Kultur

Schibsted skal skjerpe seg

Norske medieledere erkjenner at de har gjort for lite med sex-trakassering.

– Vi har sett eksempler på at denne typen adferd ikke har fått konsekvenser. Der må vi skjerpe rutinene slik at det får konsekvenser med en gang, sa Schibsteds administrerende direktør Rolf Erik Rysstad i går, da en rekke norske medieledere møttes til debatt om seksuell trakassering under Medienettverkets høstkonferanse.

Denne uken har det vært avdekket flere saker med seksuell trakassering på toppnivå i TV 2, med krav om oppvask i flere norske mediebedrifter.

– Dette har vært en kraftig vekker, uttalte Schibsted-direktøren under debatten.

Les også: – Jeg har selv opplevd ubehagelige situasjoner av seksuell karakter i LO

Norsk Redaktørforenings leder Reidun Kjelling Nybø uttalte at hun var «rasende over at det finnes ledere som ikke tar tak i slikt». Nybø erkjenner at Redaktørforeningen ikke har vært gode nok til å ta tak i seksuell trakassering i mediebransjen.

– I redaktørforeningen har vi snakket mye om mobbing på arbeidsplassen og trusler som følge av hva man publiserer, men vi har snakket altfor lite om seksuell trakassering, sier Nybø til Dagsavisen.

– Men #metoo-kampanjen viser at dette er et problem i hele samfunnet, ikke bare mediebransjen, sier Nybø, som organiserer over 700 norske medieledere i Norsk Redaktør- forening. I samarbeid med Norsk Journalistlag sender redaktørforeningen nå ut en spørreundersøkelse om seksuell trakassering i norske mediebedrifter.

– Vi har ikke hatt noen kartlegging av dette tidligere, sier Nybø.

Kommentar: Jentene girls og gutta boys

Mer fra Dagsavisen