Scene

Skaper sine egne skuespillerjobber

Selv om det er flere roller å få enn før, er det også flere om beinet enn noensinne. Men skuespillerne i Kulturpotetene depper ikke. De setter opp en musikal på egen hånd.

Det er fullt trøkk når de åtte musikalartistene under navnet Kulturpotetene øver på sin oppsetning av den amerikanske musikalen «Spelling Bee». Det er under en måned til premieren som finner sted i Sagene festivitetshus første september, og koreografien skal settes.

- Vi var på klassetur til England da vi gikk siste året på Bårdar Akademiet, og der så vi en oppsetning av «Spelling Bee». Så begynte vi å alliere oss med flere, holdt auditions, drev casting og endte til slutt med denne gjengen her, sier Aleksander Erichsen, som i tillegg til å spille rollen som Kurt Dystebakken, også er produsent for forestillingen.

Det er han som driver Kulturpotetene, som ikke bare setter opp musikaler.

- Jeg har en del kontakter i musikkmiljøet, og har mange ganger fått spørsmål om jeg kjenner folk som kan opptre i bryllup og begravelser og lignende, og derfor har Kulturpotetene også tenkt til å tilby dette. Men nå er det primært musikalen som er i fokus, sier han.

Ikke for pengene

Det er mye jobb når man setter opp musikal for egen maskin, og gjengen ofrer mye. Magnus Frøyen Sander, som spiller Max Mowalchik, har tatt ferie fra jobben for å få tid til den mest intense øvingen. Flere i gjengen har jobbet hardt i sommer for å ha råd til å bruke fulle dager på øving.

- Dette begynner å gå ut over sparepengene, sier Andreas Preus Efskin, som spiller rollen Dennis Barth. Øvingen har allerede pågått en stund, og intensiveres nå når ensemblet skal bruke de neste tre ukene på fulltid i Trikkehallen, uten at lommeboka fylles av noe som helst.

- Men vi gjør jo ikke dette for pengene. Dette handler om kunst og det å drive med noe man brenner for. Så får man heller passe på at ekstrajobben har god timelønn, sier Christel Blunck, som har vært frilanser siden hun gikk ut fra Ballettakademiet i Göteborg i 2009.

Det går fint å frilanse så lenge man er allsidig, forteller hun.

- Jeg tror det er viktig å kunne skape sin egen arbeidsplass, sier Hannah Bergh-Johnsen, som også var ferdig utdannet i 2009.

Mange nyutdannede

Forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, forteller at det er flere skuespillerjobber å få enn for fem år siden.

- Det er ingen tvil om at den massive satsingen på film som vi har sett fra politisk hold har ført til flere jobber. Det er mange dubbejobber, og den kulturelle skolesekken har også ført til flere muligheter for skuespillere, forteller Heyerdahl.

- Men samtidig kommer det også flere skuespillere til. Vi har tre godkjente høyskoler hvor man får en bachelorgrad, og en rekke private skoler, i tillegg til at mange også kommer fra utlandet. Det gjør at det ikke akkurat er mindre hardt å være skuespiller enn før, sier han.

Heyerdahl mener det Kulturpotetene gjør er noe man bør gjøre som skuespiller.

- Som skuespiller er man også kunstner og det å tenke kreativt og skape seg et teater er en viktig del av det. Man kan ikke forvente å bli ansatt ved et teater, og derfor ser vi også at det er veldig mange som er allsidige og finner egne prosjekter, sier han.

Noe nytt

En såkalt «spelling bee» er en type stavekonkurranse hvor vanligvis barn deltar, og konkurrerer om å stave vanskelige ord. Disse konkurransene har lang tradisjon i USA. Grunnen til at det er akkurat musikalen «Spelling Bee» som Kulturpotetene har valgt å sette opp, er ikke bare at gjengen synes musikalen er morsom.

- Det er en musikal som involverer publikum mye, sier Andreas Preus Efskin.

Positivt er det også at stykket ikke er så langt, forteller han, og dermed er det overkommelig både å øve inn og for publikum å gå å se. Alt, inkludert navn på rollene er oversatt til norsk, og amerikanske referanser er byttet ut med norske, forteller Aleksander Erichsen. Han synes det er ekstra gøy å øve inn en musikal som ikke har blitt satt opp på de store institusjonsteatrene i Norge.

- For de store teatrene er det en økonomisk risiko å ta hvis de velger å sette opp noe helt nytt. Den risikoen er det nok lettere for oss å ta, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen