Kultur

Skal fornye «tanta»

Aftenpostens nye sjef-redaktør har ingen planer om å lage VG Nett av den gamle, ærverdige avisen. Espen Egil Hansen vil ha journalistikken i fokus.

Da nyheten om ansettelsen sprakk i går morges tvitret Espen Egil Hansen:

«#aftenposten#vg#denfølelsen».

- Jeg sendte et bilde av besøkskortet mitt i Aftenposten da dette ble offentliggjort. Jeg vet ikke om jeg var først med nyheten, men det var vel ikke så langt unna, sier Hansen.

#Journalistikk

Om han ikke var først, så er han i hvert fall den første sjefredaktør i Aftenposten som bruker Twitter-uttrykk til å formidle gleden over ny jobb.

Espen Egil Hansen har vært på Twitter i fire år, og har ledet VGs digitale satsing siden det het VG Multimedia i 2000. Nå går 48-åringen fra landets største avis på nettet til Norges største avis - på papir.

Der skal han fokusere på avisens journalistiske tradisjon, på alle plattformer.

- Journalistikken er mer nødvendig enn noen gang. Fordi støyen er så stor. I dag er det lett å komme til orde, men det er vanskelig å bli hørt. Det vil fortsatt være behov for redigerte flater, profesjonelle journalister, profesjonelle redaksjoner, men redaksjonene kan ikke jobbe på samme måte som da det fantes kun papiraviser, sier Hansen.

Tar grep i «tanta»

Betyr det at han skal ta et oppgjør med tilnavnet «tanta i Akersgata», som avisen også er blitt kalt i mange år?

- He-he, Nei. Jeg tror det er VG som har funnet på det. Jeg oppfatter moderne tanter som ganske kule. De bryr seg, de driver med kampsport og trening, er opptatt av ungene, de er kule, moderne mennesker. Tanta kan jeg leve med, sier han.

- Vi skal modernisere papiravisen, sånn at den er best mulig og tilfredsstiller de som ønsker å lese oss på papir. For Aftenpostens del er det en stor gruppe. Samtidig må vi utvikle det digitale, sånn at folk kan velge hvor de vil lese stoffet. Da må vi også klare å utvikle den digitale journalistikken bedre, sier Hansen.

Han frykter ikke lesernedgang for avisen på nett når han begynner, selv om Aftenposten har en ny betalingsløsning på trappene.

- Dette er ikke en betalingsmur, men et taksameter som begynner når du har lest mange nok artikler. Modellen innebærer at vi kan publisere mer offensivt på nett enn vi gjør i dag. I prinsippet skal etter hvert alt innhold legges ut. For dem som faktisk betaler vil det oppleves som veldig nyttig, sier Hansen.

Som fersk sjefredaktør må han svare på hvordan aviser skal takle overgangen fra papir til nett.

- Det er det ikke et enkelt svar på. Den utviklingen vi ser hvor papir leses mindre, vil fortsette strukturelt sett. Vi vil ikke få en papiravisoppgang igjen, selv om enkeltaviser kan få det i en liten periode. Men den digitale transformasjonen vil tilta i styrke, og overgangen skjer fort, sier han.

Avis, TV, nett og mobil

Da nyheten om Hansens nye jobb ble kjent, var det noen som tvitret at han gikk fra å være digital til ordentlig redaktør.

Den innstillingen til digitalmedier liker han ikke.

- Det er feil. Jeg tror ikke noen egentlig mener det. Det var sånn de første årene jeg holdt på, at digital journalistikk ble regnet som mindreverdig, noen ganger med rette. I dag er holdningen en helt annen, både blant lesere og journalistene. Nå gjelder det å ta tak i mulighetene digitalmediene gir oss til å utøve samfunnsoppdraget, sier han.

Og nå skal han gjøre Aftenposten størst på TV, nett og mobil?

- Jeg er opptatt av å videreføre Aftenpostens tradisjoner. Leserne er enormt lojale og har klare forventninger til hva avisens journalistikk skal være. Den journalistikken er viktig. Det er den vi skal videreføre. Som i alle andre medier skal det være en miks, men jeg kommer ikke her for å lage VG Nett. De har sin funksjon og sin rolle. Aftenposten skal være noe helt annet, sier Hansen.

Han tar ikke med seg komiserien «Saturday Night Live» fra VG Nett til Aftenposten.no.

- Jeg har ikke noe planer om det, selv om akkurat «Saturday Night Live» er et bra underholdningsprogram som kunne gått på Aftenposten. På samme måte som NRK har underholdning, vil det være mulig på Aftenposten også. Men det er ikke det som er prosjektet. Det er det Aftenpostens journalistikk som er.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen