Scene

Teatrene har lansert nye digitale forestillinger. Se den aktuelle oversikten her

Her er Dagsavisens tips til teatre som strømmer forestillinger akkurat nå.

Flere og flere teatre har nå digitale tilbud til publikum, enten i form av podkaster, teatersamtaler knyttet til tidligere og kommende forstillinger og opptak av aktuelle og til og med helt ferske teateroppsetninger.

Her er et knippe anbefalinger fra norske og et par internasjonale teaterhus, med forbehold om endringer.

«Den siste forestillingen»

Av Roland Schimmelpfennig

Rogaland Teater

###

Skjermdump fra Rogaland Teaters forestilling.

Rogaland Teater tar koronagrep så det synger. Ikke før har de annonsert at de setter opp utendørsforestillinger med Anders Dale som skal gyve løs på Ibsens «Terje Vigen»-monolog rundt leirbålet i fjære for fem og fem publikummere av gangen, før de annonserer en splitter ny digital oppsetning med filmskaper Arild Østin Ommundsen («Mongoland») som regissør. Det dreier seg om «Den siste forestilling» av tysklands mest spilte dramatiker for tiden, Roland Schimmelpfennig. Teksten er nyskrevet i anledning krisen teatre verden over nå opplever når en utenforstående kraft – i dette tilfellet en pandemi – tvinger normal virksomhet i kne.

«Den siste forestillingen» er hyllest til teateret som kunstform, til teaterrommet og skuespilleren, men også en fortelling om viruset slik det oppleves fra scenerommet. Ragnhild Tysse har hovedrollen, det vil si den eneste rollen i en monolog der ikke minst teatret i seg selv spiller en svært viktig «rolle» det også. Les mer og se forestillingen på Rogaland Teater.

Les også: Anmeldelse Tønes-teater: Til scenen i all beskjedenhet

«Mare»

Av Lisa Lie

Det Norske Teatret

###

Fra Lisa Lies  «Mare». Foto: Tale Hendnes

Lisa Lie har lenge vært et av de mest spennende navnene innen det frie scenefeltet, før hun inntok Det Norske Teatret med forestillingen «Mare» som nylig ga henne den nasjonale Ibsen-prisen for beste manus. «Mare» er i god Lie-tradisjon en absurd og svart humoristisk lek med uttrykk og personlighet, hvor hun i mer konkret forstand denne gangen tolket den greske tragedien «Medea» i samklang med mytene om det personifiserte marerittet. Det er en fargeeksplosjon og definitivt noe helt annet innen teaterverdenen som delte både publikum og kritikere etter premieren og fikk snartstatus som noe av en kult-forestilling. Nå er den filmete versjonen klar for «spilleren» til Det Norske Teatret, hvor den bli liggende noen dager i etterkant av digitalpremieren 24. april.

Renate Reinsve, Madalena Sousa Helly-Hansen og Christian Ruud Kallum spiller de fremste rollene og Lisa Lie selv instruerer.

Les også: «Mare»: Tull og tøys med tragedie

«Hedda Gabler»

Av Henrik Ibsen

Den Norske Opera & Ballett

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Hedda Gabler. Foto: Erik Berg

Nasjonalballetten har tatt sin «Hedda Gabler» i Marit Moum Aunes regi helt til Bolsjojteatret. Nå er den en av flere opera- og ballettoppsettinger som strømmes fra Operaens hjemmeside. Musikken er av Nils Petter Molvær, og Hedda Gabler-figuren er fortsatt fascinerende, 127 år etter sin litterære fødsel. «Men alt det fascinerende ved karakteren er å finne i Grete Sofie Borud Nybakkens tolkning av henne. Hun er så overspent, så på randen, så sint, så uttørket av kjedsomhet i borgerskapets plysjbelagte virkelighet at hun virkelig ikke har noen annen mulighet enn å prøve å få makt over situasjonen.Hedda Gabler er i dyp krise, en krise hun ikke klarer å løse, og hun har min dypeste medfølelse i denne forestillingen. Samtidig er Nybakken den skumleste og til tider kaldeste Heddaen jeg har sett på lenge, og samspillet mellom henne og de øvrige ledende karakterene er sitrende tett, organisk og ikke minst ufattelig vakkert å se på», het det i Dagsavisens anmeldelse, som fikk karakteren fem av seks mulig.

Les også: Lyset langt der framme i kinomørket

«Twelft Night»

Av William Shakespeare

National Theatre, London

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Tamsin Greig som Malvolio i Shakespeares komedie. Foto: Marc Brenner/National Theatre

Det britiske nasjonalteatret har en etter hvert flere år lang tradisjon med nettoverføringer av sine oppsetninger, og nå under koronakrisen er de blant de fremste til å tilby populære forestillinger for teaterelskere. Denne helgen starter de visningsperioden på «Twlfth Night», William Shakesepare-komedien om identitetssøken og (i dette tilfellet) kjønnsforvirring. På norsk heter stykket gjerne «Helligtrekongersaften», der forviklingene står i kø når Olivia skylles i land i det fiktive riket Illyria, hvor hun ikler seg rollen som tvillingbroren som hun antar er død. Den sentrale rollen i Simon Godwins visuelt moderne oppsetning for National Theatre er imidlertid den eiegode hovmesteren Malvolio, denne gangen spilt av en kvinne som dermed forsterker stykkets iboende tematikk. Tamsin Greig ble etter premieren i 2017 hyllet som en av Englands store teaterprofiler for sin tolkning av Malvolio.

For info og påsyn, se teatrets hjemmeside her.

Les også: Sanger fra Syria, til Moria

«En beretning om blindhet»

Av José Saramago

Haugesund Teater

Denne er verdt å minne om, en digital teateropplevelse man trygt kan si er en tolkning av teatrets egen oppsetning av Saramagos epidemiske stykke «En beretning om blindhet», som Haugesund Teater satte opp i forkant av koronakrisen. Gjennom seks episoder laget av skuespillerne fra hver sin «hjemmescene» viser teatret nå en digitalt bearbeidet versjon basert på nobelprisvinner Jose Saramagos apokalyptiske verk. Teatret spør: «Hva hadde skjedd dersom det spredte seg en blindhetsepidemi over hele verden? Ville vi klart å bevare roen, eller ville samfunnet brutt ut i voldelig kaos?». Regien er ved Morten Joachim.

For info, se haugesundteater.no/aktuelt

Les også: Plateanmeldelse: Stein Torleif Bjella: «Øvre-Ål Toneakademi» er et mesterverk

Dramaten

Viser «Utvandrarna» av Vilhelm Moberg og «Scener från et ekteskap» av Ingmar Bergman, m.m.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

David Dencik i Idiote på Dramatens hjemmespiller. Foto: Dramaten

Under tjenesten «Dramaten Play» har den svenske nasjonalscenen samlet en rekke digitale forestillinger for den som virkelig har lyst til å «binge» førsteklasses teater. Rosinen i teaterstøvet er 2014-oppsetningen av Vilhelm Mobergs «Utvandrarna» med Stina Ekblad og Rolf Lassgård i rollene som Kristina og Karl-Oskar, som begge fikk publikum og kritikere til å gå av skaftet etterpremieren. Dramaten viser også at de virkelig kan kunsten å dokumentere sine oppsetninger for ettertiden, og på listen over stykker som nå tilgjengeliggjøres digitalt er «Scener från et ekteskap», Bergmans klassiker som ble en braksuksess i nåværende Den nationale Scene-sjef Stefan Larssons regi i 2009.

Av andre ting man kan frydes over er David Dencik i Dostojevskijs «Idioten» og ikke minst nylig avdøde Max von Sydow i Lars Noréns «Och ge oss skuggorna» fra 1991, der han spiller dramatikeren Eugene O’Neill.

Les mer på Dramatens hjemmesider.

Mer fra Dagsavisen