Sensasjonen på Lillehammer
Det er en liten sensasjon at det er Lillehammer kunstmuseum og ikke Nasjonalmuseet som viser «Bonnard og Norden».
Pierre Bonnard var dristig i sine fargevalg. «Under treet» (1915) er ett av mange malerier med løsninger som var høyst uvanlige i kunstnerens samtid. Nå stilles bildene ut på Lillehammer kunstmuseum.
Foto: Lillehammer kunstmuseum
Kunst
LILLEHAMMER (Dagsavisen): «Bonnard og Norden» presenterer stor fargeglede og bryter ny mark, og den er en så viktig utstilling at den burde
blitt vist på Nasjonalmuseet i Oslo. I Sverige var Nationalmuseum i Stockholm
første stopp. Nå er Bonnard-utstillingen åpnet i det i nasjonal sammenheng
(sammenlignet med Kode, Munch- og Nasjonalmuseet) lite sentrale (men gode)
kunstmuseet på Lillehammer.
Det er flere grunner til at denne utstillingen er initiert
fra og havnet i Innlandet: For det første viser utstillingen påvirkningen
Pierre Bonnard (1867–1947) hadde på nordiske kunstnere. I denne sammenhengen
står kunstnerne vi kjenner som Lillehammer-malerne, med koloristen Thorvald
Erichsen (1868–1939) i spissen, sentralt. Hans livsverk har jo en sentral plass
i Lillehammer kunstmuseums samling. Edvard Munch (1863–1944) er også en viktig
del av utstillingen. Bonnard og Munch inspirerte hverandre, grafikken deres ble
utgitt i samme mappe, og de kan ha møttes.
For det andre hadde utstillingen vært umulig å få til uten
et betydelig antall innlån fra verdenskjente museer og private samlere.
Utstillingen teller tolv verk fra Musée d'Orsay i Paris, pluss innlån fra Tate
i London, Metropolitan i New York og The art institute of Chicago, – for bare å
nevne noen. En slik samling av verdensberømte kunstverk er vanskelig å få til
uten et omfattende, internasjonalt nettverk.