Nye takter

Skal avle fram festivalarbeidere

By:Larm og Handelshøyskolen BI inngår et vinn-vinn sponsorsamarbeid der de utveksler kompetanse. Den typen kultursponsing er framtida, mener Arts & Business Norge.

I fjor avsluttet Statoil og musikkfestivalen By:Larm sitt kontroversielle sponsorsamarbeid, og nå har festivalen, som også er et svært viktig musikkbransjetreff fått en noe utradisjonell ny sponsor, nemlig Handelshøyskolen BI.

- De har en annen tilnærming enn de sponsorene vi har hatt tidligere, og dette kan være en fin måte å få inn ny kompetanse på, sier markeds- og sponsoransvarlig i By:Larm, Peter Eikeland.

Handelshøyskolen BI har bachelorutdanning både innen entreprenørskap og innen kultur og ledelse, og tar sikte på å utdanne folk som kan jobbe innen kultur og i musikkbransjen. Dette vil By:Larm utnytte, forteller Eikeland.

- Vi tilbyr studentene å jobbe frivillig i år, men på sikt vil vi også forsøke å få BI-studenter til å jobbe med festivalen og avvikling og at de skal kunne få mer ansvar, sier Eikeland.

Gir studenter jobb

- Flere av våre studenter har hatt internships ved By:Larm før, og har nå andre stillinger i kulturlivet. Det er en fin vei inn i bransjen, sier markedssjef ved Handelshøyskolen BI, Arne Wellberg, som ikke ønsker å fortelle hvor mye BI sponser By:Larm med.

- Men vi bruker ikke storparten av markedsbudsjettet på dette, sier han.

Men at sponsingen har en betydning for BI, er han sikker på.

- BI er en skole som assosieres med økonomi. Men innen disse fagene er det andre fag, som kultur og ledelse, markedsføring og entreprenørskap som også er viktige for oss å vise fram, men som folk kanskje ikke tenker på når de hører om BI, sier han.

- Har dette noe å si for BIs posisjonering som kulturutdanning?

- Vi er ikke en kunsthøyskole, og har ikke tenkt til å konkurrere med andre utøverutdanninger. Studiene vi har, er økonomiske, administrative og ledelsesstudier. Vi er mer et alternativ for de som ikke er utøvere, men som er interessert i bransjene. Det er flere og flere som ønsker å jobbe med det de brenner for selv om de ikke er kunstnere eller musikere, sier Wellberg.

Han bekrefter at studentene skal aktiviseres i By:Larm og at også forelesere ved BI trolig kommer til å delta i seminarer ved By: Larm.

- WOW!

- Min reaksjon er at «Wow, dette er et spennende par». Jeg tenker at man med disse to aktørene kan forvente seg noe sprekt og spenstig med hensyn til innholdet. Her er det den kreative, intellektuelle fagkompetansen som skal jobbe sammen med den kreative skapende musikkraften, sier direktør for Arts & Business Norge, Øyvind Stålsett.

- Vi er opptatt av at kompetanse og andre verdier tilflyter like mye næringslivsaktøren som kulturaktøren. De avtalene der det går mest den ene veien, er ofte veldig kortvarige, sier han.

Den nye regjeringen har helt fra starten vært klare på at de ønsker mer private penger inn i norsk kulturliv. Det typiske inntrykket man kan ha av sponsing er at en næringslivsaktør gir penger til en kulturaktør mot litt reklame. Dette er en myte, mener Stålsett.

- Sånn er det sjelden. For at kultursponsoravtaler skal bli vellykket, kreves en større grad av involvering Det gjør at kultursponsingen kanskje er litt annerledes enn idrettssponsingen. Der er fortsatt event og logoeksponering den store greia, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Disse sponser By:larm

By: Larms hovedsponsorer nå er TONO, Norsk Tipping, IKT Norge, Wimp og Dagbladet.

Festivalen har også flere mindre partnere, deriblant Handelshøyskolen BI, Billettservice, Red Bull Music Academy, Kulturdepartementet, Utenriksdepartementet, Kulturrådet, Oslo kommune, Startup Lab og Nopa.

By:Larm er både en musikkfestival, men også et viktig bransjetreff over flere dager med workshops, seminarer og konserter.

Kilde: Bylarm.no

Mer fra Dagsavisen