Vinnere av den internasjonale Ibsen-prisen 2016: Det britiske teaterkompaniet Forced Entertainment. Her fra forestillingen «The Thrill Of It All». FOTO: HUGO GLENDINNING

Sheffield-seier i Ibsen-prisen

De dro motstrøms og dannet teaterkompani i Nord-England. Nå har Forced Exposure vunnet den internasjonale Ibsen-prisen.

– Det er helt fantastisk å få en så stor sum prispenger, helt uten de bindingene som vanligvis følger med tildelingsmidler. Nå kan vi lage noe helt spesielt, noe helt utenom det vanlige, varsler Tim Etchells, kunstnerisk leder for det britiske teaterkompaniet Forced Entertainment, som allerede har lagt lista høyt for seg selv med uvanlige forestillinger. I går ble Forced Entertainment tildelt den internasjonale Ibsen-prisen 2016, på 2.5 millioner kroner.

Les også: Vil etablere ny Ibsen-scene

Grensesprengende

Juryen i Ibsen-prisen roser det britiske teaterkompaniet for «sin grensesprengende og sjangeroverskridende tilnærming til teater», og for at de «oppriktig og dedikert reiser teateret som arena for samfunnsdebatt».

– Vi er i en tid hvor regjeringen i Storbritannia åpent setter spørsmålstegn ved verdien av kunst. Forskjellene mellom fattig og rik øker. Rasisme og fremmedfrykt er på frammarsj. Politikken dreier mot høyre. Det et press på kunsten til å forsone, til å glatte over sprekkene i samfunnet. Men for oss ligger verdien av kunst vel så mye i kunstens evne til å utfordre, provosere og problematisere, sa Etchell i sin tale ved tildelingen, og understreket:

– Denne prisen feirer det kollektive, i en tid hvor samfunnet og kulturen legger stadig større vekt på det kreative individet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Spilt i Oslo

Forced Entertainment har spilt på Black Box i Oslo en rekke ganger, sist i 2011. Black Box’ avtroppende teatersjef Jon Refsdal Moe er begeistret for tildelingen.

– De brøt radikalt med klassisk teater da de startet, og har fortsatt å lage flotte prosjekter gjennom 30 år, sier Moe.

– Forced Entertainment blir ikke et større navn av dette. De er allerede viktigere enn prisen. Men der prisen tidligere har gått til Heiner Goebbels, Peter Handke, velbemidlede folk i velbemidlede institusjoner, går prisen i år til et uavhengig kompani som stadig må slite med finansieringen. Prisen er et løft for dem økonomisk. Derfor er denne prisen en viktig tildeling, sier Moe.

Teaterets Pulp

Etchell fremhevet betydningen av at de forlot Sør-England etter teaterutdannelsen, og baserte kompaniet sitt i Sheffield: «Ikke i London, der pengene og makten er, men i en tilsynelatende utdøende industriby i Nord-England. Vi ville vise at forandring kunne komme fra periferien, ikke nødvendigvis fra senteret. Denne prisen er også en feiring av styrken i utkantene», forklarte Etchell.

Den britiske popstjernen Jarvis Cocker fra Sheffield-bandet Pulp var nylig i Oslo og holdt foredrag under Bylarm. Der snakket han spesielt om betydningen av hjembyen Sheffield. Cocker og Forced Entertainment startet samtidig, og har hatt flere tangeringspunkter siden. Blant annet inviterte Cocker teatergruppen til å opptre da han kurerte den prestisjetunge Meltdown-festivalen på Londons Royal Festival Hall.

– Da vi etablerte oss i Sheffield for 30 år siden, holdt vi til i etasjen under Jarvis’ leilighet, smiler Etchell.

– Jarvis skrev en sang til en av de første forestillingene våre. På den tida var det liksom oss to, Pulp og Forced Entertainment som kjempet for å nå ut av Sheffield, til et større publikum. I ånden har Pulp og Forced Entertainment mye til felles, sier Etchell.

Les også: Forsvarer prisen til Handke

– Handke er inspirerende

Den internasjonale Ibsen-prisen deles ut annethvert år, og gikk i 2014 til den omstridte østerrikske forfatteren Peter Handke. Det skapte store reaksjoner og en langvarig, intens debatt både i Norge og internasjonalt (se under).

– For meg er Peter Handke en inspirerende forfatter som har skrevet fremdragende verk for teater. Det var dette som Ibsen-prisen feiret. Det viktige er hva han har gjort med teateret som form. Hva han står for politisk er mindre viktig for meg, kommenterer Etchell.

Les også: - Trist at Norge hyller Handke

 

– Debatten gjorde prisen kjent

– Responsen vi fikk, på godt og vondt, ikke minst omfanget av responsen, har gjort Ibsen-prisen internasjonalt kjent, mener Per Boye-Hansen, juryleder for Ibsen-prisen.

Juryen fikk massiv kritikk for tildelingen av Ibsen-prisen til Peter Handke 2014, og debatten raser fortsatt. Handke er omstridt særlig for sine ytringer om Serbias rolle i krigene på Balkan, og for sin tale i begravelsen til Slobodan Milosevic.

Da Handke kom til Oslo for å motta prisen, ble han ble møtt av demonstranter som ropte «fascist». I høst kom den 700-siders boka «Handke-debatten». Boye-Hansen understreker at juryen ikke har tatt spesielt hensyn til debatten.

– Juryen følger med og lar seg påvirke av diskusjoner i internasjonalt teater. Men nå stilte vi med blanke ark og tre nye jurymedlemmer. Vi har vært lite opptatt av debatten som var. Vi har blikket rettet framover.

Les også: Handke mottatt med motvilje