Skarsgård: – Det er 50/50 prosent sjanse for å lykkes

Skuespiller Stellan Skarsgård mener det nesten er umulig å lage film av «Ut og stjæle hester». Likevel har han og regissør Hans Petter Moland prøvd.

Av Marius Helge Larsen/NTB

Per Pettersons bestselgende bok fra 2003 har blitt film, og lørdag hadde den premiere med brask og bram under filmfestivalen i Berlin.

Stellan Skarsgård, som spiller hovedrollen Trond, mener det hele er et stort risikoprosjekt.

– Det er en bok som det nesten er umulig å filme, fordi det ikke er den ytre handlingen i seg selv som bærer boken. Kraften i poesien og naturlyrikken er en stor del av den, og det er ikke lett å oversette til film. Det er 50/50 prosent sjanse for å lykkes, men når jeg ser filmen nå, så har den lyktes, sier Skarsgård til NTB på telefon fra Berlin.

Han trekker paralleller til Knut Hamsuns «Pan».

– Det er fint at det lages en film som kommer fra en så sterk norsk kulturtradisjon, sier svensken.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Sjelden skildret

Regissør Hans Petter Moland er enig i at den norske bestselgeren ikke er noen åpenbar bok å lage film av.

Han sier han har prøvd å fange tonen, stemningen og «ånden» i boken, som blant annet er kjent for naturbeskrivelsene.

– Man skal gjenskape et univers. En ting er at deler av den skjer i 1948, da Norge så helt annerledes ut og folk drev med helt andre ting. I tillegg har vi prøvd å bruke naturen på en måte som jeg tror nordmenn kjenner seg igjen i, men som sjelden er blitt skildret på film, sier Moland.

Skuespiller Stellan Skarsgård mener det nesten er umulig å lage film av «Ut og stjæle hester». Likevel har han og regissør Hans Petter Moland prøvd. Foto: NTB Scanpix

Knirk i snøen

Han utdyper:

– Det forholdet vi har til naturen i Norge er ofte sansefullt, med lukt, lyd og stemning og en nytelse over å være del av noe større enn seg selv. Det er følelsen av hvordan gresset er vått, hvordan tåken ligger over en elv eller vann, eller hvordan solen bryter gjennom små trær.

Regissøren bruker lydarbeidet som eksempel.

– Det var veldig kaldt da vi filmet i Trysil. Da knirker det når folk går i snøen. Det er noe nordmenn vet hva er, men det er ikke sikkert alle utlendinger kjenner den lyden, sier han.

Les anmeldelsen: «Ut og stjæle hester»: Sanselig, mesterlig og unikt vakker

Stivt ansikt

Skarsgård kan bekrefte at det var iskaldt under innspillingen av filmen, som for øvrig er den femte han gjør sammen med regissør Moland.

– Det var kaldt som vanlig med Hans Petter. På det verste var det minus 30 grader. Men vi fikk strømper og klær i fin ull som vi hadde under kostymene, sånn at vi ikke skulle lide for mye. Ansiktet blir stivt i sånne temperaturer, og det ser man jo på filmen. Men det skal være kaldt i filmen, sier han, og passer på å understreke at han har det veldig gøy sammen med Moland.

Les også: Hvor vil Sp egentlig kutte utslippene?

Neeson-oppstyr

Nå konkurrerer «Ut og stjæle hester» om den gjeve Gullbjørnen i hovedkonkurransen i Berlin, som blir delt ut lørdag.

Verken Skarsgård eller Moland vil spekulere i hvilke sjanser de har til å vinne, selv om de begge opplever mottakelsen i Berlin som svært god. Her hjemme har VG, Aftenposten, NRK og Dagsavisen gitt filmen terningkast fire.

– Jeg er bare utrolig glad for å være her og få vise filmen på verdens største filmfestival, sier Moland, som i disse dager også er aktuell med filmen «Cold Pursuit».

Hovedrolleinnehaver i den filmen, Liam Neeson, har skapt overskrifter og har fått rasismeanklager mot seg den siste tiden. Lørdagens pressekonferanse etter visningen av «Ut og stjæle hester» i Berlin, var også preget av spørsmål om Neeson.

– Opplever du at saken stjeler oppmerksomhet fra filmene?

– Når du spør om det nå, så gjør den det, sier Moland.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!