Kultur

Siste dans for frie kompanier: – Vi er bekymret for framtida

Den ene frie dansekompaniet etter det andre mister langsiktig støtte og faller utenfor. – Vi er bekymret for framtida, sier Mari Wolmer i Jo Strømgren Kompani.

«Livet kan være miserabelt. Jo Strømgren viser vei gjennom elendigheten» skriver Den Norske Opera & Ballett i sin omtale av Jo Strømgren Kompanis kommende forestilling, «Salve Regina». Men samtidig som dansekompaniet spiller kritikerroste forestillinger på scenen, er de bak kulissene alvorlig bekymret for det som kan se ut som en miserabel økonomisk framtid for de etablerte, frie dansekompaniene. I øyeblikket ser det rent budsjettmessig ut som en slags siste dans for langsiktig økonomisk planlegging.

Vanskelig å planlegge

Mari Wolmer er daglig leder for Jo Strømgren Kompani, som ble startet i 1998.

– Ja, vi er bekymret for framtida. Etter 2020 vet vi ingenting om hvordan vi skal finansiere driften vår. Det er svært vanskelig å planlegge mye prosjekter, sier Wolmer til Dagsavisen.

– Vi opplever at situasjonen fortsatt er uavklart for de etablerte kompaniene, sier Wolmer.

Faller bort

Bakgrunnen er at Kulturrådet har endret den såkalte basisstøtteordningen, som man kunne få i 12 år. Jo Strømgren Kompani har støtte ut 2020. Nå har det kommet en ny tilskuddsordning som heter «Fri scenekunst – kunstnerskap». I siste tildelingsrunde i september gikk ingen av tilskuddene til etablerte kompanier som Jo Strømgren.

– Vi har støtte ut 2020, og har derfor ikke søkt støtte fra Kulturrådet i denne omgang. Men slik vedtakslisten forekommer i år, hvor flere av de etablerte scenekunstkompaniene har mistet sin støtte, ser vi på dette som et signal at vi nå må hente midler andre steder, sier Wolmer.

– Den nye ordningen legger mindre vekt på fartstid, internasjonalt nedslagsfelt og etablert drift, som er noen av våre hovedstyrker. Vi kan derfor anta at det samme vil skje for oss, og trenger derfor alternativer for finansiering.

Null fra Oslo

I fjor foretok Oslos kulturbyråd Rina Mariann Hansen en «redningsaksjon» for Jo Strømgren Kompani, som ikke lenger fikk basisfinansiering. Byråden bevilget en million samtidig som hun kom med en oppfordring til kulturminister Trine Skei Grande om at hun måtte foreta seg noe.

– De er et dansekompani i verdensklasse, og det er ville være helt fryktelig om Oslo og Norge mister Jo Strømgren Kompani, sa Hansen til Dagsavisen i fjor. Senere fikk kompaniet bevilget støtte av Kulturrådet ut 2020. I Oslo kommunes budsjettforslag for 2020 er det foreslått å ikke støtte kompaniet videre. Kompaniet har i ettertid vært i god dialog med kommunen, og venter nå spent på eventuelle tilleggsinnstillinger, ifølge Wolmer.

– Vi har respekt for de politiske prosessene. Men vi opplever at det tar tid å få til en ny statlig ordning for de etablerte kompaniene. Dette er en varslet hendelse ingen har tatt tak i. Vi venter spent på hva som kommer i Kulturdepartementets scenekunststrategi og kunstnermelding, sier Wolmer.

Flere uten støtte

Også andre scenekompanier sliter. Kompaniet Ingun Bjørnsgaard Prosjekt har nå mistet støtten fra Kulturrådet. Teaterkompaniet Goksøyr & Martens har fått avslag på søknaden om kunstnerskapsfinansiering. Tove Bratten, daglig leder i Danse- og teatersentrum, mener regjeringen bør sørge for at det kommer nye tilskuddsmuligheter, fortrinnsvis utenom Kulturrådet, som sikrer framtida for de etablerte kompaniene. Det kan skje gjennom den nye scenekunststrategien som Kulturdepartementet arbeider med nå.

– Dette problemet gjelder ikke bare dans, men all fri scenekunst, sier Bratten.

– De etablerte kompaniene som har funnet sitt uttrykk og som har brukt lang tid på å opparbeide seg et internasjonalt nettverk har et sterkt behov for forutsigbarhet og langsiktig finansiering. Du kan ikke si ja til en internasjonal invitasjon til gjestespill som vises om to år hvis du ikke vet om du eksisterer da, sier Bratten.

– Kunstnerskapsordningen med støtte i fem år av gangen, kan være en fin ordning i seg selv, men den erstatter ikke de etablerte kompanienes behov for et mer forutsigbar tilskuddssystem, mener Bratten.

Uro

Mandag deltok Bratten i Stortingets høring i kulturkomiteen om statsbudsjettet. Da ga Bratten i klare ordelag uttrykk for sin store uro for dansekompaniene.

– Situasjonen for de etablerte dansekompaniene er akkurat like ille i år som fjor. For flere stykker er det kroken på døra fra 1.1 2020. De aner ikke hva som skjer etter det, midt i produksjon og forhandling om internasjonale kontrakter, understreket hun overfor komiteens medlemmer.

Mer fra Dagsavisen