Live Maria Roggen øver med KORK og Come Shine: Erlend Skomsvoll (piano), Sondre Meisfjord (bass) og Håkon Mjåset Johansen (trommer).

Skinner i stort format

Onsdag presenterer Live Maria Roggen, Come Shine og KORK et helt nytt album på Oslo Jazzfestival. Nesten samtidig gir Roggen ut to helt andre album også.

 

– Å gi ut tre plater på seks uker er ikke godt planlagt. Når det tilfeldigvis ble sånn er det en fin manifestasjon. Jeg bretter ut en fin vifte av alt jeg driver med, sier Live Maria Roggen.

Les også: Jazz og kammermusikk på Sentralen

Mest stas

Vi treffer henne i NRKS Store Studio, der plata til Come Shine og Kringkastingsorkesteret ble spilt inn i vinter. Her er de tilbake for å forbedre seg til konserten i Marmorsalen på den nye Sentralen, på Oslo Jazzfestival onsdag. For ti dager siden ga Roggen ut det langt mer eksperimentelle soloalbumet «Apokaluptein», og snart kommer duoplata «You» med pianisten Helge Lien.

– Jeg har aldri vært en sånn som satser alt på ett uttrykk, eller på en karriere som skal være veldig tydelig. Det er ikke så uvanlig at instrumentalister spiller flere roller. Jeg er nok mer enn musiker enn artist på den måten, synes hun selv.

– Det får bli opp til andre om de ser en sammenheng mellom alt dette, eller om de synes det spriker. Jeg synes bare det er moro, jeg har alltid holdt på sånn, sier Roggen. Som senere i år også gjør konserter med Trondheim Voices og Jon Balkes Batagraf – og den årlige julejobben i koret til Young Neils.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Stort spenn

Det er et stort spenn mellom de behagelige standardlåtene til Come Shine, og den dristige soloplata, som tar opp tema som klimaendringer, folkevandringer og grådighet.

– Et hav, sier Live Maria Roggen, som beskriver lyden på «Apokaluptein» som rock med tilbøyeligheter til støy. Den begynte som et bestillingsverk til Vossajazz i fjor, og ble spilt inn i Kulturkirken Jakob i vinter, både med og uten publikum.

– Den forrige soloplata mi handlet om meg og mitt. Nå dreier det seg om noe utenfor meg selv. Jeg lever meg mye inn i det jeg hører på nyhetene. Jeg har forsøkt å sette meg inn i katastrofale situasjoner. Som det ikke er utenkelig at jeg kan komme i selv en gang, sånn som mange andre gjør nå.

Hun forklarer at «Apokaluptein» er et gresk ord for å avdekke. Hun er nominert til TONOs Edvard-pris, for tekstene på albumet.

– Tekster er ikke egentlig min profesjon. Jeg har stor respekt for skrivekunsten, men jeg har skrevet tekster i 20 år, så dette er jo så stas, synes hun.

Les også: Over til jazz

Strekker strikken

Den kommende plata «You», med pianisten Helge Lien, er en samling coverlåter av skandinaviske artister som Bjørk, Eberson/Endresen, The September When og The Pussycats’ «Just A Little Teardrop».

– Vi har også med sanger av Elin Rosseland og Life But How to Live It, sånne som vi hørte på i 80- og 90-årene, men som det ikke snakkes så mye om lenger, sier Roggen. Bendik Hofseth er også en del av dette bildet, selv om hans 90-tallslåter fikk et stort oppsving i sommer.

Albumet til Live & Lien, som de kaller seg som duo, er produsert av Kåre Vestrheim.

– Vi tenkte en stund at det ikke var så viktig med en produsent når vi bare er sang og piano, men det var gøy med Kåre, det kan høres at han har vært med, mener Roggen.

Sangene på «You» er langt fra streit planking av originalversjonene, men tar seg store friheter med originalmaterialet. Så den blir vel liggende et sted mellom de to andre platene?

– Ja, gjør den ikke det? Den handler både om å gjenfortelle andres låter, og dette med å strekke strikken.

Anmeldelse: Garbareks Oslokveld

Som gjærbakst

Nå strekker også Come Shine litt i den berømte strikken når det kommer til den nye plata og konserten. De har både Otis Reddings «Dock of The Bay» og Johnny Cash’ «When The Man Comes Around” på programmet.

– Når jeg synger standardlåtene handler de også om meg. Selv om vi jobber innenfor en sjanger er dette ikke en stilstudie. Jeg har personlige meldinger i tolkningene mine, forklarer sangeren.

Come Shine var et av Norges mest populære jazzband tidlig i det nye århundret, men bestemte seg for å stoppe opp i 2004. Etter åtte år kom de tilbake som et sentralt innslag på Oslo Jazzfestivals 25-års jubileumskonsert i 2011, og siden har de fortsatt. Mørkere, mer groovy og med større vilje til å sprenge grenser her også, ifølge omslagsnotatene på det nye albumet.

– Swingåtene var de mest populære, men de spiller vi ikke lenger. Come Shine ble veldig store. Vi fikk ikke stoppet opp og tenkt over hva vi ville videre. Da vi kom tilbake var vi mer frie. Selv om vi var lenge borte fra hverandre, så er Come Shine som gjærbakst: Den står og jobber selv om du ikke knar.

Kommer til Oslo Jazzfestival: Jimmy Webb – en legende i levende live