerisk leder, sier hun.

Dag B. Sørsdal forteller at han har hatt flere samtaler med Kim Bjarke allerede og at han har opplevd samtalene som veldig positive. Men han kjenner til at det er delte meninger om ledelsesmodellen.

- Til det vil jeg si at Oslo Nye Teater ikke er en suksess selv om vi holder budsjettene. Vi må også produsere kvalitet, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Oslo Nye Teater er et av landets største teatre og hadde i fjor omtrent 140.000 besøkende.

Teatret har tre scener: Oslo Nye Hovedscenen, Oslo Nye Centralteatret (med Teaterkjeller’n) og Oslo Nye Trikkestallen.

Oslo Nye Teater eies av Oslo kommune, som bevilger 80 millioner kroner til teatret neste år.

Det har vært mye diskusjon rundt teatrets framtid, og i mars besluttet Oslo bystyre at teatret skal bli et prosjektteater. Dette skal skje over tre til fem år.

Oslo Nye Teater

Mer fra Dagsavisen