Kultur

Sikrer Rommen scenes fremtid

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) flytter ansvaret for driften av Rommen scene. Det betyr at Groruddalens eneste profesjonelle teater vil fortsette å leve.

Helt siden i vår har kulturbyråd Rina Mariann Hansen arbeidet med å få på plass en langsiktig løsning for driften av Rommen scene i Groruddalen. Nå er løsningen klar. I stedet for at Stovner bydel skal stå for driften, legges det økonomiske ansvaret for Rommen scene inn under Oslo kommunes kulturetat. Det vil vise seg når byrådet legger fram Oslobudsjettet onsdag.

– Jeg er veldig glad for at vi nå får denne løsningen på plass. Rommen scene er større enn Stovner, den er en scene for hele byen. Den hører derfor hjemme under kulturetaten i Oslo kommune, som er tett på kulturlivet, sier Hansen til Dagsavisen.

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen har gode nyheter til DNTs sjef          Erik Ulfsby. Her på DNTS Scene 2, som også skal sette opp «Tante Ulrikkes vei»  FOTO: MINA RÆGE

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen har gode nyheter til DNTs sjef Erik Ulfsby. Her på DNTS Scene 2, som også skal sette opp «Tante Ulrikkes vei» FOTO: MINA RÆGE

Tett på folk

Fra nå av vil driften av Rommen scene, som beregnes til å koste rundt 4 millioner årlig, legges inn under kulturetatens rammer på budsjettet.

– Det betyr at Rommen scene bli en del av Oslo kommunes økonomiplan, og at vi sikrer finansieringen for framtida, sier Hansen, som sier byrådet lenge har sett verdien i Rommen scene, og ikke minst: Potensialet.

– Vi i kommunen har ikke utnyttet dette potensialet til fulle. Det at scenen har vært truet av nedleggelse, kan være fordi en bydel fikk ansvaret alene. Å drive en scene av denne størrelsen er en stor oppgave for en bydel, som har andre primæroppgaver. Men dette er et kulturtilbud for hele byen, den eneste profesjonelle teaterscenen utenfor bykjernen, framholder Hansen, som vil utvide kulturtilbudet i Oslo. Hun håper også dette kan inspirere andre teatre og kulturinstitusjoner i byen til å legge sin virksomhet tettere på folk, utenfor sentrum.

Les også: De vil dele ut millioner til nye norske teaterstykker (DA+)

Fornøyd

Rommen scene er Groruddalens eneste profesjonelle teaterscene, og ble tatt i bruk som satellittscene for Det Norske Teatret i januar. Teatersjef Erik Ulfsby er selvsagt svært fornøyd med denne nye løsningen for Rommen scene. Nå kan teateret trygt love alle de som vil se suksessforestillingen «Tante Ulrikkes vei», at vårens visninger vil gå etter planen.

– Nå vet ikke vi detaljene ennå, men vi vet i alle fall at Rommen scene får et videre liv. Og det er vi glade for, vi som fyller denne scenen med innhold, sier Ulfsby til Dagsavisen.

– Det har jo vært helt eventyrlig, det som har skjedd ved Rommen scene i år. Vi har hatt et belegg på over 90 prosent nå i 2019. Det har overgått våre forventninger, og det ville vært veldig leit å avslutte det, sier han, men legger til:

– Vi har ikke vært veldig nervøse. Vi vet at både kulturbyråden og kulturministeren har sett verdien av hva vi gjør der oppe. Det som har vært vanskelig, er at så lenge ikke dette har vært avklart, har vi formelt vært forhindret fra å legge ut flere forestillinger. Men nå kan vi slippe masse nye forestillinger veldig snart, sier Ulfsby.

Les også: Kultur-Rina om Rommen: – Skal ikke legges ned

Etterlyste avklaring

Helt fra starten har Det Norske Teatret etterlyst en avklaring på hva som vil skje videre med driften av Rommen scene. Det spesielle med scenen, er at den holder til på Rommen skole og kultursenter, der Stovner bydel har hatt det økonomiske ansvaret for driften. Kulturdepartementet bevilget 500.000 for at Det Norske Teatret kunne komme inn som samarbeidspartner på Rommen scene, mens Oslo kommune støttet initiativet med 250.000.

Likevel er det Stovner bydel som har stått for driften, noe som har skapt problemer. Som i mars i år, da bydelsdirektøren la fram et forslag for Stovner bydelsutvalg om å kutte driftsstøtten til Rommen scene, for å prioritere barnehager og fritidstilbud til barn og unge innenfor trange budsjettrammer. «Bydelens politiske prioritering gir lite rom for satsing på tiltak som ikke støtte opp om bydelens kjernevirksomhet», het det i bydelsdirektørens forslag, der han oppfordret til å overlate det økonomiske ansvaret for Rommen scene til andre.

Les også: Rommen scene reddet - i alle fall til høsten

Sterke reaksjoner

Forslaget skapte sterke reaksjoner, lokale krefter startet underskriftsaksjon, og kulturminister Trine Skei Grande (V) engasjerte seg for Rommen scene. Også kulturbyråd Rina Mariann Hansen rykket ut:

– La meg si det så tydelig som jeg bare kan: Rommen scene skal ikke legges ned. Det kan jeg garantere, uttalte Hansen til Dagsavisen i mars.

Dermed ble forslaget trukket.

Levd i uvisshet

Likevel har Det Norske Teatret og Rommen scene måttet vente i uvisshet gjennom vår- og sommermånedene, og Det Norske Teatret har purret på kulturbyråden. «Tante Ulrikkes vei» skulle opprinnelig hatt premiere i juni, men ble utsatt til over sommeren på grunn av sykdom. Før den opprinnelige premieren skrev Det Norske Teatrets avtroppende direktør Åse Ryvarden til kulturbyråden med bønn om hjelp.

Den kulturelle skolesekken ønsket å sette opp «Tante Ulrikkes vei» på sitt program for 2020, og presset etter billetter var allerede så stort at Det Norske Teatret ønsket å sette opp forestillinger for 2020. «Problemet no er at per dags dato tar ikkje Bydel Stovner imot bookingar på Rommen Scene etter nyttår, siden dei ikkje kan sikre vidare drift av scenen. Planlegginga av fleire visningar av «Tante Ulrikkes vei», samt idear om nye prosjekt og satsningar på Rommen Scene, må dermed leggjast på is om ikkje det kjem noka avklaring innan kort tid», skrev direktøren i mai.

Nå har avklaringen altså kommet.

Mer fra Dagsavisen